Indigo 08-10-13 Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Jeg jobber i staten, og er hjemme på tredje dag med lillegutt. Var hos legen idag, og hun sa at man kun kan ta tre sykedager på rad med sykt barn. Deretter må mor sykemeldes. Så nå er jeg sykemeldt imorgen, for lillegutt er fortsatt veldig syk. Men er det rett at jeg er sykemeldt? Hva sier jeg til arbeidsgiver; at jeg eller barnet er syk?
kitty08 Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Så rart. Trodde det var ti dager i året - uansett når man tar dem. Du har da ikke "rett" på å bli sykmeldt når det ikke er du som er syk? Hvis barnet er sykt mer enn 20 dager, må man ta av ferie/ubetalt.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Jeg syns dette høres veldig rart ut. Jeg trodde det var sånn at hver av foreldrene har 10 dager hver og at det ikke er noen begrensning på hvor mange man kan ta i ett strekk. Her står det litt om det. http://www.webjuristene.no/article.asp?id=101. Virker faktisk som man ikke kan være hjemme sammenhengende mer enn tre dager uten legeerklæring. Som jeg har forstått kan i hvertfall ikke du bli sykemeldt fordi barnet ditt er sykt, da må man få en legeerklæring på at barnet er sykt.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Stemmer som anonym 08:31 skriver, du må ha en legeærklæring til arbeidsgiver på at barnet er sykt i mer enn 3 dager, men du som foreldre kan uansett ikke bli sykemeldt da du jo ikke er syk!!! Her tar legen grundig feil og dessverre er det du som får svi for det om det oppdages da det å være sykemeldt når man ikke er syk er å regne som svindel og trygdemisbruk....
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Hvis man er to om omsorgen for barnet bytter vel de fleste på å være hjemme så unngår man det problemet. Man kan vel da være hjemme 3 dager hver i ett strekk?
Makko med to små gutter Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Du skal IKKE ble sykmeldt pga sykt barn. Er barnet alvorlig syk (type ligger på sykehus over lenger tid ol) kan du få "pleiepenger". For to uker siden måtte lillegutt være hjemme i først 6 arbeidsdager, var i barnehagen 2 dag før han måtte være hjemme igjen. Da måtte jeg ta ut ulønnet omsorgspermisjon på jobb. Arbeidsgiver'n vår krever ikke legeerklæring for å være hjemme, han stoler på at ungen faktisk er sjuk når vi sier så.
Indigo 08-10-13 Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2010 Ja, syntes det hørtes rart ut som sagt at jeg ble sykemeldt fordi jeg hadde brukt opp egenmelding for sykt barn. