Gå til innhold

Noen som vet om det finns retningsinjer for hvor mye mellomrom det må være mellom stengene på et gelender?

Anbefalte innlegg

Altså, når det gjelder hvorvidt små barn kan klemme seg mellom dem og falle ned?

Vi har en trappeavsats inne i leiligheten, og ved siden av trappen er det et gelender hvor det går rett ned til et betonggulv. Har et barn på 1 år, og er litt usikker på om mellomrommene mellom stengene er for store. Har jo selvfølgelig oppsyn med henne hele tiden, men alt bør sikres max likevel.

Fortsetter under...

Ja, det gjør det. Min far som har hatt ansvar for flere store utbygginger nevnte noe om det en gang, at avstanden her vi bor umulig kunne være lovlig. Men vet ikke hva standarden er, bare at det finnes en regel og at det ikke skal være mulig for et barn å falle gjennom. Vet heller ikke hvordan dette er i eldre bygninger, om man har "krav" på en viss avstand....

Var kanskje ikke til så mye hjelp, dette svaret mitt, vet jo heller ikke hvor man henvender seg for å finne ut av dette. Plan- og bygningsetaten i kommunen? De vet sikkert hvor du kan finne informasjon, i hvertfall

Under 10 cm tror jeg den slags blir lavet i etter dagen standart.

Vi har og trappe og gelender med stort mellemrom. Største på 3 kan få hovede ut, så vores mellemrom er ikke etter dagens standart. Det er ganske vanligt om man ikke bor i helt nyt hus/leilighet.

Mener der er forskjell på inne og ute rekkverk. Det kan være 10 cm er max for rekkverk på altan ute (og noe annet er gjeldene for inne). Husker ikke.

Hos oss er det 10 cm mellom sprinklene, og det er langt ned. Er ikke helt trygg på dette, selv om det ikke ser ut som om at jenta vår skulle kunne komme seg mellom der. En ting jeg likevel har lært er at man aldri skal gå ut ifra noe i forhold til små barn. De klarer det utroligste.

Denne trappesatsen er i tillegg rett ved siden av barnerommet, så jg syns det er litt ekkelt når jenta blir eldre og kanskje går i søvne osv. Rekkverket er 88 cm høyt.

HI

Annonse

Hos oss er det 10 cm mellom sprinklene, og det er langt ned. Er ikke helt trygg på dette, selv om det ikke ser ut som om at jenta vår skulle kunne komme seg mellom der. En ting jeg likevel har lært er at man aldri skal gå ut ifra noe i forhold til små barn. De klarer det utroligste.

Denne trappesatsen er i tillegg rett ved siden av barnerommet, så jg syns det er litt ekkelt når jenta blir eldre og kanskje går i søvne osv. Rekkverket er 88 cm høyt.

HI

Jeg fant en side hvor en gelender-produsent omtalte et gelender på 110 cm høyt og 10 cm mellom sprinklerne som barnesikkert. (Dette var rekkverk ute).

Målte rekkverket på trappen her i huset. 16 cm mellom sprinklerne. - Ikke helt optimalt. Uff!

http://be.no/beweb/info/benytt/993/notiser.html

I TEK § 7-41 nr 3 m/ veiledning finnes det bestemmelser om og beskrivelse av hvordan rekkverk skal utformes. Disse bestemmelsene er satt for å hindre at barn kan falle eller krype igjennom åpninger i rekkverk. En åpning på 10 cm vil hindre at et lite barn kan få hodet igjennom. Åpninger som ligger slik til at små barn kan presse kroppen igjennom bør imidlertid begrenses til 5 cm. Det har skjedd at små barn har krabbet baklengs inn i en rekkverksfelle der de er blitt hengende etter hodet. Slikt er lett å forebygge.

En annen bestemmelse er at rekkverket ikke skal utformes slik at det er klatrevennlig. I praksis innebærer dette at spiler eller bord skal være vertikale eller at det brukes hele plater. Det er også mulig å montere en barriere på toppen.

Rekkverk skal ha en høyde som hindrer at noen faller over. Da må vi ta utgangspunkt i tyngdepunktet på personer som rekkverket skal beskytte. Blir rekkverket lavere enn 0,9 m, blir det for lavt. Folk faller lett over. Med litt bevegelse kan også 0,9 m være for lite. Det er grunnen til at det vanligvis i arbeidslokaler skal være 1 m høyde på rekkverket. Og bærer man noe på hodet eller skuldrene forskyves tyngdepunktet oppover og vi trenger annen rekkverksbeskyttelse.

Det finnes også et krav om at det i trapper skal være håndlist på begge sider. Dette er for å begrense fallskader når uhellet er ute - tildels å hindre at uhellet i det hele tatt er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...