Gå til innhold

Hvor lang pappapermisjon skal deres mann/kjæreste ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er masse debatt nå ang pappapermisjonen, ettersom Høyres kvinneforum ønsker at man skal fordele permisjonen akkurat som man selv vil. Dvs at ingenting er forbeholdt far.

Jeg må si meg enig i dette forslaget, fordi jeg føler at hvem som skal ha permisjon når, er noe hver enkelt familie bør velge selv. I tillegg er jo reglen så håpløs at endel fedre som tjener bra, taper penger på å gå hjemme.

Så lurer på hva dere mener, og hvor lang permisjon deres mann/kjæreste skal ta ut?

Her i huset har vi gjort sånn at far tar permisjon de siste 15 ukene, også er jeg ulønnet hjemme noen måneder etterpå. (Rett og slett fordi vi føler at det er litt tidlig å begynne i barnehagen før hun er 1 år)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal ha minimum et halvt år, muligens ett år, det må vi bestemme når den tid kommer. Kommer an på hvor tidlig vi vil ha han i barnehage. Mesteparten av dette blir ulønnet da.

Synes forresten at minimum 1/3 av permisjonen burde vært forbeholdt far. Man bør heller endre reglene for permisjonspenger slik at ingen familier taper på at far er hjemme i steden for mor.

Skrevet

Enig med abella, jeg... Noe av permisjonen bør være forbeholdt far, men det burde heller ordnes opp i regler for permisjonspenger slik at man ikke taper på at far er hjemme.

Her skal jeg ha de 3 første mnd, så skal vi jobbe annenhver uke og være annenhver uke hjemme etter det... Skulle gjerne hatt et halvt år hver, men pappaen vil veldig gjerne ta litt mer del i babytiden litt tidligere enn etter et halv år, så da velger vi å gjøre det slik ettersom det passer fint for arbplassene våre også...

Skrevet

Vi skal være hjemme ca 11 mnd hver, jeg først og mannen etterpå. Vi tar begge alt vi har av ferie i løpet av den tida vi har permisjon, og slik strekker vi den lønnede perioden. Men det blir jo en 7-8 mnd uten lønn for mannen min. Vi har normale inntekter begge to, og er nødt til å spare opp for å få dette til å gå rundt, men vi er enige om å prioritere det - denne herlige tida går jo så alt for fort ;-)

Hørte på nyhetene her om dagen at under 20 % av fedrene tar mer enn de 10 ukene som er minumum. Det er viktig å øke pappakvoten slik at arbeidsgivere skjønner at også menn vil være hjemme med barna. Og en av årsakene til at men tjener mer enn kvinner er jo nettopp at kvinner er mer borte fra jobb pga omsorg for barn.

Skrevet

Han tar ut 4 måneder. Her har vi søkt om barnehageplass fra gutten er 13 måneder. Litt tidlig, men jeg vil gjøre ferdig masteren min, og kan ikke være barnevakt samtidig...

Skrevet

min kjære får ingenting :( vært student og da har han ikke rett på no pappaperm. ukene blir overført til meg

Skrevet

Her blir det 10 uker, pluss ferie.

Skrevet

10 uker og ferie.

Skrevet

Mannen min skal kun ha de 10 ukene som er forbeholdt far, men vi skal ha gradert uttak og jobbe 50% hver i 20 uker i steden for at han er hjemme hele tiden i 10 uker.

Skrevet

Han skal ha sine 10 uker før han går rett over på laaang sommerferie etterpå. Han blir hjemme fra midten/slutten av april til slutten av august :)

Skrevet

Min mann skal ha de 6 forbeholdte ukene.

Synes det er håpløst at politikerne skal lage reglene for hva som er best for alle familier. Det er tull!

Min mann har ikke lyst å være borte fra jobben sin så lenge, i tillegg til at vi taper stort på det siden jeg har valgt 80% lønn.

Og vet dere, det er ikke riktig å tvinge folk til å ha permisjon de ikke ønsker. Han tilbringer likevel mye tid med babyen da han jobber turnus.

Nei, gi folk en viss lengde perm, så kan de fordele som de ønsker. De som nå tar ut mer enn 6 el 10 uker, kommer også til å gjøre det om de får full råderett over permisjonen:)

Tror de fleste er oppegående nok til å avgjøre dette selv;)

Skrevet

Min mann skal ha de 6 forbeholdte ukene.

Synes det er håpløst at politikerne skal lage reglene for hva som er best for alle familier. Det er tull!

Min mann har ikke lyst å være borte fra jobben sin så lenge, i tillegg til at vi taper stort på det siden jeg har valgt 80% lønn.

Og vet dere, det er ikke riktig å tvinge folk til å ha permisjon de ikke ønsker. Han tilbringer likevel mye tid med babyen da han jobber turnus.

Nei, gi folk en viss lengde perm, så kan de fordele som de ønsker. De som nå tar ut mer enn 6 el 10 uker, kommer også til å gjøre det om de får full råderett over permisjonen:)

Tror de fleste er oppegående nok til å avgjøre dette selv;)

Skrevet

Her står vi foran store endringer i jobbsammenheng begge to, og har ikke helt bestemt helt hvordan det blir...

- Enten jeg tar lederstillingen jeg har fått tilbud om, i så fall er mannen hjem frem til barnehagestart i august (med lønn i 6 uker, frem til mars).

- Eller han tar den kule stillingen han har fått tilbud om i utlandet, da avslutter han sin vanlig pappaperm, jobber en mnd for å avlutte et par ting på jobb, deretter tar han 2 mndr fri før vi flytter. Da er jeg hjem til vi finner barnepass og jeg finner jobb der. Trolig september.

- Eller han går for en ny jobb der han jobber nå og må holde seg til sine 6 uker. Da er jeg trolig hjem til august.

Synes alle skal få lov til å velge, men staten kunne godt legge til rette for at valget blir reelt. I mange familier taper man altfor mye penger på at far blir lenger en kvoten.

Skrevet

jeg er helt enig med ♡ Lykkelig med ♂ + ♂ + ?

Her måtte vi velge 100%, vi har rett og slett ikke råd til at pappan her skal gå hjemme i 2,5 mnd med 20% mindre lønn, det blir en del penger det. Det pluss at han ikke ønsker selv å gå hjemme så lenge alene, så han gruer seg faktisk litt. så jeg måtte ta ut endel av ferien min når han er i perm (han har perm i juli da, men alikevel, det betyr også tidlig ut i barnehage....)

Var bedre da vi fikk vårt 1. barn da var det 4 uker forbeholt far, og ville han ha lenger kunne han det.

Så NEI til enda flere uker forbeholt far!! La oss velge selv etter vårt eget behov og ønsker!!!

Skrevet

Her i huset har vi like god lønn,og skal ha 6 mnd perm begge to,vi taper ikke penger eller noe

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med 3 mnd perm. Resten av tiden skal vi ha gradert uttak. Jeg jobber 60% 40% perm. Far har 40% perm jobber 60%; tilsammen 80% perm. Far jobber en dag hjemme. Det gjør at vi strekker permisjonen lengre på 100% lønn. Totalt blir fordelingen 40-60 i min favør, så far får litt mer enn 1/3.

Skrevet

Jeg hadde tre mnd hjemme, så har mannen tre mnd mens jeg har permisjon uten lønn ( vi får altså tre mnd sammen ) og så skal vi ha 60/40, dvs at jeg jobber to dager i uken og mannen tre. synes det ble en veldig fin løsning. Da får barnet vendt seg til å ha pappa hjemme før jeg starter å jobbe, så blir ikke overgangen så stor for han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...