Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #26 Skrevet 3. februar 2010 Synes og det er alt for sent. Jeg fikk min første da jeg var 22 år. Helt perfekt mener jeg. Da er jeg ung selv når h*n er voksen og jeg har mulighet til å følge opp barnebarn på en helt annen måte enn en eldre mor har. Livet er mens vi lever og jeg akter ikke å kaste bort en dag, å si at man ødelegger livet sitt med å få barn tidlig er det største tullet jeg har hørt. Jeg har fint klart å ta en utdanning med barn. Livserfaring får man mens man lever. Så til dere som har ventet en halv mannsalder med å riste liv i eggene. Det er greit, nå sitter dere der i et kjedet rekkehus til 2 mill, laaang utdanning, stabil jobb og alt "ordnet" og klart, da er det liksom innpass i deres liv for en liten krabat. Dere er 40 år nå, ung til sinns og forbannet på de yngre som mener at dere er for gamle. Da lekser dere opp hvor uvitende og uskolert vi unge mødre er. Selv om dere ikke tenker på at jeg som ung mor kommer til å nyte mye bedre av mine valg enn dere. Med utganspunkt på en eldre mor på 45 (noe som skremmende nok er vanlig) Da er hun 60 når barner konfirmeres og venter h*n til 45 års alder med å få barn så er mor 90 år. Da går vi fort en fremtid uten besteforeldre i møte. Men det er tydligvis ikke et fokus. Jeg gleder meg over at jeg kommer til å være en ung mor og forhåpentligvis bestemor med tiden. Når det er sagt må jo hver og en stå for sine valg. Dette er min personlige mening, akkurat som andre kan ha meninger om at jeg valgte å få barn "tidlig".
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #27 Skrevet 3. februar 2010 Synes og det er alt for sent. Jeg fikk min første da jeg var 22 år. Helt perfekt mener jeg. Da er jeg ung selv når h*n er voksen og jeg har mulighet til å følge opp barnebarn på en helt annen måte enn en eldre mor har. Livet er mens vi lever og jeg akter ikke å kaste bort en dag, å si at man ødelegger livet sitt med å få barn tidlig er det største tullet jeg har hørt. Jeg har fint klart å ta en utdanning med barn. Livserfaring får man mens man lever. Så til dere som har ventet en halv mannsalder med å riste liv i eggene. Det er greit, nå sitter dere der i et kjedet rekkehus til 2 mill, laaang utdanning, stabil jobb og alt "ordnet" og klart, da er det liksom innpass i deres liv for en liten krabat. Dere er 40 år nå, ung til sinns og forbannet på de yngre som mener at dere er for gamle. Da lekser dere opp hvor uvitende og uskolert vi unge mødre er. Selv om dere ikke tenker på at jeg som ung mor kommer til å nyte mye bedre av mine valg enn dere. Med utganspunkt på en eldre mor på 45 (noe som skremmende nok er vanlig) Da er hun 60 når barner konfirmeres og venter h*n til 45 års alder med å få barn så er mor 90 år. Da går vi fort en fremtid uten besteforeldre i møte. Men det er tydligvis ikke et fokus. Jeg gleder meg over at jeg kommer til å være en ung mor og forhåpentligvis bestemor med tiden. Når det er sagt må jo hver og en stå for sine valg. Dette er min personlige mening, akkurat som andre kan ha meninger om at jeg valgte å få barn "tidlig".
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #28 Skrevet 3. februar 2010 oj. Trykket visst litt ivrig her. anonym 20.20
Monajenten Skrevet 3. februar 2010 #29 Skrevet 3. februar 2010 Og hva om man ikke møter sitt livs før man f.eks. er 37? Det er ikke alle som går ut på byn for å pule på seg en unge for å slippe å bli "gammel mor". Livet blir ikke alltid sånn som man planlegger det, så kanskje du bør tenke litt lengre enn nesetippen din slik at karma ikke kommer og biter deg i ræva!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #30 Skrevet 3. februar 2010 Treg opplastning, derfor hele 4 svar. Beklager for det. Anonym 20.20
Monajenten Skrevet 3. februar 2010 #31 Skrevet 3. februar 2010 Og hva om man ikke møter sitt livs før man f.eks. er 37? Det er ikke alle som går ut på byn for å pule på seg en unge for å slippe å bli "gammel mor". Livet blir ikke alltid sånn som man planlegger det, så kanskje du bør tenke litt lengre enn nesetippen din slik at karma ikke kommer og biter deg i ræva!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #32 Skrevet 3. februar 2010 Nettopp, sug lut, det er jo et komplett idiotisk spørsmål.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 3. februar 2010 #33 Skrevet 3. februar 2010 Jeg vet våre barn har det veldig godt, og at de ikke bryr seg om mine smilerynker. Jeg er stolt av å ha båret dem frem og født alle fire. Jeg elsker dem like dypt og inderlig som dere yngre mødre kan elske deres barn. Mine fire barn er det største og beste som har hendt meg, og jeg håper å få kose meg sammen med dem i mange år enda. Kanskje er jeg så heldig å få lære å kjenne, elske og hjelpe mine fremtidige barnebarn? Hvis jeg når kvinnelig gjennomsnittsalder skulle det ikke være noe i veien for det;)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #34 Skrevet 3. februar 2010 Synes dette er tull..la nå folk bli foreldre når de føler for det selv.Det gjør de likevel,tiltross for hva du mener eller ikke! Man kan jo ikke sette barn til verden bare for å få de,er som Monjenten sier her: Man må ha noen å ha dem med! Tenk hvis vi skulle vært like fordomsfulle mot dere som er 16+ som ikke tar abort når dere blir smelt på tjukken ved et uhell? Da kan vi snakke EGOISTER!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #35 Skrevet 3. februar 2010 Perfekt for kroppen kanskje, men ikke for hodet...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #36 Skrevet 3. februar 2010 Jeg ville egentlig være ferdig med barnefødsler før jeg ble 30, men sånn ble det ikke, er nå 31 og har vært prøver i snart 2 år.. Min mor var 37 år da hun fikk tredje og siste, bestemor var 42 da hun fikk åttende og siste.. Syns det er mest egoistisk å tenke at bare ens egne tanker og meninger er det rette, jeg.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #37 Skrevet 3. februar 2010 Min mor fikk meg da hun var 22. Selv mener hun det var perfekt, men jeg skulle ønske hun hadde ventet noen år. Hun var ikke moden for oppgaven den gangen selv om hun ble en forstandig, trygg og selvsikker kvinne etter hvert. Selv trodde jeg også jeg var klar for morsrollen da jeg var på samme alder, men det ser jeg nå at jeg ikke var. For min del er det viktig at jeg skal være en god mor. Om jeg noen gang blir bestemor vil tiden vise. Hvis man blir veldig tidlig mor, som i begynnelsen av tyveårene er nok besteforeldrene vilktige. Da kan de bringe trygghet og erfaring inn i barnas liv. Er foreldrene eldre har ikke barna det samme behovet for dette. Skulle jeg og mannen dø før vi får barnebarn fører det i hvertfal til at barna våre vil få en stor økonomisk frihet. Det er heller ikke å forakte.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #38 Skrevet 3. februar 2010 Jeg synes de fleste mødre, uansett alder, gjør en flott innsats. Jeg håper ikke min datter om 20 år sitter på dib og skriver at hun heller skulle ønske hun aldri hadde blitt født. Det hadde nemlig vært alternativet til å få barn for oss. I en alder av 39 traff jeg for første gang en mann jeg ønsket å lage barn med. Og da jeg var 40 kom datteren vår. Jeg angrer ikke. Hun har det bra hos oss. Kanskje jeg ikke blir bestemor før jeg er 80, men hva så? Mange barn har ikke besteforeldre. MIn bestefar døde året før jeg ble født, han var ikke gammel. En som får barn når hun er 25 kan bli overkjørt av trikken på vei for å hente i barnehagen - vi vet ikke hvor lenge vi lever og vi har uansett ingen garanti for å bli besteforeldre. Hilsen en gammel kjerring med en 3-åring.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #39 Skrevet 3. februar 2010 Overgangsalderen er grensen når man er for gammel for å få barn. Skjønner ikke poeng med å få barn når man er over 50 - er jo ikke egne barn, egg kommer fra donor.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #40 Skrevet 3. februar 2010 Vel... Det er jo sånn at vi kvinner er "dyktige" til å få barn fra vi er kjønnsmodne til overgangsalderen "tar oss". Dette vil si at vi er i rett alder for vår egen kropp i hele denne perioden.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #41 Skrevet 3. februar 2010 Vet du.. Da jeg var tenåring, så trodde jeg at livet var over ved 30-40års alderen.. Så skjer det som du ikke har forutsetning for å vite når du er ung. Man modnes, og skjønner at livet ikke er enten eller. Og man bli faktisk ikke så mye eldre. Du får noen rynker her og der, og grå hår hist og pist. Men ellers er det ikke så mye som forandrer seg. Faktisk. Jeg er så glad for at jeg ikke fikk barn med min første kjæreste! Ei heller andre.. (jeg trodde selvfølgelig begge var for livet). Tilfeldighetene ville ha det til at jeg fikk barn med mitt livs store kjærlighet som 40-åring. Det barnet er helt fantastisk elsket og ønsket. Kan du, HI, fortelle meg hva som er så egoistisk med det??
