Gå til innhold

Abort og nakkefold

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen av dere her inne kanskje har svar på mitt spørsmål.

Jeg lurer først om fremst på om man kan se nakkefolden før uke 12, eller om jeg bør vente til da med å ta en ultralyd? I tillegg lurer jeg på om det fortsatt er uke 12 som er grensen for selvbestemt abort dersom man oppdager en unormal nakkefold som igjen kan tyde på risiko for Downs.

Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Hei! Man kan ta duotesten før uke 12 - jeg tror fra ca. 11 uker, som du har fått svar om - men ikke lenge før. Jeg tror ikke du kan ta selvbestemt abort etter 12 uker bare basert på en duotest siden den ikke er 100% treffsikker, men dersom du får beskjed om forhøyet risiko for kromosomfeil, vil du få tilbud om fostervannsprøve som tas rundt uke 15. Den vil gi helt sikkert svar på om fosteret har kromosomfeil. Har det det, vil du få lov - eller etter hva jeg har blitt fortalt, bli sterkt anbefalt - å ta abort også senere.

Men dersom du er over 38 ved termin vil du bli tilbudt medisinsk rådgivning før du velger, og da vil ting forhåpentligvis bli enda klarere for deg.

Finner de mistenkelige funn på ultralyd vil du nok få tilbud om morkakeprøve som kan tas fra uke 10. Den er like sikker som fvp, men kan tas tidligere. Men uansett rekker du ikke abort før 12-ukers-grensen, men får det selvsagt innvilget hvis medisinske funn tilsier det.

Du kan fint rekke selvbestemt abort om du får utført morkakeprøve i uke 11 (du må være fullgått 10 uker). Prøven får du svar på etter 2-3 dager om du tar den i utlandet i hvertfall. Selvbestemt abort får du til og med 12+6 (utgangen av uke 12). Jeg har gjort det selv så jeg snakker av erfaring dessverre. Bedre å føde et 12 ukers foster enn et i uke 17-18...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...