Gå til innhold

Hva syns dere om eldre mødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk leser tydeligvis ikke godt nok etter. HI skriver at hun personlig ikke synes man bør få barn ETTER 40-års alderen. Da snakker vi 50 +, men de som ble mødre som 30-åringer blir fornærmet.

Uavhengig av en persons fertilitet i utgangspunktet, har kroppen en biologisk klokke - og det er for en grunn. Når man har nådd menopausen (naturlig) og ens egne egg er søppel, er det vel greit å legge ønsket om barn på hylla.(Snakker ikke om de i såkalt fertil alder som ikke har egg av god nok kvalitet. Men i Norge er det jo forbudt med eggdonasjon så problemstillinge er her uaktuell).

Når adopsjonsporten lukker seg pga. alder bør det vel aksepteres at IVF-behandlingen også har den øvre aldersgrensen som den har.

De som reagerer her inne er de som har fått barn ved hjelp av naturmetoden eller det det norske helsevesenet har å tilby, og jeg tror ikke Hi siktet til dem i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er no vel ikkje alle som har eit valg om dei skal vere unge eller eldre mødre! Eg trefte ikkje nokon eg ville ha som far til barna mine før eg var godt over 30. Men så tok det nye to år før me klarte å bli gravide. Dermed var eg 37 då eg fekk første. Er heller eldre mor med ein mann eg har tenkt å dele resten av livet med enn å drive å sende barn att og fram annakvar veke til samvær! Me får snakkast når du Hi nærmar deg førti, og høyre om du då føler deg så utrangert som du hevdar no.

Og å få barn er jo som fleire seier egoistisk same kva alder ein får dei i.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Bidleba - Hehe, litt morro at du skrev om det samme som jeg skrev, men før jeg postet mitt innlegg (skal aldri si aldri, attpåklatt etter å ha fått barn tidlig). Kanskje jeg får en attpåklatt når jeg er 40 jeg også da, selv om jeg ikke ser det for meg nå... =P

Og du må ikke bry deg om det anonym sier ihvertfall, ingen har da noe med når du får barn=)

Skrevet

Så les hva Hi betegner som eldre mødre før dere lepper....

Skrevet

Selv om eggdonasjon er ulovelig her, er ikke utlandet langt unna.

Og her i Norge er det ca 200 norske surrogat mødre som føder på norske sykehus, litt avsporing her..

Men, dette er jo par som kansje har prøvd i 10 år eller mer, ikke alle kan velge sin alder når de vil ha barn.

Skrevet

Skjerp deg HI !! dummeste innlegget ever!!

Jeg selv var 19 da jeg fikk nr 1, og er nå 29 år og venter straks min nr 4 og synest det er supert for meg å få mine før jeg er 30.. men jeg har sitter ikke å slenger slik til de som ikke er klar for å få barn før de er 35+....

Det er opptil hver enkelte om hvortid de føler seg klar for å få barn, uten å bli tråkket ned av andre som mener ditt og datt...

La nå de "gamle" og "unge" mødrene være ifred...

Er enig med deg at det er drøyt å reise verden rundt for å bli gravid som 60-70 åring det forstår jeg er egoistisk...

Men en 40 åring er like sprek som en 20 åring.... Har venner som fikk barn noen som 16-19 åringer og noen som 35-48 åringer...

Og de har all min støtte...

Kom heller med noe positivt i det at de kan få barn enn å tråkke ned på alderen dems...

Skrevet

Jeg er til en viss grad enig.

Mine foreldre var like under og en del over da de fikk meg.

Jeg har fått en gammeldags og vanskelig oppvekst pga den høye alderen, og de døde før barnebarna ble født.

Er glad for at de satte meg til verden, men det var langt ifra et ideelt tidspunkt. Skulle ønske de var yngre og hadde hengt mer med i tiden.

Skrevet

Skjerp deg HI !! dummeste innlegget ever!!

Jeg selv var 19 da jeg fikk nr 1, og er nå 29 år og venter straks min nr 4 og synest det er supert for meg å få mine før jeg er 30.. men jeg har sitter ikke å slenger slik til de som ikke er klar for å få barn før de er 35+....

Det er opptil hver enkelte om hvortid de føler seg klar for å få barn, uten å bli tråkket ned av andre som mener ditt og datt...

La nå de "gamle" og "unge" mødrene være ifred...

Er enig med deg at det er drøyt å reise verden rundt for å bli gravid som 60-70 åring det forstår jeg er egoistisk...

Men en 40 åring er like sprek som en 20 åring.... Har venner som fikk barn noen som 16-19 åringer og noen som 35-48 åringer...

Og de har all min støtte...

Kom heller med noe positivt i det at de kan få barn enn å tråkke ned på alderen dems...

Skrevet

HI, har du ikke fått med deg at 40 er de nye 30, osv? Vi lever lenger, og 40 i dag er ikke det samme som 40 da du var liten, eller da dine foreldre var små, og mange hadde fått 10 unger allerede og var utslitt.

Konklusjon: Du er snever og uvitende.

Skrevet

Re: i Norge er det ca 200 norske surrogat mødre som føder på norske sykehus.

Åssen er det mulig? Det er ikke lov å benytte seg av surrogat i Norge. Trodde man måtte til utlandet for det.

Skrevet

Før i tiden, da prevensjon ikke eksisterte, fikk de barn helt til naturen ikke ville mer. Det var det vanlige.

Min oldermor fikk sitt første barn da hun var 19, og sitt siste 23 år senere.

Skrevet

Er mange som ikke trenger bli 35 før de blir trygge på seg selv.

Skrevet

20:47

Eh. Du hørtes ikke mye oppegående ut!

Skrevet

23.33, joda surrogat er fullt mulig i Norge.

Si et par der ikke kvinnen har livmor får en surrogat til å ta et ivf forsøk med donoregg, eller egg fra hun som beholder barnet.(i utlandet)

Surrogaten blir gravid, føder her, og skriver under på at hun gir far alle rettigheter.

Så må kvinnen i forholdet steadoptere.

Skrevet

På midten av 1700-tallet var gjennomsnittsalderen for kvinner 30 år når de fikk sitt første barn. Og levealderen var mye lavere enn i dag.

Historieløse fjols.

Skrevet

Virker som det er mer akseptert å mene noe (og helst i negativ forstand) om de som velger å bli gravid tidlig, eller som ikke tar abort etter å ha blitt gravide tidlig, enn det er å mene noe om de som venter til siste liten. Hvorfor er det slik?

Begge deler har sine fordeler og ulemper. Mine foreldre fikk meg i en alder av 39, og jeg ønsket meg alltid yngre foreldre. Men problemet lå vel egentlig ikke i alderen, men det at min mor ikke skulle hatt lov til å ha barn i det hele tatt..

Skrevet

hva er galt med å bli mor som 19årning da? som en der oppe skriver..

jeg var 19 da jeg fikk min første, å ser ikke noe problem i det. jeg har ikke værdns beste jobb å mange år på skole, men jenta mi har det bra, å jeg takler oppgaven lik godt som ei på 40.

bortsett fra at jeg får med meg litt mer i livet til barna, og eventuelt barnebarna mine da. ser ikke ned på de som får barn når de er 40... men når det nermer seg 50 så er det påtide å stoppe synes jeg!

min mor fikk også barn i tidlig alder, 17 år.. å jeg har ikke hatt noen dårlig oppvekst fordi, hadd det kjempebra, å er glad jeg har en ung mor jeg kan snakka med om det meste..

så med tanke på at min mamma ikke er 40 enda å har 4 barn.. å 1 barnebarn.. er det litt rart å tenke på at noen ikke har fått sitt første barn ved 40 engang!!