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #42 Skrevet 3. februar 2010 Jeg mener at 40 er helt greit, men 50 har jeg litt problemer med.... Heller 40 enn 18-19!!!! Helt klart, det er jo bare å se på "Unge mødre". Jeg fikk barn da jeg var 23 og 29 og vurderer nå en liten til, jeg er 37. Jeg føler meg mye mer "klar" for barn nå enn da jeg fikk førstemann. Nå har jeg en solid utdannelse, bra lønn, masse erfaring, trygghet og er mye mer rolig enn jeg var før. Syntes det er så teit når 19-åringer sier at 40-åringer ikke burde få barn fordi de ikke kan henge med når barna blir tenåringer. Hvor dum går det ann å bli???? Man vet jo aldri hva som skjer, men når barnet er 15 så er mor 55, og man sitter ikke akkurat på aldershjem og rører når man er 55!!!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #43 Skrevet 3. februar 2010 Jeg mener at 40 er helt greit, men 50 har jeg litt problemer med.... Heller 40 enn 18-19!!!! Helt klart, det er jo bare å se på "Unge mødre". Jeg fikk barn da jeg var 23 og 29 og vurderer nå en liten til, jeg er 37. Jeg føler meg mye mer "klar" for barn nå enn da jeg fikk førstemann. Nå har jeg en solid utdannelse, bra lønn, masse erfaring, trygghet og er mye mer rolig enn jeg var før. Syntes det er så teit når 19-åringer sier at 40-åringer ikke burde få barn fordi de ikke kan henge med når barna blir tenåringer. Hvor dum går det ann å bli???? Man vet jo aldri hva som skjer, men når barnet er 15 så er mor 55, og man sitter ikke akkurat på aldershjem og rører når man er 55!!!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #44 Skrevet 3. februar 2010 Det fins gode og dårlige mødre i alle aldre. Men personlig ville jeg nok heller hatt en mamma på 39 enn 17. Selm om jeg selv fikk barn ungt som 22 åring. Føler også at barn såkalt eldre mødre får, er mer "ønsket" på noe vis og alle undersøkelser viser jo at barn av eldre mødre gjør det bedre sosialt og på skole. En av fordelene jeg kommer på i farta med å vøre ung mor er at man kasnkje har mer energi til å ta seg av barna, kroppen kommer seg fortere, man kan få flere barn og har et lenger liv med barna sine pluss at man mer sannsynlig får møte oldebarna sine enn hvsi man skulle blitt mamma første gang som 39 åring
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #45 Skrevet 3. februar 2010 et vanskelig tema igrunn, og jeg mener man får gjøre sine egne valg. jeg for min del ønsket barn tidlig(første når jeg var 23, andre nå snart som 26). min mening er at man er for ung i tenårene, selvom mange gjør en fantastisk innsats som tenåringsmødre. vanskeligere å sette en alder på hva som er for sent, men før ,man blir 50 iallefall(min mening). uansett når man ser for seg å få barn syns jeg man skal vente på den rette, og ha visse ting på plass først. vi hadde vært sammen i 4 år før barnet kom, og bodd sammen i 3. eide egen leil og hadde stabil inntekt. festet stadig mindre, og ting ble mer og mer klart for barn for oss begge. jeg kunne aldri tenkt meg å få barn etter 30, og godt vi alle er forskjellige
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #46 Skrevet 3. februar 2010 Og ifølge 20.54, så har ikke de som har fått barn via sæd/egg donor egne barn. Hvordan utsagn er dette? Mange som ikke får barn bare de ser en mann vet du, det trekker også opp alderen.
Kongeørna Skrevet 3. februar 2010 #47 Skrevet 3. februar 2010 Du skal aldri si aldri, vettu!!! Og verden er ikke svart/hvitt, det er mange nyanser. Jeg fikk mitt første barn når jeg var 24, og en til tett etter. Jeg er fortsatt gift med samme mann, og vi hadde lyst på en atpåklatt i voksen alder. (Sjebnen ville at det ble to, men det er en helt annen historie.) Vi er ved god helse, og har tenkt å bli gamle. De to eldste elsker sine små søsken, og ville aldri la være å følge dem opp om vi skulle falle fra. Utover det har vi stort nettverk. Har akkurat avsluttet mitt tredje svangerskap, var frisk som en fisk gjennom hele svangerskapet - friskere enn da jeg var 24. Fødselen gikk også flott, minst like enkel fødsel som på de to første. Ser virkelig ikke problemet - ser uansett ikke at DU skal ha et problem med at jeg får barn når jeg er 40!
Gjest Sauen og ungene Skrevet 3. februar 2010 #48 Skrevet 3. februar 2010 Det syns jeg må være deres valg. Naturen har nok skrudd oss rett sammen. Min mor har fått barn både i ung og eldre alder, og har vært en strålende mor for oss alle. Selv tror jeg ikke jeg kommer til å få barn når jeg er 40, men da er også min eldste 20 år - hvis ikke kunne jeg fint gjort det. Og så skal man aldri si aldri heller... Noen finner ikke mannen de vil ha barn med før de nærmer seg 40, noen sliter med å bli gravid og andre vil rett og slett ikke ha barn før dette. Syns det må være opp til dem å bestemme. Når det er sagt syns jeg ikke 70-åringer skal få prøverør. Man må kunne følge barna gjennom oppveksten også, og sansynligheten for å bli syk i 70/80-åra er ganske stor.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #50 Skrevet 3. februar 2010 Utifra mange innlegg her inne.Tenker jeg mange mødre burde ventet MANGE år før de fikk barn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå