Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Jeg trenger litt moderlig råd og veiledning på hvordan, hvor, når, hvor lenge og hvor ofte jeg bør vaske leiligheten min på ca 80kvadrat. Sett gjerne opp forslag til uke/måndesplan elns, med tips til riktige produkter. Høres sikkert ut som en 12åring som ikke har vært ute i verden, men jeg flyttet altfor tidlig hjemmefra (fikk dessuten lite eller ingen opplæring der heller), og nå som jeg er mor, må jeg lære det som dere andre gode mødre kan!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Hei. Det er jo ikke pinlig, bare bra at du vil ha det rent og ryddig rundt deg. Ofte er det sånn at jo mer du blir vant til å vaske, jo mer ser du hvor det er skittent. Om du har en vaskedag i uka, eller om du tar over et rom hver dag, så alt blir tatt en gang i uka, er jo opp til deg. Jeg støvsuger alle gulv aller først. Da tar jeg puter og pledd ut av sofa og stoler også, og støvsuger ordentlig både putene og selve sofaen. Deretter er det lurt å begynne øverst og jobbe seg nedover. Badet f. eks. vaske dusj, badekar, vask, benker, utsiden av skap osv med en microfiberfille, og ta hele gulvet til slutt. Det går fort når du har rutine på det. Det samme gjelder egentlig for alle rom, kjøkkenet tar du på samme måte som badet, benker og utsiden av skapene går du over med microfiberkluter og ei bøtte med såpevann. Ha mange kluter tilgjengelig, så hver gang du har vaska noe skittent hiver du den til side og tar en ny. På soverommene skiftes sengetøy, av og til er det lurt å støvsuge madrassene grundig også. Tørk støv av vinduskarmer og andre flater, og mopp gulvet til slutt... Bare lag deg din egen rutine du. Mens du holder på merker du at "der var det jo skittent" og legger inn litt ekstra lure tips i dine egne rutiner. Etter hvert blir det en vane, og ikke en "jobb":)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Henger meg på første anonym, og supplerer: Badet er det veldig greit å ha engangskluter fra Jif til speilet og kranene, sånne som du kjøper i pakke, for da går det så kjapt å dra over innimellom vanlig vask. Jeg har også desinfiserende engangskluter (våtservietter, hehe) fra Jordan stående i en boks ved siden av doen, så drar jeg over setet et par ganger innimellom ordentlig vask.
MammanTilEmma❤ Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 nå er jeg bare 20 år så har ikke så mye erfaring selv, hehe:-) men begynner med å støvsuge alle rom.. så tørker jeg støv på stua med en microfiberklut(ingen såpe) på stuebordet å andre steder det trengs som tv,vinduskarm,skjenk,hyller osv. så begynner jeg med kjøkkenet å da vasker jeg først skap på utsidene, nedivasken,benkplater og i vinuskarmen (en klut med litt jif kjøkkenspray) på badet så vasker jeg først toalettet med jif wc-clean(lar det virker noen min) imens tørker jeg over toalettet med en klut, tilslutt tar jeg å vasker utsiden av skapene,nedi vasken,benkplaten,vinduskarmen og dusjen tilslutt.. der bruker jeg en dusj spray.. husker ikke navnet. i gangen tørker jeg bare litt støv på rommene tørker jeg støv der det trengs å bytter sengetøy til slutt så vasker jeg gulvet rom for rom med ajax til laminat gulv(med furunåls lukt:-) ) - vasker da rundt huse vær fredag -bytter sengtøy vær 14 dag å ellers om det trengs -man og onsdag støvsuger jeg der det trengs, tørker stuebord og sånt.. - tørker også over på badet.. toalett ogsånt.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Hver dag: Støvsuge alle gulv, benkene på kjøkkene, bord, speil, vasker wc. Hver uke: Bytter sengetøy, lar dynene, madrassene henge ute, vasker alle gulv, tørker støv i vinduskarmene, tørker av tv`n, tørker av bildene, Produkter: Klorin, grønnsåpe, eddik og vann (gir blanke speil), zalo (blander zalo og vann på en sprayflaske)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 Du har jo fått mange fine tips over, men en ting jeg ser er at man støvsuger først? Et lite tips- begynn alltid øverst først!! Det betyr- tørk støv først! Alt du tørker av vil jo ikke sette seg i støvkosten/kluten..... det detter ned! SÅ kan du støvsuge- da får du med deg det som datt ned når du tørket støv;) Jeg jobber som hjemmehjelp og har en del erfaring med å vaske. En ting som er supert å ha i hus er microfiberkluter! Du kan kjøpe billige på Kid- like bra de som feks de fra Jordan som koster mye mer! Husk å ikke bruke skyllemiddel når du vasker de bare! Til badet og kjøkkenet bruker jeg kun microfiberkluter med varmt vann. De kan du bruke på speiler og vinduer også. Ikke såpe! Du må gni masse- helt til kluten sklir uten å henge seg i noe (feks oppe ivaken på kjøkkenet/badet) Det blir ordentlig rent!! Men på og i do bruker jeg såpe altså Men prøv deg frem- du merker jo hva du liker å bruke av utstyr og hvor ofte du må gjøre forskjellig hos DEG:)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Hjemmeværende og kjeder deg litt kanskje.....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Dette gjør jeg en gang i uken=) Har 3 etager, begynner med å rydde det som måtte ryddes over alt. Tar av alle sengene, og setter på maskin med klær/sengetøy. Begynner så øverst med å vaske badet, tørke støv på alle soverom. Går ned og tørker kjøkkenbenk, og utenpå alle skapdørene på kjøkkenet (der det evt er flekker), flisene osv. Har lyse skapdører så det syntes fort om man ikke drar over med klut en gang i blandt=) Tørker støv i stua, stuebordet osv, banker putene i sofaen, og drar over de med klesrulle, tørker over sofaen med fuktig klut (blir alltid flekker etter mat ol i løpet av uka) Noen ganger pusser jeg glassdørene på skapet i stua utenpå hvis det har vært små barnefingre der=) Tørker litt støv i gangen og drar over puta på sittebenken med klesrulle (vi har katt som pleier å ligge der, derfor en del hår) Så i kjelleren tørker jeg støv. Ellers blir det ofte litt sånn små vasking av flekker her og der, hvis det har vært en barnehånd med noe klin på som har tatt på div steder. (prøver å holde spisingen på kjøkkenet, men ikke alltid like lett hehe) Ellers avslutter jeg med støvsuging, og mannen vasker gulvet da han kommer hjem fra jobb.
