Gå til innhold

Er det ingen krav om sikring av barn i buss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo sjåførens ansvar hvis det skjer noe med barn som ikke er skikkelig sikret i bussen. Trodde busselskapene måtte kunne tilby barneseter?? Hva er dette for noe tull???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at iallefall Trysil og Elverumekspressen har to barneseter i bussene sine, vil tro de fleste busser som kjører lange veier har det? Men aner ikke om det er påkrevd eller ikke. Burde jo være det. På bybusser er det ialefall ingenting.

Skrevet

Vel... Ikke et helt ukomplisert svar på dette...

På bybusser er det i dag ikke krav til sikring av barn.

På øvrige busstrekninger er det påkrevd med sele på busser registrert etter ca.1997. Veldig mange busser er betydelig eldre enn dette.

På busser med sele skal det være barnesete, og det er som oftest 0-18 kg.Derfor eksisterer det ikke seter opp til 36 kg. Nyere busser leveres med 2 barneseter, hvis det er flere spedbarn må de evt. vente på neste buss.

Kravet om sikring av små barn gjelder kun hvis de sitter i setet, men det er lov å ha barnet i vogna (hvor sikkert er det ved en kollisjon?).

Sjåføren er ansvarlig for at alle barn under 16 år sikrer seg, men..

I Norge har det fremdeles ikke blitt bøtelagt en bussjåfør som ikke overholder dette. Hvis det skjer sitter fagforeningen klar til å gå til sak. De mener at sjåføren ikke kan være ansvarlig. Det ville kreve utrolig mye tid f.eks på skoleruter å sjekke om alle har spent seg fast. Dessuten vil mange barn kunne løsne på beltet under veis, noe som vil være umulig å oppdage. (Dessuten går ofte de eldste bussene på skoleruter, da er det jo ikke krav til sikring)

Spørsmålet er også om bussjåføren har ansvaret der barna har med seg en verge (forelder). Er det meg som mor eller bussjåføren som har ansvaret for at mitt barn sitter riktig sikret.

Skrevet

Dette gjelder langdistansebusser. Skal reise fra Oslo til Gøteborg, og tilbake fra Malmø til Oslo. Så det er to ganske lange reiser.

To forskjellige svenske busselskaper, og ingen av dem hadde noen barneseter. Og det eneste jeg forsto var at det ikke var noe min datter måtte ha. Merkelig at de ikke har NOEN seter til låns. De kan jo ikke regne med at alle kan ha med eget sete. Skal jo ha med både vogn og to kofferter, samt datteren min. Finnes ikke sjans for at jeg kan drasse med et barnesete! Kunne ikke engang garantere at det fantes to-punktsseler (kun over midjen) på bussen, da noen av bussene deres hadde det, mens andre bare hadde tre-punkts. Hvor sikkert er dette liksom??

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til svenske regler, det kan avvike fra norske. Hvis de sier at det ikke er noe din datter måtte ha, tyder det på at det ikke er krav til sikring i svenske busser.

Når bussparken er eldre vil det koste busselskapene for mye å fornye bussene hvis de ikke er pålagt dette. (Oppgradering fra topunkts til trepunkts f.eks.) Busselskaper bruker ikke penger hvis de ikke må, selv om de kanskje burde være moralsk forpliktet til det.

Ikke for det. Turbusser i Norge har bilseter. Noen går fra 0-18 kilo (BeSafe Izi). hva med de over 18 kg? De er ikke trygge. Andre setter går fra 9-36 kg (Recaro). Hva da med barn under 9 kg? De har ikke forutsetning til å klare å sitte selv en gang. Kravet er at det skal være barnesete, ikke krav til hvilken type.

Som sagt kjenner jeg ikke til svenske regler, men det ser ut til at du må ta med deg sete hvis du vil sikre barnet ditt. Dessverre.

Skrevet

Er så tragisk at de ikke klarer å ha med barnesete på bussen! det er jo påbudt med sele, men er visst ikke så nøye med barna..

Skrevet

men viss du er så opptatt av det så må du vel kunne ta me sete selv..

Skrevet

Jah... veldig lett å gå å bære på 2 tunge barneseter! Det smarteste jeg har hørt på lenge! Er ikke alle som har busstopp rett utafor døra..

Skrevet

Er ikke alle som har busstopp rett utafor døra! Er tungt å gå å bære på 2 barneseter, i tillegg til bagasje og to unger på slep!

Skrevet

Der klarte jeg visst å svare to ganger. Trodde ikke den første kom med... :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...