Gå til innhold

Hvordan best bevare klær man ønsker å ta vare på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Som mange andre mødre, har jeg lagt til side en del babytøy som jeg ønsker å ta vare på til snuppa blir voksen. Men hvordan i all verden skal jeg oppbevare dette tøyet for å bevare det best mulig? Vi snakker jo om tøy som sannsynligvis vil bli liggende lagret i 18-20 år fremover. Jeg vet at det er viktig å unngå fuktighet, og samtidig er det viktig at tøyet får luft (men ikke for mye). Det er en vanskelig kombinasjon tenker jeg... Selvfølgelig kunne jeg pakket det i en plastkasse med lokk f.eks. Da unngår man fuktighet. Men det blir jo altfor tett. Og jeg tror ikke jeg tør sjanse på at jeg husker å åpne kassen med jevne mellomrom og lufte tøyet litt, sånn i 18-20 år, hehehe ;-)

Noen som vet litt om dette, eller har noen gode råd å dele?

Blir glad for alle tips og råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

papp kartonger har jeg fått råd om. Legg tøyet åpent nedi der.

ikke oppbevare noe som helst innpakket i plast eller plastbokser..

Skrevet

Ikke plast iallefall.

Vil bare minne på at det er lite som er vellykket etter 20år. Når mine barn ble født i 2004 og 2006 fikk jeg en del klær som lillesøsteren min hadde brukt fra hun var født i 1990 og fremover. Jeg fikk også en del etter mannens søster som var født i 1975. Her var det da arveklær mellom 29 - 14 år gamle. Masse.

Alt var ubrukelig og utdatert pga gammelt umoderne osv. Det jeg fikk glede av og brukte var:

Saueskinnspose, strikketøy, barnebunad, matroskjole

Resten var ubrukelig. Bommulsklær holder seg ikke så lenge, dessuten er barneklær billig.

Gi bort eller selg det meste, ta vare på få enkle klenodier. Når barnet ditt får barn selv om 15-40år, er det meste av klærne du har nå utdatert, la heller andre få gleden av å bruke det nå som det er pent og moderne.

Skrevet

Mamma tok vare på enkelte plagg til meg og søsteren min i en pappeske. Har brukt noe av plaggene til snuppa her, og kommer til å ta vare på enkelte ting hun har brukt også =)

Ikke i håp om at hun kommer til å bruke det på egne barn, men sånn at vi har det så hun får sett det =)

Synes det er veldig koselig at mamma tok vare på klær fra meg selv!

Dette var både bomull, sko, tepper, og strikketøy.

Skrevet

Ok, takk for tips :-)

Skrevet

Ok, ikke plast :-)

Åjaaaa, men jeg tar jo ikke vare på klærne for at hun skal bruke de til evt egne barn, men for at hun skal ha som "klenodier" som du sier. Og det er jo slettes ikke hele garderoben - bare enkelte klær som har en spesiell betydning av forskjellige årsaker (som første bodyen pappan kjøpte f.eks). Så da har jeg uttrykt meg dårlig, hvis du trodde jeg tar vare på rubbel og bit, hehehe ;-) Har faktisk for bare en times tid siden solgt fra meg MASSE klær, så joda, her får andre glede av de aller fleste klærne nå.

Men uansett om det "bare" skal tas vare på som "klenodier", så er det jo kjekt om klærne har holdt seg pene til hun blir voksen, og ikke har fått mugg eller lignende ;-)

Skrevet

Ikke sant, vi tenker det samme - det er jo bare for at hun skal få sett og tatt på tøy hun selv brukte som liten. Ikke for at hun skal bruke klærne på evt egne barn. (selv om hun selvsagt kan gjøre det også, hvis HUN vil ;-))

Da høres det iallfall ut som det er pappeske som er rette lagringsstedet for slikt, så da satser jeg på det :-)

Takk for svar :-)

Skrevet

Jeg fikk masse barnetøy fra jeg var liten da jeg fødte. De hadde da ligget i over 20 år, og alle var brukbare...

Ser en skriver at de blir umoderne, men disse plaggene er de koseligste jeg kledde datteren min opp i. Bomull, ull og polyester osv..alt var like holdbart. De hadde da bare ligget i en pappeske. Noen av klærne husker jeg faktisk at jeg hadde som dukketøy og, så de har blitt herjet litt ekstra med...

Gleder meg til jenta kommer nå, og hun også kan få bruke de samme, gode, gamle, kule klærne =)

Skrevet

Det er jo koselig at noen vil la sine egne barn bruke klærne de selv har brukt som små :-) Og jeg er vel ikke sikker på om det med moderne og umoderne er like fremtredende nå, som det var med klærne fra de som var små på 50 - 70-tallet var, for å si det sånn ;-) Kanskje de tenkte det samme da, men jeg tror vel egentlig at mye klær i dag er ganske tidløse. Iallfall de klærne JEG kjøper til min lille ;-)

Dessuten er det jo litt morsomt å kle barn i "retro", iallfall når det er fordi det er ens egne klær :-D (Jeg er forøvrig ikke det minste opptatt av moter heller jeg da, så for meg er ikke sånt viktig)

Jeg er kjempeglad for å høre at klær holder seg i pappesker, for det er jo selvsagt det enkleste og beste :-D Takk for svar til deg også, Trolleliten med bolle i ovnen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...