Gå til innhold

Noen her som har begynt med vanlig ku-melk før fyllte ett år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster sa jeg bare måtte begynne å introdusere ku-melkprodukter, som f.eks youghurt naturell, hvitsaus, pålegg med melk i osv..... Hva om jeg da begynner så smått å gi henne litt melk også?? Mener jo ikke noe store mengder... Hun er 9 1/2 mnd nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er altfor tidligt.

Er stor forskjell på melkeproduket som yoghurt og ost og ren melk.

Tarmene er ikke modne nok til å takle ren melk, hun kan få sterke smerter og har lettere for å utvikle allergi.

Vanlig melk bør vente til de er over året.

Skrevet

Iris fikk smake bittelitt melk fra hun var rundt 11-11.5 mnd. Men fikk yoghurt litt før. Kanskje rundt 10 mnd..

Skrevet

Vi har gitt våres gutt vanlig ku melk med og vanne den litt ut siden han var 7-8 mnd. har gitt han mat vi spiser siden han var rundt 6 mnd.

Skrevet

Vi har gitt våres gutt vanlig ku melk med og vanne den litt ut siden han var 7-8 mnd. har gitt han mat vi spiser siden han var rundt 6 mnd, det også med melkeprodukter som f.eks. hvit saus.

Skrevet

Vi begynte så smått å gi ku-melk da hun var rundt 10mnd.

Skrevet

Begge mine har fått kumelk fra de var 6mnd:) Gått kjempefint-brødskive,med melk i tutekopp:)

Skrevet

begynte vel smått når hun var en 10-11mnd, men huk spiste det samme som oss til middag fra rundt 6mnd, inkludert mat med melk i.

Skrevet

Dere som sier at det har gått bra å gi kumelk fra 6 mnd osv., hvordan vet dere det? Allergier trenger ikke debutere før senere. Bare sånn til informasjon.

Skrevet

Nei skjønner det..men hvis dere spør deres foreldre hva dere fikk når dere var små,så var det nok sikkert kumelk..og det har aldri vært så mye allergier som det er nå for tida syns jeg..etter at det er helt fyfy med melk,yougert og alt det der..ingen i min familie er allergiske eller i pappans familie,så vi valgte å gi kumelk..

Men kan skjønne de som ikke gjør det også,absolutt..og hadde det vært mye allergier i vår familie,så hadde nok vi venta også..men det er absolutt ingen..pappan har 5 søsken og jeg har 1 +foreldre på begge sider..alle er friske,så vi valgte kumelk:)

Skrevet

Ku-melk skal ikke gis til unger under 1 år. Kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten, som hun over her skriver.

Hvorfor i alle dager gir dere vanlig melk til unger på 6 mnd???

Skrevet

Vi gir ikke vanlig søt kumelk til drikke uansett da...

Vi begynte med syrnede melkeprodukter ved 10 måneder ca. Det bruker vi selv.

Har en del problemer med magen selv og syns tarmene er greit å være litt forsiktig med...

Skrevet

Hei.

Har dere noen linker til artikler ol om dette?

Kunne godt tenke meg å lese litt mer om dette.

Fant dette hos matportalen "Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert." Og det er jo greit, men kunne tenke meg å lese litt mer utfyllende.

Helsesøster sa det bare var å begynne å gi men i små mengder i begynnelsen.Så her har snuppen fått litt rømme, youghurt og semulie(?)grynsgrøt, og fiskekaker med litt hvit saus.. Hun er 10 mnd.

Har ikke vært noe problemer med magen så langt. Men kunne som sagt tenke meg å lese mer om eventuelle reaksjoner senere.

Skrevet

he, he.. eg fekk visst kumjølk frå eg var 3 mnd, fordi mor mi ikkje hadde meir mjølk. Går ut frå at den var utvatna då, men eg har iallefall ikkje problem med tarmar eller allergi. Men når det er sagt, vil eg ikkje gå ut og anbefale det. Er nok ein grunn til at dei no tilrår å vente til eitt år. Trur hovudårsaka er at mjølk fortrengjer opptaket av jern.

Skrevet

MIne barn har fått melk i sauser, brød og andre ting fra de har vært rundt 6 mnd. Hun første helsesøstra jeg hadde med hun minste sa hun ikke måtte få melk i noe før hun var ett år. Men som jeg sa så er det ganske umulig når det er melk i de fleste brød. Noe hun sa hun aldri hadde tenkt over, så jeg vet ikke hvor mye informasjon de har om dette jeg.

men jeg snakket med flere helsesøstere og med legen min. De syns det var helt greit at det var vanlig kumelk i sauser, brød osv, men ikke å gi kumelk som drikke. I mat så er melka kokt eller stekt i ovn, så det blir vist litt anderledes. Jeg har to barn, og ingen av de har allergier.

Skrevet

Jeg begynnte å gi litt melk utblandet med litt vann da småen var ti mnd , ettter råd fra helsesøster. Han spiste fast føde da, han sluttet å amme da han var 8 mnd og fikk mme. Da han var ti mnd var det ikke lengre nødvendig med mme siden han spiste fast føde og da ifølge helsesøster var det helt greit å begynne i det små med melk. Det gikk helt fint, han er 3 år i dag og frisk som en fisk.

Skrevet

Vi ga kumelk fra ca 8 mnd alder . Også hos oss mente helsestasjon at det var alt for tidlig, men hun vil ikke ha mme og jeg hadde ikke mer igjen. Noe må hun jo få og vi vannet det jo ut.

Det var alt de hadde før de begynte å fremstille mme, så såååå farlig kan det vel neppe være.

Hvis man er allergisk mot melk er det vel samme om man begynner før eller etter den "magiske" ettårsdagen med melka. Allergisk er man okkesom. Ser mange mener at man da kan utvikle allergier, men kan ikke helt se sammenhengen mellom min allergi mot banan og klor, da ikke pleier å drikke bananmelk med klorsmak/ klormelk med banansmak.

Utrolig at tidligere generasjoner vokste opp

Skrevet

Det er klart at dersom ein er allergisk så får ein reaksjonen når ein begynner med det produktet ein er allergisk mot, enten ein får det ved 6 mnd eller ved 12 mnd.

Før vi fekk bekrefta melkeallergi på lille stod ho omtrent stille i vekt i 7 mnd. Ho skreik mykje og hadde mykje vondt. Men det var ikkje nok til at det blei tatt på alvor til å begynne med, så det tok tid før vi fekk greie på kva problemet var. Lille var/er sein motorisk, men har utvikla seg bedre etter ho begynte på diett og begynte å legge på seg igjen. Det kan sjølvsagt vere tilfeldig, men eg tenker at det KAN vere ein samanheng mellom allergien (med dårleg opptak av næring, og dermed liten vektauke) og utvikling. Og eg er veldig glad for at desse problema begynte då ho var rundt året, i staden for rundt halvåret. Jo yngre barnet er jo viktigare er det at det ikkje blir hemma i vekst/utvikling.

Så nei, ein blir ikkje plutseleg ikkjeallergisk på 1-årsdagen, men eg tenker at det er mindre kritisk om ein 1-åring blir hengande litt etter enn om ein 1/2-åring blir det.

Det er forresten ingen verken i min eller mannen sin familie som er allergisk mot noko som helst, det er ingen garanti for at ein får allergifri barn.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Nå er det vel ikke allergi som er den store faren heller da. Allergi vil man jo oppdage forholdsvis fort. Men laktoseintolleranse kan utvikle seg sakte og gi store plager for barnet etterhvert. Melk kan dessuten hemme jernopptak og gi små blødninger i tarmsystemet, blødninger som er så små at det kan gå lang, lang tid før det oppdages.

Joda, "før i tida" fikk barn melk når det ikke var noe annet å få, men det er også helt sikkert mange av de barna som fikk mange plager av det som aldri ble satt i sammenheng med den "livsnødvendige" melka. Jeg kjenner personlig til et par tilfeller av barn som har fått ødelagt flere år av sin tidlige barndom fordi man absolultt måtte gi dem melk.

I dag trenger man ikke å gi barn melk for det finnes mange alternativer, så da kan jeg ikke skjønne at man for alt i verden må gi dem det, bare på trass liksom.

Skrevet

I følge min svigermor fikk alle hennes 4 barn utvanna melk fra de veeldig små, for hun fikk vistnok ikke til amming.. Og det har blitt folk av de, ingen allergi eller noe som helst.. hihii.. Selv velger jeg og vente, men kritiserer ikke dere som velger å gi de det "før tida":)

Svigerfar blir litt overgitt over meg, og sier han ikke kan forstå at de barna som ble født for 30-40 år osv overlevde den gangen.. For nå er jo alle hysteriske over alt.. Hehe, litt enig, men også uenig på noen av punktene..

Ting er blitt veldig forandret på opp igjennomn årene!!

Skrevet

Greit at man ikke skal være hysteriske, men hva er greia med å bruke sin egen familie som referaseramme for at det er trygt?? Selv om din far/mor/bror ikke hadde problemer så betyr det vel ikke at kostholdsrådet er svada? Mamma røyka når hu var gravid med meg og det gikk helt fint. Derfor skal jeg også gjøre det! (satt på spissen, men det er faktisk akkurat den samme tankegangen bak!)

Jernmangel kan være alvorlig.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster å begynne så smått med kumelk på 9 mnd kontrollen!

Jeg hører jo selvfølgelig mer på henne enn folk her inne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...