Gå til innhold

Noen som har peiling på månedskort/30 dagersbillett fra Gardermoen til Oslo S? Har med NAV å gjøre...Og spm om dagpenger, hvis noen kan svare.. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

NAV har meldt med på kurs og hvis jeg kommer inn må jeg ta toget til Oslo hver dag.. Men jeg er litt usikker på hvor mange soner det er ifra Gardermoen til Oslo S? Og er det noen som vet om NAV ordner med månedskort, eller får jeg utbetalt penger og må kjøpe det selv?

Også et annet spm, ang dagpenger, på NAV sine hjemmesider så står det:

"Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Ytelsene kan være

* Dagpenger ved arbeidsløshet

* Sykepenger

* Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger

* Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon

* Svangerskapspenger

* Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år.

Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 437 286 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget."

Men da jeg prata med folk på NAV ang dagpenger, så påstod de at foreldrepengene ikke gjaldt som grunnlag, at de da vil gå tilbake til inntektene mine fra 2008 for beregning. Det vil da ikke gi meg noe muligheter til dagpenger, da inntektene mine i 2008 ikke var høye nok. Hvordan kan de påstå en ting, og skrive på nettsidene en annen ting?? Noen som jobber i NAV som kan svare på det? Blir litt lettere irritert, kjenner jeg!

Er forresten gravid (termin i juli) og uten jobb, og hadde siste utbetaling av foreldrepenger på snuppa i november..

Hjelp noen? Takker for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med soner og reisekort kan jeg ikke svare på for jeg bor på en annen kant av landet og har ikke peiling. Men når det gjelder dagpenger har jeg forstått det slik at det er arbeidsinntekt som legges til grunn for dagpengene, men at perioden man har mottatt foreldrepenger også kan taes med for å øke grunnlaget.. Foreldrepenger alene er dermed ikke nok for å få dagpenger, man MÅ ha jobbet og tjent over 103 000 (eller no sånt) siste år men har man i tillegg mottatt foreldrepenger i et par mnd kan denne inntekten legges til for å gi en høyere dagpenge sats..

Skrevet

Jeg gikk ut i permisjon 10 februar 2009, så rakk liksom ikke tjene så mye i 2009 før jeg gikk ut, derfor trodde jeg at foreldrepengene var nok til å få dagpenger. Da regnet NAV at jeg skulle tjene 130.000 kr i permisjonstida, eller noe sånt.. Men da hjelper ikke det da? Har nemlig ikke god nok inntekt i 2008, da jeg gikk på skole..

Skrevet

Jeg gikk ut i permisjon 10 februar 2009, så rakk liksom ikke tjene så mye i 2009 før jeg gikk ut, derfor trodde jeg at foreldrepengene var nok til å få dagpenger. Da regnet NAV at jeg skulle tjene 130.000 kr i permisjonstida, eller noe sånt.. Men da hjelper ikke det da? Har nemlig ikke god nok inntekt i 2008, da jeg gikk på skole..

Skrevet

Jeg har dagpenger nå. Jeg hadde et greit inntektsår i 2008, ca 315 000,- og NAV regnet ut utifra det. Men hadde jeg hatt et dårlig inntektsår i 08 så hadde de tatt gjennomsnittet på de 3 siste årene :-)

Håper på at du fikk svar på noe der :-)

Gratulerer med den lille spiren :-)

Skrevet

Ja, det er jeg klar over, men jeg har ikke hatt nok inntekt de siste tre årene (siden inntekten må da være mye høyere siden det er tre år i stedet for ett) siden jeg gikk på skole.. Så det hjelper ikke stort for meg.. I 2008 tror jeg at jeg hadde ca 90.000 kr i inntekt, og det er jo ikke nok til å få dagpenger.. Men som det ble sagt over her så kunne de legge foreldrepengene til den inntekten man hadde hatt, så vil det da si at i tillegg til de 90.000 kr så kan jeg legge til ca 130.000 kr som NAV beregnet at jeg skulle ha i foreldrepenger fra februer 09 til november 09?

Skrevet

Jeg jobber i Nav, ikke med dagpenger men kan svare på spørsmål om reiseutgifter. Når du får kurspenger får du en dagsats, samt reisetillegg. Tillegget regnes ut fra strekningen t/r, altså en individuell vurdering.

Vedrørende foreldrepenger som grunnlag står det jo på Nav sine sider at det gjelder som grunnlag for dagpenger, da må jo personen du snakket med ha tatt feil!? Jeg ville snakket med en annen ansatt for å høre om han/hun sier det samme..Og kreve et svar ifht informasjon som er publisert på nettsiden.

"Hver 3. elev i videregående slutter før de er ferdig med skolen. Noe som er synd siden de trenger 12 års skolegang for å skjønne seg på skjemaene i Nav"

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...