Skrevet

hva er galt med å bli mor som 19årning da? som en der oppe skriver..

jeg var 19 da jeg fikk min første, å ser ikke noe problem i det. jeg har ikke værdns beste jobb å mange år på skole, men jenta mi har det bra, å jeg takler oppgaven lik godt som ei på 40.

bortsett fra at jeg får med meg litt mer i livet til barna, og eventuelt barnebarna mine da. ser ikke ned på de som får barn når de er 40... men når det nermer seg 50 så er det påtide å stoppe synes jeg!

min mor fikk også barn i tidlig alder, 17 år.. å jeg har ikke hatt noen dårlig oppvekst fordi, hadd det kjempebra, å er glad jeg har en ung mor jeg kan snakka med om det meste..

så med tanke på at min mamma ikke er 40 enda å har 4 barn.. å 1 barnebarn.. er det litt rart å tenke på at noen ikke har fått sitt første barn ved 40 engang!!

Skrevet

20:10

Fordet om vi har forskjellige meninger trenger du ikke synke så lavt.

Er det sånn du behandler barna dine når du ikke er enig?

Skrevet

Det første som slår meg, er at du kommer til å slite med å hjelpe ungene dine med lekser. Du er helt klart dårlig utdannet. Husk at selvfølelse er en viktig ting å lære barna sine også. Og viktigheten av utdanning.

Skrevet

Min mor fikk meg som 34 åring, og søstra mi som 37 åring. Faren min var 41 da jeg ble født. Besteforeldrene mine var 70-80-90 år.

Og jeg lovte meg selv at jeg ALDRI, ALDRI skulle være like "gammel" som mora mi var da hun fikk meg. Jeg opplevde det som negativt. Jeg har alltid hatt de eldste foreldrene i klassen. Og jeg har aldri fått oppleve unge og spreke besteforeldre, noe som jeg synes er utrolig trist. For besteforeldre synes jeg at alle barn skal få oppleve å ha.

Greit nok at mamma og pappa hadde utdannelsen, hus og økonomi på plass da de var 34 og 41, men jeg synes likevel det er litt for gammelt når du skal få ditt første barn. Misforstå meg rett altså!

Jeg har hatt verdens beste oppvekst med solide forhold. Men når jeg var tenåring var mamma i 50-årene. Og det kom perioder hvor vi ikke var på samme bølgelengde. Jeg følte ofte at vi ikke forstod hverandre helt.

Mamma har selv sagt til meg flere ganger at jeg ikke må vente med å få barn, slik som hun gjorde. Hun har ofte sagt at hun aldri unner meg å få to tenårings-hormonbomber i femti åra, for DET er slitsomt det.

Men jeg mener ikke at eldre mødre kun er negativt. Forteller nu det jeg selv har opplevd og det mamma, som snakker av erfaring, har sagt videre til meg. Og jeg vet at denne kommentaren kommer til å hisse enkelte av dere opp.

Men jeg sier det igjen, jeg hadde verdens beste barndom og oppvekst. Og foreldrene mine er best i verden, uansett hvordan alder de er i!

Skrevet

Oioioi, det er visst ikke like greit å kritisere de som er en "gammel mor", men de som er unge mldre de må tale kritikk hele tida?

Tenk dere om litt da folkens! Filk får velge selv når de får barn, er jo ikke noe andre skal blande seg borti, om de så er 19 eller 48 år gamle.

Slutt å kritisere alle for alt!

Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på folk. Jeg var 35 da jeg fikk jenta mi, og det passa i mitt liv. Gud forby at jeg skulle fått barn med kjæresten jeg hadde da jeg var 22 eller 25 for den del. I går fikk jeg kontakt med en gammel skolekamerat på fb, han er 39 og bestefar.. Så folk er forskjellige, og folks liv er ulikt. Jeg har ikke vært på dib på ca et år, og det forundrer meg at denne debatten fortsatt er her... Og de samme ufine tingene blir sagt både til mødre på 20 og 40.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...