Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 I dag har jeg betalt inn det siste jeg skyldte til Statens Innkrevingssentral. Halleluja! For en lettelse! Det begynte for snart 20 år siden, da jeg ble alene med et barn. Jeg var ung, og hadde lite inntekt (ingen utdanning, bare "drittjobber" osv). Jeg forsøkte så godt jeg kunne å betale unna regningene, men pengene strakk aldri til. I ettertid ser jeg at jeg brukte mer enn jeg hadde råd til også, var ung og ville at barnet skulle ha det "beste" av alt. Her skulle ingen komme å si at mitt barn manglet noe, selv om jeg var ung alenemor! Tiden gikk, og gjelden hopet seg opp, og til slutt gikk flere krav til inkasso. Da fikk jeg ikke abonnementer lenger, jeg fikk ikke lån til å kvitte meg med den dyre inkassogjelden og det ble en ond (og dyr) sirkel. I mange år slet jeg med denne gjelden som bare vokste seg større, men så for snart ti år siden tok jeg grep og begynte å betale MYE på gjelden. De siste årene har jeg levd på svært lite budsjett, men har tjent litt bedre og gjelden har krympet. I dag fikk jeg det siste kravet på 5000 kr, som jeg nå har betalt. Jeg er 100 kg lettere nå! Jeg kan kjøpe meg leilighet og bil (om jeg vil). Ingen betalingsanmerkninger! Måtte bare dele gleden med dere. Og advare andre mot å gå i samme fella som jeg gikk i. Nesten 20 år som gjeldsslave unner jeg ingen, og jeg ANTE ikke da jeg var 18 at det skulle henge ved meg så lenge.
petite fleur Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Oj, det må være en fantastisk følelse! En stor dag, gratulerer :-)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Så bra da.. Godt for deg tenker jeg!!
sånn ca Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 ÅÅÅÅ Jeg ble så utrolig gla på dine vegne:D Gratulerer:D
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Gratulerer, du har vært flink! Håper mange som står i begynnelsen av en sånn nedadgående spiral leser dette innlegget og tenker seg om.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Takk søte dere! Så snille dere er. Nå håper jeg bare at jeg greier å fortsette å holde budsjettet selv om jeg egentlig ikke "må" lenger. Har betalt minimum 5000 pr mnd på gjelden de siste årene, og DET blir fort litt egenkapital om jeg setter det på sparekonto. Krysser fingre for det! Klem og kyss til alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Hurra! Vær stolt av deg selv! Veldig glad på dine vegne
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #9 Skrevet 4. februar 2010 En liten ting til, sånn apropos unge kontra eldre mødre. Barnet mitt har hatt en fin oppvekst på alle måter, og gjør riktig alt det jeg gjorde "feil"; tar videregående, reiser på ferier og festivaler og nyter ungdomstiden mm, så selv om jeg var ung, har jeg "fikset biffen". Men, og det er et stort men, først da jeg nærmet meg tredve ble jeg voksen. Jeg merket godt at noe skjedde med meg rundt 27 - 28, og det var også da jeg greide å ta ansvar for det økonomiske rotet jeg hadde stelt i stand. Jeg fikk en annen ro, og et annet perspektiv fremover, som gjorde det mulig å planlegge økonomien på en helt annen måte. Jeg elsket å bli mor, og kommer aldri til å kritisere noen som får barn tidlig, men jeg skulle ønske jeg var litt mindre defensiv og mer ydmyk da jeg selv var ung. Jeg var ikke verdensmester om jeg aldri så gjerne ville, og om jeg hadde innrømmet det, kunne jeg kanskje bedt om hjelp tidligere, og unngått gjeldskrisen. Lykke til alle i samme båt. Det nytter!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #10 Skrevet 4. februar 2010 Gratulerer! ) Mannen min har gått i samme fellen som du gjorde. :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå