SkjønnesteLinus i verden:-) Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Vi skal kjøpe bilsete til bil nr.2 og vurderer å kjøpe størrelsen 15-36kg med en gang. Gutten vår fyller 3 år i mars og er vel rundt 15 kg akkurat. Men han er ikke akkurat verdens høyeste for alderen. Tror dere at det likevel går bra? Kan man stille inn høyden på disse setene? Litt skeptisk til 3-punkt beltet allerede. Og ja, jeg vet at setene er forovervendt, men slik har han sittet i over ett år allerede (er tysk, jeg....).
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Skjønner ikke helt hva det at du er tysk har med saken å gjøre??? I Norge er det forbudt å ha barnet fremovervendt med fempunktsele. Dersom du krasjer og har han i fempunktsele, vil kroppen være for hardt spent fast ift til hodet, slik at det vil bli kastet så hardt fremover at han kan knekke nakken. Han bør være over 1 meter før du bør snu han fremover. Dette pga at små barn lett kan skli ut av selene. Ser jo nå at jeg høres litt "hard" ut. Mener ikke det altså. Legger ved link til Trygg Trafikk sine anbefalinger... http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=924
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 hva mener du med at det er forbudt å ha barnet i fremovervendt fempunktsele-sete? det er jo ikke det?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 må du gi deg , 800° med to spirer ♀♂ ! det er jo ikke forbudt i norge å ha barnet fremovervent og lett kan skli ut av selene? herlighet jeg har nettopp tatt lappen, og da jeg hadde glattkjøring hadde vi også praksis i last. det innebar også barn. jeg sa jeg hadde en jente på 1 1/2 år, som satt fremovervent i baksetet, og lurte på om dette var feil. da sa han at det ikke var feil, men de ANBEFALTE bakovervendt. så sa jeg at det er jo ikke plass til beina deres om de sitterbakovervendt, og da sa han at hvis ungen ikke sitter behagelig og riktig, kan dette ha like store skader som om det er fremovervendt :) så han sa jeg kunne ha henne fremovervendt om barnesetet var godkjent. så sa han at hvis jeg kjørte aleine med min datter, ha henne i fremsetet. dette var fordi det er lettere å "Håndtere" barnet om det skulle bli urolig iløpet av turen. nå er min datter 2 år, sitter i samme setet fremovervendt (men har ikke hatt henne sittende forran).
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Det er lov å ha barnet fremovervent med 5pktsele, men det er anbefalt at hvis man skal ha de fremover og de er over 15kg, så bør man bruke 3pkt fordi det er tryggere enn 5pkt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #6 Skrevet 20. februar 2010 Hvorfor iallverden vil man sikre et så lite barn fremovervendt? Det er jo galskap.. Stakkars lite barn.. Vi får bare krysse fingrene for at dere ikke kommer i noen ulykke, barnet vil garantert ikke overleve.
Puddingmama Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Siden ingen andre svarer på spørsmålet ditt, så kan jeg prøve;) Jeg tror kanskje han blir litt liten til et sånt sete som bruker det vanlige bilbeltet. Vi har et sete som kan brukes fra 9 - 25 kilo, tror jeg. Det kan monteres på forskjellige måter og er ikke så veldig dyrt. Kan brukes både med egne seler og med bilens seler. Kan kanskje være et godt alternativ. Heter Britax two-way elite.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Skjønner at de skal sitte bakovervendt lengst mulig. Men hva gjør man når det er 15 mnd mellom de små? De bakovervendte setene tar jo så mye plass at fremsetene må stå så langt fremme. Greit nok på pasasjersiden, men jeg som fører kan virkelig ikke sitte med beina i panseret å kjøre?! Hvordan gjør dere dette? Ser ingen annen mulighet enn å snu toåringen jeg?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Kobler ut airbagen foran og har en foran... Du lager unødvendige problemer
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Ja, det er jo festlig når man skal 2 voksne og 2 barn på tur! Nei, hadde jeg heller snudd den ene.