Lillepromp blir storesøster Skrevet 5. februar 2010 #10 Skrevet 5. februar 2010 Jeg vi l bare si at det er bedre å bruke tørrmopp enn støvsuger. Støvsugeren blåser ofte små partikler ut igjen slik at de legger seg utover hele leiligheten etter du er ferdig. Jeg bruker bare en liten håndstøvsuger på brødsmuler ol. Ellers bruker jeg tørr- og våtmopp.
eggstokk Skrevet 5. februar 2010 #11 Skrevet 5. februar 2010 Her var det mange gode tips, til og med til meg som "har støv på hjernen". :-) Et par ting jeg gjør.. Når jeg skal vaske doen så tar jeg det "skitne" håndleet som skal til vask og tørker av støv på toalettet, altså oppå og rundt. Synes det er så vanskelig å få av alt støvet med våt fille. Så vasker jeg doen med klut og vann. Oppi bruker jeg jif. Vasken, benken og speilet på badet vasker jeg også bare med klut og vann. Tørker av med tørkepapir etterpå. Dette var noe min mor lærte meg når jeg sa til henne at jeg kunne tenkt meg å bruke mindre kjemikalier i forbindelse med husvask. Før så hadde jeg minst 4 flasker med røngjøringsmidler bare til badet. Nå tørker jeg av speilet og vasken mye oftere fordi jeg slipper å finne fram rengjøringsmidlene. Gidder litt oftere. Vasker også vinduen med klut, vann og papir. Igjen så gjør jeg dette mye oftere enn når jeg sto med bøtte, nal og fille. Du finner dine måter å gjøre det på....Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #12 Skrevet 5. februar 2010 Et lite tips er å bruke jifs tørrmopper også til støvtørking. Helt genialt!
NormaJean Skrevet 5. februar 2010 #13 Skrevet 5. februar 2010 Fin tråd:-) Dere flinke vaskedamer, ett spørsmål. Jeg har lys parkett i stua og vasker med varmt vann og litt grønnsåpe. Men jeg syns liksom det fortsatt er litt "flekkete" på gulvet, når jeg ferdig. Nesten som ett fett? lag? Sønnen min går mye barføtt i stua, kan det være noe av grunnen? Hva burde jeg heller vaske med? noe annet middel?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #14 Skrevet 5. februar 2010 Ja det er fettlag kommer av grønnsåpa. Grønnsåpe egner seg best der det er ubehandlet treverk. Bytt vaskemiddel,ta ett med så nøytral ph som mulig.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #15 Skrevet 5. februar 2010 Hvis du leser om parketten dere har valgt, så finner du sikkert vaskeinfo der. På vårt gulv stod det at det IKKE skulle vaskes med grønnsåpe nettopp fordi det er fett/olje i det. Zalo og vann var det beste dersom vi ikke kjøpte et spesielt vaskemiddel som var ment for parketten. (Til anonym 14:18)
Lollinondodda Skrevet 5. februar 2010 #16 Skrevet 5. februar 2010 Hei:) Det er da ikke pinlig..Har en venninne som også syns det pinlig,men er jo bedre å innrømme det og spørre;) Jeg vasker hver fredag.Jeg begynner da med å tørke støv overalt,på alle flater,bord,tv,vinduskarmer og sånn,så vasker jeg badet,først vasken og dusjen med jif,så doen,oppå med klut og jif og dobørsten nedi. Bruker alltid salmiak i vannet i tillegg til såpe,syns det vasker renere da+at om det er fett,så slipper man å gnikke seg ihjel;) Så rister jeg alle matter,støvsuger og vasker alle gulv,jeg kryper da på knea,da jeg syns det blir renere(man får med seg mer)og at jeg ikke klarer den moppe/langkostteknikken. Annehver uke begynner jeg på torsdag med å vaske oppå alle kjøkkenskaper,og på skapdørene,alle soveromsskapene oppå og utenfor og alle dører og dørkarmer,for da slipper jeg det på fredag i tillegg til vanlig vask. Skifter på sengene hver 14 dag,ellers ved behov.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #17 Skrevet 5. februar 2010 Vi rydder greit nok hver torsdag og vaskehjelpen vasker hver fredag (støvtørk, støvsuging og vasking av gulv). Innimellom tørker jeg over kjøkkenbenker med klut og do/vaske med spray og papir. Støvsuger ved behov.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #18 Skrevet 5. februar 2010 Støvsuge hver dag? Ikke rart folk blir syke.
shari_z Skrevet 5. februar 2010 #19 Skrevet 5. februar 2010 Ja, jeg støvsuger hver dag fordi jeg har en hund som røyter mye. Helt nødvendig om vi ikke skal bli dekket av hundehår.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #20 Skrevet 5. februar 2010 Så flott at du tørr be om hjelp ;-) Det er slik man lærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå