Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Jeg trenger litt hjelp her, alle disse stønader og ordninger gjør meg svimmel, skjønner ingenting Så det jeg lurer på er: Jeg og mannen har et stabilt forhold, og vi har lyst på barn. Spørsmålet er om økonomien tåler det: Jeg er student, jobber ekstra ved siden av, men har bare gjort det i tre måneder foreløpig. Mannen har fast jobb og tjener ca 400 000 i året. Vi har boliglån, men har det egentlig godt, sitter igjen med 6000 kroner etter at mat, bensin, regninger og alt er betalt (da har vi i tillegg spart 3500 kroner). Jeg vet at jeg gjennom lånekassen vil få fødselsstipend og engangsstønad, men hvordan er det med andre ordninger? Barnetrygd, foreldrepenger osv, vil jeg få noe sånt? Syns dere det er galskap å planlegge ett barn med denne økonomien? Trenger ærlige svar, jeg vil ikke sette ett barn til verden som jeg ikke har råd til.. Jeg har igjen ett år med studier, og etter det er det tanken at mannen skal ta litt videreutdanning, som er på to år (fulltid, og ingen mulighet for delstudium).
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Alt går dersom man er innstilt på det. Barnetrygd får alle. Foreldrepenger får du dersom du har jobbet 6 av de siste 10 mnd eller mer og har tjent mer enn en viss sum (1G eller noe slikt, husker ikke...). Hvis du har krav på foreldrepenger får du ikke engangsstønad og vel heller ikke fødselsstipend fra Lånekassen (?). Men det kan unektelig bli trangt økonomisk for dere dersom du skulle bli gravid nå og gå i permisjon den tiden mannen din er fulltidsstudent. Fødselsstipendet er vel ikke akkurat romslig, så jeg ville ha spart alt jeg maktet nå så dere har litt å tære på senere.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Du vil få fødselstipend fra lånekassen på ca 8000 (?husker ikke..) i mnd, plus engangsstønad på 36 000. Foreldrepenger kan du få, hvis du har jobbet nok til at det bli større utbetaling til sammen i permisjonstiden enn engangsstønaden, men da får du ikke engangsstønad. Du vil få barnetrygd på 970 kr i mnd. Jeg synes ikke det er dumt å planlegge barn med den økonomien, har enda dårligere økonomi selv, og vi vente en liten en i april, men ser at det går helt fint (vi har ingen penger igjen etter at alt er betalt, men kan takle krisemnd'er der det duker opp ekstra utgifter..)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Dere har langt mer etabler økonomi enn vi vil få på noen år, og jeg har en på snart 4 år i hus. En nyfødt baby koster faktisk ikke så mye "i drift". Det koster jo fort litt å få alt utstyret man trenger osv, men det går seg til etterhvert. Man trenger jo f.eks. ikke kjøpe alt samme mnd osv. Foreldrepenger får du nok ikke, for du har ikke noe jobb. Fra lånekassa får du fødsels-stipend som tilsvarer det du får i studielån nå. Du får også engangsstønad på rundt 33 000 som en engangssum før fødsel (du må søke om det selv til nav). Barnetrygd får du etter fødsel og er på 970 kr i mnd.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Takk for gode råd! Er litt verpesjuk da vettu, så da må man jo sjekke ut hva som er mulig
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 Dere ligger bedre ann en oss. Her er både jeg og bf studenter, uten jobb. Vi har et barn, tilsammen i støtnader (stipend, bostøtte osv.) får vi 24 000 kr i månden, og det går bra
Gjest Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Du kan faa: - Foedselstipend fra laanekassen (omtrent det du maks kan motta i stoette bare at alt blir stipend). Sjekk nettsidene deres. - 970 per maaned i barnetrygd. - Foreldrepenger av deltidsjobben din hvis du har den minst 6 av 10 mnd foer foedsel (dvs du maa jobbe minst 2 dager i uken, eller annenhver uke ... osv, sjekk med nav detaljene) ELLER du faar engangsstoenad hvis du ikke har tjent nok til aa faa minst tilsvarende engangstoenad i foreldrepenger. Der er ogsaa mulig at du tar ut deltidspermisjon fra studiene og mannen din tar deltispermisjon, eller at du begynner aa studere heltid og mannen din tar permisjon paa heltid. Personlig synes jeg det hoeres ut som om dere kan ha raad til barn
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Barn er ikke så dyre mens de ser små..Da kan det arves både klær og utstyr. Når de blir eldre blir det verre..Da blir klærne ofte slitt i stykker etter et barn, og barna VET hva de vil haø. De skal på bursdager og være med på aktiviteter som koster og som de må transporteres til/fra... Du er jo student, og skal vel ut i jobb etterpå..Deres økonomi er jo bare midlertidig slik, og ikke verre enn mange andres. Om utsikt for jobb ikke er urealistisk så må du jo anta at du får deg jobb etter endt studier..Og far har rett på permisjon om du velger og fortsette studier uten opphold.....Han har muligens rett på lønn under permisjon om du avstå fra engagnsstønad...Det må dere sjekke opp...Det kan jo være veldig kurant ) Og det KAN være en fordel med en baby/liten en når studiet er ferdig og du søker på jobber..Da er du på en måte litt "ferdig" med barn....Selv om man må anta at det blir flere etter hvert.. Ser nå at mannen skal ut i etterutdanning..Problemet dukker da opp om du ikke får det jobb mens han er student...Da blir det lite og leve på..OG dere vet heller ikke hovr lang tid det vil ta og "lage barn":. Jeg vet ikke hvor gamle dere er..Men hva med at du studerer ferdig, får deg jobb, også satser på barn mens han tar etterutdanning? Har han bare permisjon fra jobben, og får den tilbake etterpå, så er jo saken veldig grei.... Hvis ikke antar jeg at han med jobberfaring OG utdannelse står ganske godt rustet i jobbmarkedet...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 mhm her var det mye å tenke på.. tusen takk for så mange svar! Jeg kan alltids gjøre ferdig skolen,jobbe litt og så få barn. Det var bare denne verpesjuken da Også tenker jeg litt i forhold til om jeg skulle bli uplanlagt gravid:P Utsiktene mine til jobb er ikke aller verst, skal jo bli lærer så det burde gå greit Foreløpig er det snakk om at en av oss skal være student i tre år fremover, og selv om jeg ikke vil ha barn til sommeren, så vil jeg nok gjerne ha baby før det har gått tre år.. Men vi får nå se, takker iallefall for gode svar
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #10 Skrevet 5. februar 2010 mhm her var det mye å tenke på.. tusen takk for så mange svar! Jeg kan alltids gjøre ferdig skolen,jobbe litt og så få barn. Det var bare denne verpesjuken da Også tenker jeg litt i forhold til om jeg skulle bli uplanlagt gravid:P Utsiktene mine til jobb er ikke aller verst, skal jo bli lærer så det burde gå greit Foreløpig er det snakk om at en av oss skal være student i tre år fremover, og selv om jeg ikke vil ha barn til sommeren, så vil jeg nok gjerne ha baby før det har gått tre år.. Men vi får nå se, takker iallefall for gode svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå