Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Har man ikke rett på engangsstønad om man har rett på foreldrepenger/permisjon ? Og.. får man ikke utdanningstønad om far har sammvær med barnet. Altså jeg som alenemamma ? Hva skjer med NAV, de gir jo ut forskjellige opplysninger.. Har flere venninner med både engangstønad og permisjon.. OG utdaningstønad når barn har sammvær med far.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 engangsstønaden er forbeholdt de uten lønnsinntekt og rett på permisjonspenger. Joda, du kan få utdanningsstønad om far har samvær. Du må derimot ha hovedomsorgen og oppfylle vilkårene for utdanningsstønad ellers.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 du har ikke rett på engangsstønad om du har rett på foreldrepenger nei... da har du nok misforstått. om utdanningsstønad vet jeg ikke. Det spørs også hvor mye samvær far har med barnet hvilke rettigheter du har.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Selv om en "permisjonen" jeg har opptjent ikke er nok til å leve av engang ? skjønner ikke hvordan dette skal gå rundt jeg.. har så vidt råd til å leve nå og har værtfall ikke råd til å kjøpe utstyr. Har ingen familie som kan hjelpe meg ( lang historie ) HI
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Nope!! Det er enten eller.. De som har klart å opparbeide seg rett til foreldrepenger ved å jobbe iløpet av minst 6 av de siste 10 mnd før fødsel får denne type ordning, mens de som ikke har fått opptjent seg noen rett må ta til takke med denne latterlige engangsstønaden!! Og hva angår utdanningsstønad.. Om barnefar har mye samvær med barnet går NAV utifra at dere har ett slags "forhold" som de ikke kan akseptere som igjen vil føre til stopp i alle ytelser.. NAV har jo fullstendig lagt opp til at enten er man sammen i ett parforhold hvor man er helt avhengig av hverandre og må klare seg selv uansett omstendigheter, eller så blir man nødt til å skille lag for å klare seg økonomisk.. Ikke rart det finnes så mange aleneforeldre heller sålenge systemet er lagt opp slik det er. Stadig flere blir tvunget til å skille lag. Trist, men slik er nå denne såkalte velferdsstaten :-/
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har lønnet permisjon og fikk engangstønad... ???? Jeg har også utdanningstønad selv om far har samvær annahver helg og 1 dag i uken. Jeg opplever også at nav gir ut forskjellige beskjeder etter hva mine venninner får beskjed om..?? min ene venninne er fulltidsstudent med barn og bf har annahver helg, hun fikk beskjed om å leve på lån i 3 år....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Om du får foreldrepenger fra nav OG engangsstønad har det skjedd en feil og når nav oppdager det vil du måtte betale engangsstønaden tilbake.... Man får IKKE begge deler - det er enten eller.... Utdanningsstønad har jeg ikke peiling på så der skal jeg ikke uttale meg...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Å, HELP så mange merkelige svar fra uvitende mennesker amn kan få her inne! Hvis du kun har en liten sum opptjent som foreldrepenger, kan NAV supplere med overgagsstønad også i den vanlige permisjonsperioden. Jeg fikk det. Har du rett på foreldrepenger får man IKKE engangsstønad og omvendt. Dette er alltid enten eller. Utdanningsstønad kan du få dersom det er et reelt behov hos deg for å videre klare bedre å forsørge deg og barnet ditt. Dette har IKKE noe med samværet til far å gjøre, så sant du utfyller kravene til å få stønader som alenemor. Men NAV har ingen plikt i å gi deg en utdannelse. Det kommer an på hva du ønsker, hva du har fra før og hvilken relle muligheter det er for å få jobb før en evt utdannelse eller etter. Jeg har hørt om flere som har fått avslag. Jeg fikk kurs. Andre har fått 4 års utdanning. Kommer helt an på....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Exuse - hva betyr det? ...åhh, du prøvde deg på engelsk, mente du excuse me? Ikke så greit alltid :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå