Gå til innhold

Hvorfor legger jeg på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid, så forstår at det er en grunn, men har lagt på meg 4 kg og er bare i uke 16. Jeg spiser ca slik:

Frokost: 2 grove skiver med ost.

Lunsj: shake med vitaminer og næring. (godkjent for gravide) og jeg blir ikke så kvalm når jeg får i meg det.

Mellom: 2 grove skiver brød.

Middag: går mye i fisk og kylling.

Kvelds: 2 skiver brød IGJEN!

Spiser ikke sjokolade og smågodt i det hele tatt, men 1 potetgullpose hver 14.dag ca.

Blir ca 6 skiver brød om dagen for jeg blir fort kvalm og det er noe av det jeg klarer. Er det brødet som er problemet tror dere?? Håper på seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe. Du vet at du "skal" gå opp mellom 10 og 15 kg i ett svangerskap?

Klippet fra lommelegen:

Hvor mye veier hva?

Man kan skissere et omtrentlig mål for vektøkning av følgende organer; morkake ca. 0,7 kg, fostervann ca.0,5 kg, økt vekt av brystene ca.0,8 kg, økt blod- og væskevolum ca.1,6 kg og økt vekt av livmoren ca. 1 kg. Vekten av fosteret varierer, den gjennomsnittlige fødselsvekten i Norge er godt over 3 kg.

Grovt kan man si at vektøkning mellom 7 og 17 kg er normalt.

Om du legger på deg for fort eller for mye vil legen eller jm fortelle deg om det. Det er begrenset hvor mye "fett" du legger på deg pr uke:-)

Skrevet

Alt for mye karbo! Ja, kutt ned på brødet....

Skrevet

først og fremst fordi du er gravid og det hører med at man legger på seg. babyen vokser, du får fostervann, kroppen vil samle opp litt ekstra fett så du har til du skal amme osv.

Dessuten spiser du jo overhodet ikek frukt og grønnsaker - det kan da ikke stemme?

Hvis du ikke gjør det, er du nødt til å begynne - kostholdet ditt er nok kanskje litt for ensidig.

Lykke til videre i svangerskapet.

Skrevet

Vil tro det er brødet, ja. Hva med å variere med litt salat og frukt? Spise en skive brød og noe grønt f.eks? Lett-youghurt er også fint å variere med.

Nå skal det jo legges til at du er gravid og vil uansett gå opp i vekt.

jeg gikk veldig opp de første ukene jeg også. Deretter flatet det seg ut, og total vektoppgang ble ikke mer enn 6-7kg. Jeg spiste like mye som før jeg ble gravid, og trente under hele svangerskapet. Nå får jeg sikkert kritikk for at jeg ikke gikk opp de anbefalte kiloene, men ut kom det hvertfall en frisk unge, og kroppen min har blitt strammere enn noensinne ;)

Skrevet

HI her:)

vet jeg skal legge på meg, men la på meg 4 kg innen uke 30 forrige gang og håpa på at det samme skulle skje nå. Men er på 4 kg allerede ennå jeg veier mer i utgangspunktet nå.

Vet jeg spiser for mye karbo.. 6 brødskiver er jo mye. men hva skal jeg bytte det ut med? Har ingen ideer som frister. Noen av dere som kan komme med noe? :)

Skrevet

vet jeg skal legge på meg, men la på meg 4 kg innen uke 30 forrige gang og håpa på at det samme skulle skje nå. Men er på 4 kg allerede ennå jeg veier mer i utgangspunktet nå.

Vet jeg spiser for mye karbo.. 6 brødskiver er jo mye. men hva skal jeg bytte det ut med? Har ingen ideer som frister. Noen av dere som kan komme med noe? :)

Skrevet

Vet jeg spiser for mye karbo.. 6 brødskiver er jo mye. men hva skal jeg bytte det ut med? Glemte helt å nevne frukt og grønt i innlegget. Jeg elsker frukt og spiser 1 skål med 5-6 forskjellige typer frukt nesten hver dag:) Dette spises ca 2 timer før kveldsmat.

Tror dere jeg kan begrense vektoppgangen om jeg spiser 1 brødskive til hvert måltid og bytter den andre skiven ut med 1 frukt eller 1 yoghurt? Da blir det 3 brødskiver mindre om dagen, men mer frukt.

Skrevet

Jrg synes ikke seks skiver brød høres mye ut, jeg da. Men så er jeg ingen ekspert, men tror jeg lett kan spise det på en dag, blir jo ikke så veldig mett av to skiver brød akkurat. Jeg spiser ofte tre skiver til både frokost og lunsj, men jeg spiser frukt i tilegg. Jeg er slank, veier 50 kg og er 162 høy, men karbo har kanskje forskjellig effekt på mennesker?

Men uansett, mitt forslag hvis du vil kutte ned på brød er noe jeg spiser til frokost når jeg føler meg uvel, eller ikke matlyst; banan, cottagechees, og så strør jeg over solsikkefrø og/eller musli, tranebær eller noe annet du liker, du kan også spise det med yogurt til. En annen ting jeg liker til frokost om sommeren når det er varmt er melon og skinke, men da har jeg ofte kjeks eller helt grovt brød til.

Dette var jo bare noen forslag, men det finnes mye du kan bytte ut brødet med hvis du tenker litt kreativt:)

Skrevet

Forslag;

Frokost: To knekkebrød med pålegg og grønt eller frokostblanding med lite sukker og melk

Lunsj, salat med kylling, skinke, reker eller annet godt. ELLER omelett med sopp, skinke, reker, eller hva du vil...

MIddag: Masse proteiner ( fisk, kjøtt eller kylling) Litt karber om du vil. Masse grønt

Mellommåltid: Frukt,bær yoghurt, grønnsaker eller knekkebrød med pålegg.

Kvelds: En brødskive eller to knekkebrød med pålegg og grønt

eller en salat med noe du liker...

Skrevet

Da jeg skulle ha første barnet la jeg ikke på meg noenting før uke 20, det meste la jeg på meg etter uke 30. La på meg 12 kilo, fødte et barn på 4100g og alle kiloene var borte en uke etter fødselen.

Siste barnet la jeg på meg mest første 20 ukene, la på meg en kilo siste 10 ukene tror jeg. La på meg 12,5 kilo totalt, fødte et barn på 4350g og alle kiloene var borte da jeg dro hjem fra sykehuset.

Svangerskapene kan være forskjellig, og min erfaring er at magen og kiloene kommer tidligere når man er fleregangs. Totalen trenger ikke bli høyere likevel.

Om du spiser litt for mye karbohydrater de første kvalme månedene av svangerskapet skal du ikke bekymre deg for det. Mye værre å ikke få i seg nok mat, da blir du trøtt og slapp da! Du kan jo justere dette etterhvert i svangerskapet.

Skrevet

Tusen takk for seriøse og gode svar alle sammen:)

Jeg velger å kutte ned til 1 skive hvert måltid og heller spise 1 frukt eller yoghurt ved siden av. Knekkebrød klarer jeg ikke tanken på. Når jeg ikke er gravid spiser jeg ikke brød. Går bare i knekkebrød.

Så heretter blir det 3 brødskiver daglig, mer frukt og yoghurt. Kylling og fisk spiser jeg nesten hver dag til middag sammen med 1 potet og kokte grønnsaker. Noen ganger grønnsakssuppe også.

Så konklusjonen min er at jeg spiser for mye brød og karbohydrater. Håper ikke jeg legger på meg mer enn 12-13 kg tilsammen i dette svangerskapet:):)

Skrevet

Men så lenge du ikke skur deg full av sukker/potetgull/sjokolade/is/brus og slikt spiller det vel ingen rolle hvor mye du går opp.

Om du ikke spiser noe særlig karb når du ikke er gravid vil jo dette renne av igjen.

Jeg tror kanskje du heller skal skrive ned ALT du spiser 1 uke. For man legger ikke så fort på seg av karb.Da er det sv.skapet eller alt imellom måltidene;-)

Skrevet

Det spiller en rolle for meg. Fett er fett uansett om det kommer via drittmat eller normal kost. Jeg spiser normalt, men kan tydeligvis justere det litt slik at jeg spiser sunnere:) Så det skal jeg gjøre. Minimere hvor mye fett jeg legger på meg. Det vil gjøre alt mye lettere etter fødselen:)

Takk fpr rådet om å skrive ned alt jeg spiser. Det skal jeg begynne med i dag.:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...