Gå til innhold

Noen med endometriose her inne? Trenger litt hjelp ang. medisiner.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lett grad av endometriose, men på grunn av plasseringen til denne har vi fått beskjed om at det er borti mot umulig for oss å bli gravide på egenhånd. Mannen har i tillegg nedsatt sædkvalitet.

Jeg har nå ett fersk og ett fryseforsøk bak meg. På fersforsøket gikk jeg på Synarela nesespray, Menopur (2 ampuller) og Crinone (etter innsett). Hadde 30+ eggposer på ultralyd, måtte forsinke utviklingen av disse, og fikk til slutt ut 16 egg hvorav fem ble befruktet og overlevde til innsett og frys. Dette endte negativt.

For 14 dager siden satte jeg inn ett egg. Da hadde jeg gått på Progynova, og måtte ha ekstra ul'er fordi slimhinnen brukte tid på å få rett str. Bare ett av mine fire egg overlevde opptiningen. Går nå fortsatt på Progynova og Crinone. Testet i dag negativt:(

Det jeg lurer på er om det er noen der ute som har blitt gravide med endometriose, og hvilke medisener dere evt. har gått på?? Håper noen tar seg tid til å svare. Skal ringe klinikken etterpå, og vil gjerne høre hva andre har gått på.

Fortsetter under...

Jeg har lett grad av endometriose, men fikk fjernet det som var for snart 4 år siden, og fikk beskjed da om at det ikke burde ha hindret oss fra å bli gravide på litt lengre sikt. I mitt tilfelle kan det godt hende at endometriosen har kommet tilbake, men som sagt var ikke plasseringen og mengden den verste mhp graviditet.

Jeg har blitt gravid to ganger vha IVF/ICSI. Denne gangen har jeg også fått Prednisolon (kortison) for å dempe evt inflammasjon i evt endometriose og for å dempe immunforsvaret mitt (jeg har mistet tre spirer ganske sent i 1.tri).

Ut fra din historie høres det ut som om du var litt overstimulert ved forsøket, antallet eggposer var veldig stort. Hvor stor dose Menopur gikk du på, og hvor gammel er du? Vet du om du kan ha PCOS? Det høres ut som om kvaliteten på eggene du fikk ut den gangen ikke var optimal, og det kan være mange årsaker til det.

Til sist må jeg si at det var trist å høre at du testet negativt denne gangen også. Heldigvis er det slik at dere såvidt er kommet igang og nå vet legene mye mer om hvordan kroppen din reagerer på medisiner etc, og kan tilpasse neste regime mer til deg og dermed tilrettelegge for bedre resultater.

Hei og takk for svar!

Jeg gikk på 150 IE Menopur. Jeg er nå 30 år (var 29 under forsøket). Var nok litt overstimulert ja, for måtte inn og ta prøver før innsettet for å se om jeg fikk lov til å sette inn. Tror det var litt i grenseland.

Under utredningen hadde jeg en lapraskopi hvor de oppdaget endometriosen, men de fjernet ikke noentin, noe vi har reagert litt på i ettertid.. Den sitter i buken, og legen i Porsgrunn mener den er i ferd med å angripe egglederne. Han sa også at mine egg blir angrepet av endoen så fort de slippes ved eggløsning, og at de derfor ikke vil la seg befrukte på vanlige måte. Har aldri vært snakk om PCOS. Har alltid hatt regelmessig mens og eggløsning.

Var nettopp dette med Prednisolon jeg tenkte litt på. Om det har noe for seg når man har endo?

Hei.Jeg har ikke noe svar til deg, men rart de ikke fjernet endometriosen!

Jeg ble operert i nov , hadde endo på eggstokken.Dette har de fjernet.

Det litt bastant av legen din å si at dere aldri kan bli gravide på egenhånd, det er mange som blir gravide med endo.

Det tar som regel litt tid for noen.

Har du vært på endometrioseforeningen.no?

Der kan man spørre leger som har greie på endo om graviditet og prøverør.

Lykke til videre:=)

Hei!

Har selv noe endo...liten grad tror jeg. Fått fjernet to ganger. Har ett ICSIbarn lagd rett etter fjerning av endo.

Går på prednisolon for å hindre oppblomstring. Gikk og lenge på Nuvaring (ingen god ide) for å hindre endo igjen.

Endo kan skape bøll, men MÅ ikke. Tror likevel ikke det er noen fordel at det er der...fordi kroppen støter lettere ut eggene tror jeg...

Prøv om du får fjernet det....det hadde nok jeg gjort før du går videre...vondt og gå å lure...og Prednisolen. Det skal dempe kroppens imunforsvar og hindre at fremmedlegeme som et egg blir støtt ut.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...