Gå til innhold

Noen som har peiling på plikter og rettigheter i leieforhold? Har kommet i en kinkig situasjon :S (Uff ble langt, men jeg trenger virkelig råd)

Anbefalte innlegg

Min samboer leier ut sin gamle leilighet nå etter vi flyttet sammen. Rett og slett fordi han kjøpte til en pris han ikke kunne fått for den om han solgte da vi flyttet sammen. Vi hadde ikke råd til å tape de pengene. Desverre har ikke min samboer noen erfaring eller god greie på dette med juss, og selv om ting har skjedd på lovlig vis på alle måter, kunne avtalen kanskje vært gjort litt smidigere og vært klarere om dere skjønner. Bl.a. leverte han ut nøkkelen før både kontrakten var underskrevet og depositumet betalt :S

Vi stusset litt på noen småting ved overtagelse, som at depositum ble betalt i 200-lapper og at leietager ikke ville ha pengene på depositumkonto. Vi har satt disse pengene på egen konto, men de er aldså disponible for oss. Han valgte også å la depositumet stå på 2xhusleia, selv om det er 3 mnd oppsigelse.

Alt har gått greitt inntil nå... Leietager har betalt leien til nogenlunde rett tid og alt har sett greitt ut.

Så får min samboer en tlf fra leietager om at han ønsker å avslutte leieforholdet, men at han vil at broren (som også bor der sammen med ham) skal overta leiekontrakten. Dette gå min samboer desverre med på uten videre.

Jeg sier desverre, for det er nå problemene starter... :(

Ny kontrakt ble sendt i posten, men jeg tror ikke vi har fått den i retur underskrevet (dette var før jul). (Prøver å overlate dette til sambo da det er hans leilighet og jeg ikke har bodd der). Dvs at vi ikke har noen skriftelig kontrakt med denne fyren som nå bor i leiligheten. jeg vet at dette både er en ulempe og kan være en fordel.

Dette er en borettslagsleilighet og i går ringte lederen for borettslaget og sa at det hadde vært rassia i leiligheten vi leier ut :o

Vi har ikke blitt kontaktet av politiet (blir vi det automatisk?) og vet følgelig ingenting om hvorfor og hva som har skjedd.

Husleien er en uke forsinket også, så vi er bekymret for det også. Vi har jo ikke råd til å legge husleien til borrettslaget med andre midler enn de vi får inn i leie av leiligheten :( (evt da ta av depositumet)

Hvilke rettigheter har vi egentlig oppi dette nå?

Kan vi bare kaste ut leietager?

Hva med leien han skylder og tenk om det er skade på leiligheten pga hva det nå er som har gitt politiet grunn til å foreta en rassia?

Leietager har også kopiert opp nøkler til utgangsdøren og levert ut til uvedkommende (det er felles utgangsdør for alle leilighetene), kan vi kreve slike utlegg som skifte av lås dekket av leietager?

Uff er skikkelig rådvill nå...

Og så sitter jeg her med verdens snilleste og beste samboer som bare ikke vil ha noe bry med noe, så han er truende til å ikke stå på krava sine bare for å bli ferdig med det enda vi absolutt ikke har hverken noen buffer eller inntekt som tillater noen økonomisk belastning :(

Fortsetter under...

woi woi for et rot.

Her må du være smart.

sett deg en liste dr du setter opp alle punktene du lurer på.

ring politiet ang den rassia'n.

ring etter leieboer å avtal et møte!

Så må du bestemme deg får om du skal ha han i leiligheten eller ikke.

vis det har vært rassia så ville jeg bedt han flytte. da sier du at siden kontrakten ikke er dr så gir dere han en uke eller to til å flytte. Pga rassia ville jeg sagt en.

Vis du får noe mere problemer, at det ikke ordner seg ville jeg kontaktet en advokat med engang å hørt hva de mener du bør gjøre. Ville åkk oxo satt meg litt inn i tingene gjennom nettet. bruk listen du skriver å let opp punktene på nett, se hva som gjelder å se på loven!

Å får guds skyld.. neste leieboer søker dere etter.. å da må depositumet på dep konto! å kontrakten underskrives FØR de flytter inn..

dettte er ganske så viktig å får deres egendel bør jo alt gå rett får seg..

lykke til

hilsen utleier..

Huff.. Det hørtes ikke helt bra ut.. Hadde jeg bodd i det boligbyggelaget så hadde jeg nok blitt redd, og litt sint. Hvertfall når det er kopiert opp nøkler!

Det skal litt til for å kaste noen ut, men dere har jo ingen kontrakt. Ta kontakt med forbrukerrådet, de kan mye om dette.

Og neste runde så kan det være lurt å leie ut via utleiemegleren eller liknende, for da trenger dere ikke tenke på husleie, kontrakt osv osv, for da fikser de det..

Kjip situasjon.Og det kjipeste av alt er at leietaker omtrent alltid har mer rett enn huseier,selv om det er sykt!Du kan omtrent ikke kaste ut en leietager,beste argumentasjon er at husleien ikke er betalt.

Om dere virkelig ikke har råd til å sitte med leiligheten,kan dere jo selge den??

Det som er dumt når du leier ut,er at det er lett å være etterpåklok.Og at mange er så forbanna "FAKE" og smiler og er så "perfekt" på alle måter..Det er vel egentlig da man bør begynne å lure...For det blir ofte masse rot og det er stortsett dere som står igjen med all dritten til slutt.uheldigvis!

Siden det er mannen din som eier leiligheten,så er det hannes ansvar,og han som må betale vil jeg tro. Han leier ut og da er det hannes ansvar med en vanntett kontrakt.Og en ting til,må ikke de dere leier ut til i ett boretslag godkjennes av borettslaget først?

Lykke til.Håper alt ordner seg :)

Ja planen ER å selge den, men markedet har vært såpass lavt at det ville betydd et økonomisk tap. det er lagt inn noe egenkapital her også som helst ikke skal tape seg for mye.

Og fremleien er godkjennt av borettslaget på forhånd, så den er grei.

Det viser seg at begge disse mennene har underskrevet kontrakten, trodde det bare var en av dem jeg, men begge har signert viser det seg, heldigvis.

Vi brukte en standardkontrakt vi fant på forbrukerportalen, så kontrakten burde være i orden sånn sett.

Spørs om vi ikke bare nå begynner planleggingen på å selge hele greia og sier opp leieavtalen med begrunnelse av det. Er vel det enkleste tipper jeg. Håper bare vi ikke taper på det økonomisk som sagt :(

Annonse

Forbrukerportalen sine kontrakter er bare driten, og dere sliter virkelig!

En politirazzia i seg selv er hverken oppsigelsesgrunn eller utkastelsesgrunn. Politiet bruker kun å kontakt eier hvis dem har tid til å prøve å finne nøkler hvis vedkommende ikke lukker opp.

Det er straffbart at ikke depositumspenger står på egen depositumskonto.

Når det gjelder manglende husleie, så send PURRING fem dager etter at husleia skulle vært betalt.

Når det gjelder oppsigelse, så er det nærmest umulig å bli kvitt en vanskelig leietaker før kontrakten går ut. Jeg viser her til Husleieloven;

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

B) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Og jeg regner med at dere heller ikke har med i kontrakten at dere har krav til adgang til leieforhold for inspeksjon. Da har dere heller ingen mulighet til å sjekke om det er skader etter f eks husbråk jfr. razziaen.

Enkleste muligheten til å si opp vedkommende er å bruke regelen om at boligen skal brukes av utleier/husstanden. Da må enten din samboer, bror, søster eller hva som helst av nære slektninger faktisk bo der noen måneder, før enten salg eller videre utleie.

Dere har borettslag. Dere kan også risikere at borettslaget nå nekter dere å leie ut videre pga razziaer. Da risikerer dere å måtte skaffe leietaker erstatningsbolig, og dette er et alternativ. Finn tilsvarende bolig, til tilsvarende husleie, og prøv å få vedkommende til å flytte. Boligen bør da selges etterpå.

Det er ingen andre som kan bo der - finnes ingen søsken el.l (liten familie).

Det er en tidsubestemt avtale dette her heldigvis og det er underskrevet på at tvangsutkastelse m/ hjemmel i tvangsfravikelsesloven kan utføres ved uteblitt betalt husleie.

Nå viser det seg at husleien faktisk kom inn... Den ble trolig betalt like før dette skjedde.

Så inntil videre er det ikke skyldig husleie på leiligheten.

Jeg har lest Huseierloven og det står bl.a at salg av boligen regnes som saklig grunn til oppsigelse av leieavtalen om jeg ikke husker helt feil? I "verste fall" må vi bare få solgt den... Håper bare det da ikke blir med tap... Arven til sambo er investert i kjøpesummen i denne leiligheten.

Jeg håper nesten at borettslaget avgjør at fremleie av boliger ikke lenger er tillatt. Dette var egentlig en prøveordning for å se om det fungerte eller ikke. Det er vår førts leieboer (og forhåpentligvis siste).

Dette ble ikke bedre i går da sambo dro til leiligheten for å sjekke litt. Den er faktisk sperret av politiet og leieboeren er sannsynligvis fengslet.

Sambo har vært i kontakt med politiet, men får ingen info om når de kan frigi leiligheten eller hva som skjer fremmover :(

Ang depositum kan jeg kke skjønne at det er ulovlig å ikke ha det på sperret konto? Eller?

Sist jeg leide selv fikk jeg tilbakebetalt depositumet av huseier uten at jeg behøvde å være med i noen bank eller skrive under på noe for å få pengene. de ble bare overført til min konto :S

Uff det er ikke greitt å være nybegynner i dette "yrket" skjønner jeg:(

Vi sjekket det vi kunne og brukte som sagt kontrakt fra forbrukerportalen fordi vi regnet den som ganske sikker og den forelå på engelsk, noe som var nødvendig i dette tilfellet.

Vi har bare fått vite at vi kan kontakte politiet igjen på mandag og at de kanskje kan fortelle mer da.

Vurderer seriøst å kontakte advokat nå... tror vi kan ha rett på fri rettshjelp, siden vi har veldig lav inntekt... Det er da noe om ikke annet :(

Får snart nervesammenbrudd av dette jeg. Er jo livredd for at politiet har ramponert leiligheten i rassiaen i tillegg... :(

En meget frustrert HI

Foreslår at dere tar med dere en gjeng og ser om leietager er hjemme. Hvis han ikke er hjemme og dere ikke får tak i ham på telefon får dere en låsesmed til å bytte lås. Klistre fast et brev på døren hvor dere ber "leietageren" om å kontakte dere for å få ut tingene sine. Hvis han ikke kontakter dere, så bær ut alt og plasser på et lager. Lei ut til ny leietager med riktig kontrakt.

Dette er ikke "lovlig" men trolig en metode som en slik leietager er vant med. Det er ikke normale mennesker som får rassia hjemme hos seg..

Her er ett utdrag av loven om depositum.

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...