isis34 Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Vet jeg svarer sent, lette etter noe annet og en del kommentarer her provoserer meg desverre... Snu og vær glad:-) Kan fortelle at jeg ble påkjørt bakfra i høy fart (kjedekoll, ikke min feil;-) av en tung bil (lastebil). Hadde 1,5-åringen forovervendt i baksetet i 5pkt sele og han var uten en skramme, mens bilen (stor SUV, BMW X5) ble totalvrak. Hadde han vært bakovervendt hadde han fått hele den knuste bakruta over seg med mer..... Husk at de fleste tester fokuserer på front mot front, uten at det er de vanligste ulykkene. Det er forresten et år siden, og ham er fortsatt skadefri, altså ingen nakkesleng el.l. Mener ikke at det alltid er best, men likevel.... snur nok lillebror også etter hvert, har veldig store og lange barn da.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #12 Skrevet 22. mai 2010 Det er jo festlig? Hva mener du? Er ikke en av foreldrene villige til å sitte i baksetet sammen med det ene barnet slik at begge kan sitte sikret på best mulig måte? Hva??? Det er jo dessuten kjempepraktisk, da har begge barna en voksen ved siden av seg som kan snakke med de, ta opp smokker og leker som ramler ned osv osv. Ser virkelig ikke problemet her. Er såååå mange som har HÅPLØSE unnskyldninger for å ikke ha ungen bakovervendt!!! Skulle ønske det ble PÅBUDT!!!
Knøttefrøken Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Ja det er festlig. Du setter livet til barna dine i fare for at du skal ha større plass til bena..stakkars. Vet å ha barn i fremovervendt sete reduserer du sikkerheten med over 50 %. At noen kan gamble med livet til barna sine syns jeg er helt sykt
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #14 Skrevet 25. mai 2010 Godt å høre at det gikk så fint med ditt barn! Men husk at bilen som kjørte inn i deg i en kollisjon som du beskriver her, i praksis er med på en frontkollisjon. Om det var du som var i den bakeste bilen er det jo ikke sikkert det hadde gått like bra med framovervent sete.
EnMamma Skrevet 25. mai 2010 #15 Skrevet 25. mai 2010 Når det gjelder påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer det i de aller aller fleste tilfellene i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Nå er det en stund siden jeg sjekket tallene men tallene for 2007 viste at 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens over 50 % omkom i møteulykker. Tallene er hentet fra SSB og Trygg Trafikk. Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige. Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner. Det syntes jeg faktisk er viktig og merke seg. Selv om du skriver at dette ikke er de vanligste ulykkene. Hodet på et lite barn utgjør 25 % (1/4 av kroppen) av kroppsvekten, hos en voksen utgjør hode bare ca. 6-7 prosent. Et barns skjelett er ikke modent og nakken er ikke tilstrekkelig utviklet til å holde det tunge hodet oppe ved en kollisjon. I en frontkollisjon vil det tunge hodet påføre en veldig belastning på nakken om barnet sitter fremovervendt som kan føre til svært alvorlige skader eller død. Derfor anbefales det bakovervendte barneseter til barnet er minimum fire år(dette gjelder uansett om man er bor eller er fra Tyskland eller Norge jfr. ANECs forskningsrapport fra 2008). Husk at det er utviklingen av skjelettet og muskulaturen som er det viktige her, det spiller ingen rolle om barnet er langt eller kraftig, det er ikke tryggere å snu barnet av den grunn. Der hvor vi voksne har ribbein har barna mye brusk, noe som ved sammenstøt vil føre til økt energi mot hjerte og lunger. Brystkassen går ikke like langt ned som på voksne slik at at barnas mage er så og si ubeskyttet, og der vi har ribbein som tar i mot støtet har barna bare brusk. Hoftekammen(det harde punktet der hvor vi skal ha selen) er ikke ferdig utviklet før ved 10-års alderen, noe som fører til økt risiko for bukskader. Skuldrene er svært myke, noe som betyr at for barn som sitter fremovervendt skal det svært lite til å skli ut av selen og forsvinne fremovervendt. Ryggsøylen er ikke ferdig utviklet noe som igjen fører til at ryggmargen er svært dårlig beskyttet. Skjelettet er faktisk ikke ferdig utviklet før ved 12-års alderen. Så bruk bakovervendt sete så lenge som mulig før dere går over til beltestol(som deretter igjen også bør benyttes lengst mulig)
Pellepan07 Skrevet 2. juni 2010 #16 Skrevet 2. juni 2010 Det er ikke rent lite pepper man må tåle her inne når det kommer til slike diskusjoner..Godt det finnes så mange supermammar her i landet. Folk må gjøre det som de selv ønsker og vil, HI spurte vel ikke akkurat om risikofaktorer forover,-bakovervendt sete. Men tilbake til HI sitt sp.mål så tror jeg at et slikt sete kan bli litt stort, men det går jo an å ta med poden til butikken og prøve ut litt forskjellige alternativer samt få litt hjelp av selger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå