It's all about me Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 - Kan smertene variere, eller er det der konstant i mer eller mindre lik grad? For jeg begynner å slite litt og lurer på om det kan være bekkenløsning. Det er to punkter som er sentrumene. Noen ganger er det bare lett litt sliten verking, men andre ganger er det så vondt at jeg sliter med gangen. Felles er at det merkes mye mindre når jeg sitter. - Hvordan diagnoserer men egentlig bekkenløsning? Det er jo ikke noen prøver man kan ta, og vondt har vel alle på slutten. Bare sånn til info så er de to punktene i leddet på innersiden av benet på den ene siden, og midt på den rumpeballen på den andre siden. Når det er skikkelig ille stråler det litt både oppover og nedover. Prøver å ta det rolig, men med to barn og en mann som reiser mye er det ikke lett. Skal selvfølgelig spørre legen, men det er en stund til neste kontroll.
camosilla Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 høres ut for meg at du har problemer med bekkenet. Husk å ta det med ro når du kan ihvertfall, og lytte til kroppens signaler. Lykke til!
flypapir Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Mine smerter varierte både når det gjaldt sted og styrke. I første svangerskap hadde jeg vanvittige smerter i symfyse, i andre satt det mer i rumpe/lår. Det er vel fysioterapeut/manuellterapeut som gir deg diagnosen. Noen mener at det er en diagnose som ikke finnes, men dette strides det om (jeg mener at den absolutt finnes). Hadde jeg vært deg ville jeg bedt legen om en henvisning til fysio og tatt kokontakt med en fysioterapeut el.l som du vet at KAN bekkenløsning. Hvem det er kan du blandt annet få tips om gjennom lkb.no, her kan du også få endel andre gode tips
flypapir Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Mine smerter varierte både når det gjaldt sted og styrke. I første svangerskap hadde jeg vanvittige smerter i symfyse, i andre satt det mer i rumpe/lår. Det er vel fysioterapeut/manuellterapeut som gir deg diagnosen. Noen mener at det er en diagnose som ikke finnes, men dette strides det om (jeg mener at den absolutt finnes). Hadde jeg vært deg ville jeg bedt legen om en henvisning til fysio og tatt kokontakt med en fysioterapeut el.l som du vet at KAN bekkenløsning. Hvem det er kan du blandt annet få tips om gjennom lkb.no, her kan du også få endel andre gode tips
Ranveig R Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 * JA, smertene kan variere frå lett ubehag til omtrent invalidiserande smerter der ein ikkje kan verken stå, gå, sitte eller ligge utan å ha vondt. Ein dag kan vere smertefri, den neste kan ein ha problem med å gå. * Då eg var hos fysio pga bl gjorde ho eit par enkle testar (f.eks. løfta opp eine beinet og ba meg holde det oppe i lufta, gjorde det vondt var det typisk for bl) * Det er tre ledd i bekkenet, det er bekkenledda bak (midt i kvar rompeball), og symfysen (altså "skambeinet" <- grusomt ord). Det er like vanleg å få enten berre framme eller berre bak som å få kombinasjon. Bekkenløysingssmerter i symfysen går som regel over når barnet er fødd, smerter bak har lettare for å ta tid (sjølv om ein vanlegvis vil bli heilt bra igjen). Det er vanleg at smertene "strålar" ut frå dei vonde punktene og til eine og/eller andre sida, samt opp og/eller ned. Har du mykje igjen av svangerskapet? Er du i jobb? Fysisk krevande? Eg ville vurdert å ta ein tur til legen og ev. fått henvisning til fysio for i det minste å få litt råd til korleis du skal forholde deg til dette for å få det lettast mulig vidare.
mamman til to gutter Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Alle får faktisk bekkenløsning i et svangerskap, det er nødvendig for at vi skal klare å føde. Hvis man er heldig, så merker man lite/ingenting til det og er man uheldig så blir man helt ufør og klarer omtrent ikke å bevege seg i det hele tatt. Jeg har hatt en dag med helt vanvittig vondt i bekkenet dette svangerskapet, da ringte jeg en manuellterapeut som har erfaring med bekkenløsning og fikk time dagen etter. Hos manuellterapeuter trenger man ingen henvisning (det er en fysioterapeut med videreutdanning) og man betaler ingenting, ikke engang egenandel når det gjelder bekkenløsning med gangvansker. Heldigvis var det mye bedre allerede dagen etter når jeg hadde timen, men hun undersøkte meg og kom frem til at bekkenet var løst og at jeg antagelig hadde løftet skjevt el som hadde gjort at bekkenet ble skjevt og dermed vondt (hun pekte og viste veldig fint på et skjelett hun hadde hengende;-) ). Etter det har jeg passet på når jeg løfter sønnen jeg allerede har, så løfter jeg han aldri opp fra siden, men passer på at han står rett foran meg. Feks sitte i skredderstilling eller med beina i kors gjør det også verre. Jeg har ikke hatt noen flere dager hvor det har gjort like vondt som første gang, så for meg har det hjulpet nok å bare passe på og belaste bekkenet minst mulig og riktigst mulig.
It's all about me Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2010 Takk for veldig bra svar. Den testen du skrev om stryker jeg glatt på. Det var det første jeg klagde på til mannen, at jeg ikke ikke klarte å løfte opp beina når jeg satt uten å hjelpe til med hendene. Iallfall ikke uten smerter. Og slik du beskriver leddene så treffer de på akkurat der jeg har vondt. Er ikke skikkelig skikkelig ille enda, men plagsomt og hemmende nok. Er ferdig med uke 31 til fredag, og så fort det har blitt verre frykter jeg de siste ukene litt. Jobber ikke, men går fulltid på skole. Skolen går greit selv om jeg har en tendens til å stivne, men turen til og fra er tunge innimellom. iLlafll på det drittføre som er nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå