Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Jeg har lest at når babyene kommer med ansiktet oppover, såkalte stjernekikkerfødsler, er det mye større sjanse for hastesnitt, og for tang- eller vakumforløsning. Faktisk er det bare 25 % som greier å presse ut en slik baby selv.. og, da lurer jeg på.... De som greier det... Er det fordi de da er ekstra sterke, eller har krefter igjen pga f.eks epidural og hvile i forkant av utdrivningsfasen.. eller, mener man at stjernekikkerbarn ligger forskjellig, og at det i 75 % av tilfellene ikke er _mulig_ å presse barnet ut ved egen motor? NOen som vet= (alt man skal lure på)
*enfalmawen* Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg har en venninne som har fått en stjernekikker. Og hun hadde en lang fødsel og var veldig sliten på slutten, men hun greide å presse han ut selv.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Jeg hadde en slik fødsel... Presset ut babyen selv. Av smertelindring hadde jeg lystgass og steriltvannspapler. Hadde en rask fødsel, hadde minimalt med krefter etter et veldig tungt svangerskap med et ekstremt vekttap og mistet masse muskler. Men han stanget bra og jeg ble klippet. Og jeg hadde ikke sovet på nesten en uke i forkant. Var vondt, men ikke værre enn at jeg gjerne føder igjen.
Seemly Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Min yngste er stjernekikker. FØdselen gikk kjempefint og kjempefort, jeg hadde kun lystgass, og det var en drømmefødsel. Jeg fikk vite etterpå på barselsamtalen at han var en stjernekikker. Har aldri hørt om dette med 25 %... men så hadde jeg aldri hørt at slike babyer blir kalt stjernekikkere heller...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Lillemor var også en stjernekikker, og jeg ser på fødselen min i etterkant som veldig fin. Fikk heller ingen smertelindring. Brukte nesten 2 timer på å presse henne ut, var selfølgelig veldig slitsomt, men jeg klarte meg bra Jordmor og barnelege vurderte å prøve seg på tanga, men lillemor kom ikke lenge etter Det kan jo tenkes at jo større barnet er desto vanskeligere å presse det ut? Lillemor var iallefall veldig liten, hodeomkretsen var på 31 cm. Hadde hun vært større ville det kanskje endt annerledes for meg..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 Kjenner flere som har fått stjernekikkere jeg, men har aldri hørt at bare 25 % klarer føde de normalt, stemmer virkelig det? Bl.a ble broren min født med ansiktet først ut og mamma sier at det var den definitivt vondeste fødselen, men hun hadde ikke smertelindring i det hele tatt. Det er jo forskjell på oss kvinner da, noen har plass til å føde en unge på 5 kilo mens andre må ha keisersnitt på en som veier 3,5 kilo. Noen klarer å føde en supermann (med armen opp langs hodet), mens andre ikke her bredt nok bekken til å få ut skulderene så de opplever en vanskelig skulderforløsning. Tror det er kvinnens anatomi som spiller inn her, ikke smertelindring eller krefter.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Jeg fødte en stjernekikker, og ikke alle krefter i verden kunne fått han ut uten hjelp for han lå og stanget i skambeinet ( eller no' ). Han satt rett og slett fast. Etter 1,5 time med pressing så hadde han ikke rikket seg en millimeter, og legen kom med tang ( takk og lov!). Han dro ikke barnet ut men tok tak med tanga og trykket nedover mot ryggen min slik at han smatt forbi det beinet som var i veien, så tok han tanga av, og resten derfra var som en rusletur i skogen :-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 min første var stjernekikker. Jeg presset henne ut selv, men det tok veldig lang tid, cirka en time. Hadde fått epidural, så det var ikke vondt, men utrolig slitsomt, på slutten presset jeg kun på viljen og hun kom da heldigvis til slutt. Jeg mistet en del blod og var utslitt flere uker etterpå. Det var en lang og tung fødsel som gikk veldig bra. Hun måtte i kuvøse i en time etterpå (er usikker på hvorfor) og hadde en stor kul i panna da hun kom ut, den gikk ned igjen etter en time, men var rødt lenge. Min andre var ikke stjernekikker og det var en virkelig drømmefødsel, tok kort tid, ingen epidural, ikke stjernekikker, god form etterpå Nå venter jeg nummer tre og håper for alt i verden jeg får lik fødsel som nummer to.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Jeg fødte en stjernekikker å hele fødselen var et mareritt uten like. 2,5 døgn tok det i voldsomme smerter å jordmødre som sa at det var helt normalt å ha det sånn. Heldigvis var det en reddende engel som fikk tilkaldt en lege å etter en kjapp undersøkelse ble det konstanter at jeg ikke kunne føde ungen å alle di tingene jeg hadd prøvd å fortelle jordmødrene skulle di ha hørt etter å hjulpet meg tidligere. Han var rasende når han hørte hvor lenge jeg hadde holdt på. Alt endte i hastesnitt og takk og lov ingenting var feil med babyen. Vært på ettersamtale og der fikk jeg beskjed om at fødselen ALDRI skulle foregått på denne måten og det var en ganske stor fare for barnet underveis. Skulle være veldig glad babyen var sunn å frisk da den ble født. Så det ble gjort flere store feil med min fødsel men jeg kommer nok aldri til å føde i gjen. Dette var min første og mest sannsynli min siste noen sinne.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #10 Skrevet 5. februar 2010 Mitt fjerde barn var stjernekikker. Det var vanskeligere å få ut ham, enn med de tre andre. Følte at han ikke kom nedover i fødselskanalen. Det tok allikevel ikke lang tid, han var ute på 7 min, hadde ikke smertelindring, og revnet ikke.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #11 Skrevet 5. februar 2010 Mitt fjerde barn var stjernekikker. Det var vanskeligere å få ut ham, enn med de tre andre. Følte at han ikke kom nedover i fødselskanalen. Det tok allikevel ikke lang tid, han var ute på 7 min, hadde ikke smertelindring, og revnet ikke.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #12 Skrevet 5. februar 2010 1. og 3. vår var stjerneikkere:) 1. snupp ble tatt med vakum da hun rett og slett satt fast... Hadde en lang og tøff fødsel, men gikk helt fit likevel. Siste knott fikk jeg presset ut selv. Hadde ikke så lang fødsel med han da pressriene kom mens jeg hadde 4 cm åpning. Vi ble enige om å prøve epidural for å stoppe opp fødselen litt, men da legen kom for å sette den hørte jeg jordmoren si at jeg "presser han ut på pur f..... " så de ble enige om å la meg bli ferdig. Som sagt så målte de åpningen til 4 cm siste gang de målte- for ganske rett etter fikk jeg lilleknott på brystet:) Revnet ikke noe engang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå