Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Heisann..! Dette er ikke mine egne barn, men min søsters. Han er 9 år, og spiser ikke "vanlig" mat. Til middag går det i kneipbrød med nugatti, til og med sjokoladekake som han selv har laget seg med 123pakke har jeg sett at de har hatt som "middag", han spiser kun spaghetti med ketchup, tomatsuppe og grøt. Ingenting annet er mulig å få i han så lenge det ikke inneholder sukker eller er brunt (sjokolade). Jeg bekymrer meg på hans vegne, det virker som mora har gitt opp for lenge siden, hun lar han få det han vil ha, så trenger hun bare tenke på mat til seg selv. Det er flere barn i familien men de er flyttet ut. Faren er mye borte i jobbsammenheng så de blir mest de to. Klarer heller ikke sitte stille under måltid. Vrir seg som en mark på stolen, aller helst gjør han på tre ting andre steder i huset mens han spiser.... Blir litt bekymret for kroppen hans, ingen kan ha et godt liv på sukker, sukker, sukker! Noen som har noen kloke ord jeg kan si til mora for å få henne til å prøve å få han til å spise normalt?? Evt. tips til hva man kan gjøre for å få han til å spise middag spesielt da? Er det forsent å "bli streng" med dette når han har blitt såpass gammel? Blir veldig takknemmlig hvis noen kan svare!
Gjest Filifjonka Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Aller først: Jeg skjønner bekymringen din for gutten hvis dette er hele kostholdet hans. Men saken er dessverre den at med stor sannsynlighet er det ingen ting du kan gjøre. Du kan selvsagt ta det opp med moren, men du risikerer at hun setter alle piggene ut, går rett i forsvar og blir sur på deg. Eller rasende. Eller fornærmet. Jeg kjenner henne ikke, det gjør du. Det med mat og barn er vanskelig, fordi det er så knyttet til følelser. Vi knytter følelser både til maten vi lager, til barnet som skal spise den og til selve spisingen. Når barn nekter å spise den maten foreldrene har tilberedt, er det lett å føle seg avvist. Mange foreldre er også bekymret fordi barna deres spiser for lite, og da er det lett å ty til lettvinte sukkerholdige løsninger "så får han da i seg noe". Som jeg sa, dette er vanskelig å ta opp. Du risikerer at søsteren din blir rasende på deg. Men hvis du likevel vil prøve, så fokuser på guttens helse. Hull i tennene, risiko for diabetes, risiko for overvekt (nå vet jeg ikke hvordan han ser ut), konsentrasjon og uro (ikke rart han blir urolig med så mye sukker innabords), slike ting. Hvis du virkelig er bekymret og vil dra det helt ut, kan du ta kontakt med helsesøster, men da må du regne med at din søster muligens klipper deg vekk fra stamtreet. Det er aldri for sent å bli streng, men jo eldre barna blir jo vanskeligere blir det. Fordi de får en stadig større aksjonsradius utenfor hjemmet, og dermed kan skaffe seg godsakene selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå