Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at Knerten bevisst snur seg fra mage til rygg. Legger seg over til ene siden og sparker fra med foten. Han gjør det samme hver gang jeg legger han på magen. For meg ser det ut som en bevisst handling.

Men nå har jeg skjønt at den del fysioterapeuter mener av babyene bare velter over, nærmest tilfeldig.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange opplever det samme som deg; at babyen tilsynelatende snur seg bevisst fra mage til rygg i "ung" alder (jenta mi gjorde også det et par ukers tid rundt 3 mnd). I de aller fleste tilfeller opplever man imidlertid at babyen slutter m dette igjen, og at de ikke begynner å rulle denne veien før noen måneder senere- denne gangen bevisst. Meeen, ingen regel uten unntak, så det kan jo faktisk hende at babyen din bare er litt tidlig ute og ruller bevisst allerede =)

(PS; det er rulling andre veien, altså fra rygg til mage, som regnes som et utviklingssteg, altså et steg fremover motorisk sett- fordi den videre utviklingen skjer fra mageleie)

Skrevet

Er jo logisk det med utviklingssteg. Da er det kanskje ikke så interessant med å snu seg fra mage til rygg.

Ja, ja, det er jo ikke så mye annet de klarer enda, så i hvert fall morsomt å følge med på det lille som skjer... :-)

Skrevet

jenta vår på 5 mnd ruller også fra mage til rygg. Hun begynte med dette for noen uker siden, og er tydelig at dette er en bevisst handling. Hun er ikke spesielt glad i å ligge på magen, og har blitt lagt mye på magen for å bli vant til det. Helsesøster trodde det var noe av grunnen til at hun ruller den veien først. Vi hjemme ser at dette er helt bevisst, hun triller ikke rundt på måfå...

Er så moro når de begynner å flytte på seg selv, da begynner de å bli store :-)

Skrevet

jenta vår å begynte med mage til ryg først, men fysioterapaut og helsesøster sa at siden de er så runde på magen så kan de lett komme seg rundt.. at det ikke er bevvist...

Skrevet

er ikke umulig at det er bevisst da. Jenta mi rulla begge veier da hun var 4 mnd og kunne vel rulle fra mage til rygg et par uker før det.

Skrevet

De fleste små har en periode der de velter over fra mage til rygg mellom 2-3 mnd. Det er før de blir så stabile på magen at de klarer å ligge der i lengre tid. Noen ganger er veltingen bevisst, men den er ikke kontrollert til å begynne med, fordi det har ikke så små babyer forutsetninger for. Når de blir stabile i mageleie vil de fleste slutte å trille den veien i noen mnd. Men det gjelder selvføfgelig ikke alle. Det vil alltid være noen som "ikke følger boka"

Den første kontrollerte rullen er som oftest fra rygg til mage. Da vil mange av de som lett vippet over tidligere bli liggende og grynte på magen fordi de ikke kommer noen vei. Noen kommer seg tilbake igjen, men det er tidlig å rulle fra mage til rygg når man er 4 mnd. De fleste klarer ikke dette før ved ca 6 mnd alder. Men igjen: noen er raskere ute, og noen gjør hele utviklingen på sin egen måte:)

Skrevet

enig med trilletralle her;-)

mini her hadde en periode når han var 2-3 mnd hvor jeg trodde han bevisst rullet fra mage til rygg...men det stoppet opp etterhvert som han ble flinkere på magen.han er nå 5 1/2 mnd og har rullet fra rygg til mage noen uker, men ruller seg ikke tilbake igjen. innimellom velter han hvis han blir ivrig etter lekene, men da ser det langt fra planlagt ut;-)

men, det finnes jo unntak, selvsagt;-)

Skrevet

Veslefrøkna her har de siste 3 dagene begynt å snu seg fra mage til rygg. Helt i begynnelsen så det lite gjennomtenkt ut, men i dag har det begynt å se temmelig bevisst og kontrollert ut. Hun er 5 mnd på onsdag.

Skrevet

min begynte å rulle fra rygg til mage fra han var 3 mnd., men det gjør han kun når han ikke har bleie på. han liggerpå magen maks noen få minutter om dagen. liker det ikke, så jeg vet ikke om han kan rulle den veien og.

fra rygg til mage ser litt bevisst ut da han sparke med beina til han kommer på andre siden, men når han kommer på magen skjønner han hva han har gjort og begynner å skrike. hehe.. rare greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...