Gå til innhold

Andre med små barn som har fått urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på 21 mnd har skreket og vært dårlig noen dager. Tok henne med til legen og det ble påvist kraftig urinveisinfeksjon med blod i urinen.. Fikk antibiotikakur og hun ble mye bedre. Sluttet å gråte og sov godt igjen om natten. Men merket at hun tok seg til tissen og sa auau innimellom. Tok urinprøve av henne og det gir fortatt utslag. Den er nå sendt til dyrking, og de vil helst ikke gi ny antibiotika før de vet hvilken type bakterie det er. Men nå begynner hun å gråte når hun tisser igjen og våkner om natten hver gang hun tisser i bleien.

Syns fryktelig synd på henne, og syns det er rart at forrige kur tok det meste, men ikke alt. Det er jo ikke engang vanlig at så små barn har UVI. Noen andre som har små barn med dette? Ble det utredning av nyrer etc?

Skrevet

Usj da. Hun kan ha hatt en infeksjon med en blandingskultur av bakterier, og så har antibiotikaen kun tatt knekken på en viss type bakterier. Eller så responderer hun ikke (som det så fint heter) på denne typen medisin, fordi bakteriene mer eller mindre kan være resistente mot bakteriene hun har vært infisert med. Ring i morgen, og har de ikke fått prøvesvaret skriftlig, så spør du om de kan ringe laboratoriet prøven er sendt til å få svaret pr. telefon. Så kan legen sette i gang ny behandling litt raskt med bakgrunn i at hun er såpass plaget med blærekatarren sin. :)

Skrevet

Heisann.

Min datter på 3 år fikk en kraftig UVI rett før jul. Hun fikk en antibiotika som gikk på en rekke bakterier. Denne fantes ikke i mikstur, så jeg måtte knuse tbl og blande med syltetøy. Den som var i mikstur, tror det var trimetoprim ville ikke legen gi da flere og flere bakterier som gav uvi var blitt resistente mot denne, dvs at den ikke virker. Så det var litt av et styr, men det hjalp og hun har ikke fått det igjen.

Det er ikke vanlig med uvi på så små barn, og jeg ble fortalt at fikk hun det en gang til skulle hun få UL av nyrer og urinveier. Så det bør dere også få.

Det er fryktelig vondt å se sine små barn ha så vondt. Gi henne godt med drikke sånn at hun få skylt godt gjennom. Og ring legen og få noe som virker med en gang. De kan ikke vente på et dyrkiningssvar. dette tar 3 dager. Da er det bedre å starte behandling med en gang. og heller bytte Antibiotika underveis hvis de finner ut det er noe annet som virker bedre.

Lykke til.

Skrevet

Takk for svar! :-)

Ja, hun fikk trimetoprim og ble mye bedre men det tok ikke alt. De sendte urinprøven til dyrkning og fikk svar i dag på at den var utslag, men ikke hvilke bakterier det var. Hun kan ikke vente til over helgen med ny antibiotika da det var blod i urinen hennes før første kur og hun begynner å få like vondt nå. Jeg er redd det skal gå til nyrene. Vi drar til Thailand om en uke så er litt stressa om at hun skal bli frisk til vi drar.

Vi skal til legen igjen i morgen og skal da forhøre meg ang antibiotika. Jeg er mikrobiolog/genetiker selv, men driver mest med virus som forårsaker kreft etc, så jeg får ikke hjulpet snuppa noe særlig her..annet enn å mase på legekontoret og ringe dem daglig som jeg har gjort til nå..

Skrevet

Min lille knert som nå er 11 mnd fikk UVI når han var 3 mnd. Han ble da lagt inn på sykehuset og fikk medisin intravenøst siden han var så liten. Etter det har han vært på flere kontroller på sykehuset, både med kontrastvæske, kateter og vanlig ultralyd, og han er fortsatt under utredning. Det er visst noe med den ene urinlederen som gjør at nyra ikke får tømt seg helt og da blir det lett infeksjon. Vet ikke om han vokser det av seg eller om han må opereres enda. Han går på trimetoprim forebyggende.

Skrevet

Min lille knert som nå er 11 mnd fikk UVI når han var 3 mnd. Han ble da lagt inn på sykehuset og fikk medisin intravenøst siden han var så liten. Etter det har han vært på flere kontroller på sykehuset, både med kontrastvæske, kateter og vanlig ultralyd, og han er fortsatt under utredning. Det er visst noe med den ene urinlederen som gjør at nyra ikke får tømt seg helt og da blir det lett infeksjon. Vet ikke om han vokser det av seg eller om han må opereres enda. Han går på trimetoprim forebyggende.

Skrevet

02+09-mamma, gutten min på 10 uker har også fått UVI, legen sa ikke noe om innleggelse osv. Uff nå ble jeg skremt. Jeg fikk resept på medisin og beskjed om at urinprøven ble sendt videre til sykehuset. Gutten min har ikke noe smerter eller feber da, mulig derfor? Huff og huff, trodde ikke det var så alvorlig. Noen som vet hvorfor så små barn får UVI egentlig?

Skrevet

Gutten vår fikk også urinveisinfeksjon 8-9 mnd gammel. Vi merket ikke dette iom at han ikke hadde feber eller uttrykte smerte ved vannlating. Men han begynte å bli i skikkelig dårlig form, gikk ned ett kilo bl.a. Vi merket da etter hvert at han hadde sterk urinlukt og leverte inn urinprøve. Han begynte da på Triometoprim, men den virket ikke på ham. Pga vekttap ble vi lagt inn på sykehus og fetet opp, fikk annen medisin og de tok ultralyd av gutten vår. Vi fikk time til sjekk av urinveier senere. Vi var da to ganger på kontroll, en gang med kanyle i hånden og en gang med kateter. De fant ut at gutten vår var født med trang urinleder på venstre side og reflux på høyre side. Venstre nyre var altfor stor pga urinlederen fra nyra til blæra var nesten helt tett. Han ble lagt inn på 1-årsdagen sin og operert dagen etter der de fjernet en stor del av venstre nyre og koblet urinlederen på nytt. Refluxen regner de med at han vokser av seg. Vi var på etterkontroll i høst, men det var for tidlig å si noe, så vi var tilbake i går på ultralyd. Den 16. februar skal vi på samtale med kirurgen som opererte han, og vi håper på gode nyheter!!!

Kirurgen sa til oss at gutten vår var født med dette, og sa at "neste gang blir dere tettere fulgt opp" om vi velger å få flere. Stor trøst til gutten vår som gikk lenge med en forvokst nyre som var svært medtatt etter å ha vært stappfull helt siden han var født! De mente dette skulle vært oppdaget under ultralyden i svangerskapet... Synd for oss at det ikke ble oppdaget da, og han kunne blitt operert etter fødsel.

Mener ikke å skremme noen av dere guttemammaer nå, men kirurgen sa til oss tidlig at det er svært sjeldent at gutten får urinveisinfeksjon uten at noe er galt... Jenter er mer normalt iom at det er lettere at avføring kommer i kontakt med urinrøret.

Beklager, dette ble langt og uoversiktlig...

Uansett, ønsker dere alle lykke til! Håper dere slipper operasjon. Om dere har spørsmål så er det bare å ta kontakt. :)

Skrevet

Sønnen min hadde det når han var fem uker gammel, oppdaget det sent og da hadde det utviklet seg til nyrebekkenbetennelse. Ble utredning, men han hadde ikke noe "feil", ifølge legen var det bare ulflaks da rett og slett.

Uvi er veldig sjelden blandt barn så hun blir garantert utredet.

Skrevet

Min lille på 6 mnd ble operert nå før jul. Hadde forstørra nyrebekken pga en fortetning i overgangen fra nyrebekkenet til urinlederern. Men har ikke reflux.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...