Gå til innhold

er dette normalt?hvordan har dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer kjøpte hus før vi ble sammen. Nå har vi vært samboere noen år og har barn sammen men det er fortsatt bare han som står som eier av huset. Jeg har egentlig lyst at begge skal stå som eiere, og selfølgelig ha huslånet felles også, men det virker ikke som om han har lyst til det. Vi har begge 100% stillinger, og bidrar alt vi klarer begge to til å betale utgifter og til å betale ned lån, men siden han tjener bedre en meg blir det til at han betaler mer også. Huset er vårt hjem ilag uansett, det betyr ikke så mye at jeg får eie det på papiret liksom, men det hadde betydd mye for meg om han hadde villet dele det med meg på papiret også:)

er det mye arbeid/styr å forandre på sånt? koster det noe?

Jeg har snakket med han om det, men han sier bare at når vi gifter oss så skjer det automatisk...bare synd han aldri frir:S

Føler at siden huset har tilhørt familien hans før han kjøpte det, og siden vi tross alt bor med familien hans som nærmeste nabo på alle kanter ( sånn skikkelig familieplass) så har det blitt litt viktig for meg at jeg skal føle at dette er like mye mitt hjem som hans på en måte:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer ikke automatisk når dere gifter dere. Det er ikke slik i Norge at dere eier halvparten hver bare fordi dere gifter dere. Som oftest, hvis en hadde med seg mer enn den andre inn i et ekteskap, skjevdeles dette, dvs hver eier hverken mer eller mindre enn det man gjorde da man giftet seg.

Det blir litt styr med papirene, men jeg hadde ikke likt å vært leieboer hos min mann, derfor har vi en egen kontrakt på hvor stor andel jeg eier av leiligheten han hadde fra før vi ble sammen, beregnet ut fra hvor mye jeg har vært med på å betale ned. Nå har jeg betalt mindre en periode jeg også, men vil likevel ikke være leieboer her:) Smarte jenter dekker ryggen sin. Er man med på å betale ned er man medeier og bør få ha papirene i orden.

Skrevet

Det skjer visst ikke automatisk det.

Kan hende han ikke er helt trygg på deg da?

Skrevet

Blir jo litt papirarbeid selvfølgelig, og siden dere ikke er gift må du/dere ut med dokumentavgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...