Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Har en sønn som ikke er guttete i det hele tatt. Han blir snart 4. Han er supersnill og har ALDRI gjort noen andre noe vondt. Han er ikke særlig glad i å lekesloss, leke kaptein sabeltann og slike typiske gutteting. Han leker stort sett bare med jenter, og da går det i rollelek, løpe etter hverandre, gjemsel osv. Vi var sammen med et vennepar da guttene var 3,5 år, og da ble sønnen til venneparet vårt sint på min sønn. Han hylte og skreik om at han ville inn og hente en kniv, for han ville skjære sønnen min. Jeg fikk helt bakoversveis!! Hvor får så små barn slike ting fra? Hvordan vet de at det går an å skjære i folk, skyte et annet menneske osv? Lurer bare på hvor normalt slike ting er, jeg....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Hvorfor legger du dette ut som anonym her når du akkurat har fortalt det samme med nick inne på skravle? http://www.dinbaby.com/forum/thread/141390490 Hyttetur i skogen har du ihvertfall skrevet under med der ;-)
Gjest Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Treåringen min begynnte med dette etter at han byttet til "storbarn" avdeling i barnehagen. Han leker mest med gutta i fire-fem års alderen og de lekeslåss, lekeskyter, fekter og skal "mose" hverandre sier de. Tror de har det fra tven, for jeg kjenner igjen endel fraser fra tvreklamer.. Utrolig lite sjarmerende. Jeg og faren er temmelig klare på at dette er forbudt, men det hjelper foreløbig lite. De skjønner jo ikke hva det innebærer i den alderen. Han er jo egentlig en skikkelig snill kosegutt som viser omsorg for mindre barn og gravide mammaer, så jeg tror dette bare er ord for de og ikke nødvendigvis viser voldelige tendenser..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Min 3,5-åring er skikkelig guttete, og kaptein Sabeltann er en av favorittene hans. Han leker gjerne medd kaptein Sabeltann-effekter (f.eks fekte med plastsverd sammen med naboguttene), men forholder seg fint til grensene om at det ikke er lov å slå sverdet mot kroppen til de andre, de får kun slå sverd mot sverd, hvis du skjønner hva jeg mener. Han får heller ikke lov til å sikte mot folk med lekepistoler, selv om det bare er en leke. Han har selvsagt sine raserianfall innimellom, men han har ALDRI truet med voldelig atferd av den typen du nevner, på det verste kan han slå (har blitt mindre av det i det siste), hyle og kalle meg og faren for dumming. Truende atferd med våpen ville blitt slått hardt ned på her i huset, og jeg ser ikke på det som normalt.
Tired mama Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 La ut innlegget her fordi jeg regner med å kanskje få litt flere svar. Bare av vane at anonymknappen ble huket av... ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har to gutter som begge er veldig guttete, det går i typiske gutteleker og de er aktive krabater begge to. Men jeg hadde aldri i verden akseptert sånt snakk! En ting er å lekefekte med sabeltannsverd, eller løpe rundt huset her med cowboyhatt og kruttlapp-pistol, det ser jeg på som veldig normalt. Men hadde en av mine gutter truet meg eller andre i fullt sinne med drap, kniv, skyting e.l. hadde det blitt huskestue her. ALDRI om det hadde blitt akseptert, da hadde mor blitt sint ja og straffen hadde blitt noe sånt som å sitte alene ute i trappa.
KaMa Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 I forhold til det du skriver i overskriften, ganske så vanlig. De vet ikke om konsekvenser enda og hva slike handlinger innebærer. Og det spiller fint liten rolle om de er guttete eller ikke. Nå kan det jo være at ditt barn/dine barn ikke går i barnehagen, men barnehagebarn blir påvirket av hverandre. Det handler om å sosialiseres. Og som en sånn liten digresjon, dersom du har en veldig bestemt oppfatning av hvordan ditt barn er, at han er supersnill og aldri har gjort noen noe vondt, så vil du måtte revurdere virkeligheten din en gang i fremtiden. Som sagt, barn sosialiseres. En naturlig del av den prosessen er å bli utsatt for kjipe opplevelse ("du får ikke komme i min bursdag, du får ikke leke med den" osv) og faktisk inneha den andre rollen også. På den måten lærer de om empati og hvordan takle situasjoner hvor man både påfører andre vondt og hvor man selv opplever å få det vondt
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Min hadde også en periode rundt den alderen.. Jeg ble ikke sint, men sa bestemt fra at slikt sa man ikke, og etter en stund ga det seg.. Er ekkelt med slike vonde ord ut av en liten munn, selv om de ikke skjønner hva de sier eller mener noe med det.. Får besk smak i munnen av det
Tired mama Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Joda, gutten min går i barnehage og har gjort det siden han var 14 måneder. Og nei, han har ALDRI gjort noen noe vondt! Han er altfor snill, og det er et lite "problem" det også. Han har hatt en tendens til å la andre tråkke på han, og han har aldri tatt igjen. Det er absolutt ikke bra, så vi har gjort det vi kan for å gjøre han tøffere. Så nå klarer han i hvert fall å si fra og "stå opp for seg selv" om noen er slemme eller tar fra han leker. Så hittil har han aldri vært "slem" mot noen. Men ser absolutt ikke bort fra at han kommer til å bli tøffere i fremtiden! Det er faktisk noe jeg håper på! Lurte bare på hvor vanlig det er at så små barn snakker om å skjære i andre folk.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå