Gå til innhold

hvor mye mme og annen væske får barna deres på rundt 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her får lillemann

frokost: grøt + vann

lunsj: banan/frukt + 200 ml MME

middag: middag + vann

kvelds: grøt + max 150 ml MME

HS sa at vi kunne begynne å trappe ned til 5-6 dl MME om dagen (inkl. det som er i grøten siden den er tilsatt melkepulver). Men lillemann er ikke så glad i vann enda, så er ikke rare mengden vann han får i seg. Lillemann er fornøyd og blid, så er ingenting som tyder på at han får i seg for lite væske. Men samtidig så er han en slik som spiser til det er tomt omtrent uansett.. Han er faktisk litt forstoppet (dvs, hard avføring), men jeg har trodd at det er fordi han har fått nye smaker, men kan det kanskje være et tegn på at han får for lite væske?

Kan også tilføre at han er blitt mer glad i vann nå når det er det eneste han får tilbudet om ;)

Hvor mye væske får deres barn i seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har nettopp blitt 6 måneder, men jeg er fortsatt på grøt, da jeg ikke vil helt enda mixe med for mye med nye smaker.

Da gutten din ikke har fått annet føde enn mme, og så rett på grøt og andre ting, kan det ha innvirkning på avføringen mer enn så. Det er ikke sikkert at det her er snakk om for lite væske, vil heller tro at det er for mye blanding av diverse mat. Du skriver at du gir middag, men i mine ører høres det litt tidlig ut. Middagere er ofte litt sånn harde, og det kan hende at gutten reagerer på det. Banan kan binde magen.

Skrevet

lillemann er 6,5 mnd og vi var nødt å begynne å gi grøt da han var 5 mnd pga at han drakk for mye MME i løpet av døgnet. Middagen fikk vi anbefalt at vi kunne begynne å innføre på 6 mnds kontrollen, så syns ikke det er så veldig tidlig - men dette varierer sikkert fra unge til unge. Men stoler på at helsestasjonen gir oss gode råd ;)

Vi har heller ikke gått "rett på grøt og andre ting" da vi innførte grøten veldig gradvis, og har ikke hatt noe problem med mage eller avføring. Så det er nok heller middagen (som han nylig er begynt å få) som han reagerer litt på... Heldigvis har han ikke vondt da, så vi får bare fortsette med små porsjoner og se om det bedrer seg. Det er jo ofte at de små magene trenger litt tid på seg til å bli vant med den nye smaken.

Skrevet

Det er ikke tidlig å begynne med middag når ungen er 6 mnd, tror de aller fleste begynner med middag rundt den alderen. I denne alderen er det veldig viktig at de får nok jern i maten, da grøt og middag med blant annet brokkoli er helt topp! Men til gjengjeld gjør jern at magen blir mye mer hard og avføringen endrer seg. Så jeg tror nok at det nettopp er dette som er grunnen til hard mage hos gutten din, siden han ikke har noe vondt.

Mitt råd er å gi litt malt i den væsken du gir han før eller etter maten, gjør det selv med lillegutt, og har alltid gjort det, da magen stopper helt opp uten malt. Da ordner det seg skal du se :-)

Skrevet

Glemte vel egentlig å svare på spørsmålet ditt, hehe. Lillegutt er også 6 1/2 mnd og drikker ikke så mye lenger etter at vi begynte med mer fast føde. Jeg blander opp 150ml mme til hver nåltid, bortsett fra middag hvor han får vann. Han drikker kanskje de 150 ml til frokosten, men ellers sjelden han drikker noe særlig mer enn 50-100ml. Varierer litt hvor tørst han er tror jeg. Melken er mer en tørstedrikk for han tror jeg enn mat nå som han får så mye annen mat.

Men så lenge gutten din har våte bleier og er blid og fornøyd, er nok ikke dette et problem.

Skrevet

Gutten min er også blitt litt hard i magen etter at vi begynte med middagsglass/brød. Gir han litt sviskemos og det hjelper på magen.

Her får lillegutt.

1 flaske mme når vi står opp i 7 tiden ca 240 mml.

Frokost grøt/brødskive+vann

Formiddag fruktmos+mme ca 180

Middag Grøt/middagsglass+vann

Kvelds Grøt+vann

Han får litt mme ca 180 rett før han legger seg.

Middagsglassene sliter vi litt med enda, så det blir som regel bare noen få skjeer med middag. Blir dalir stort sett grøt til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...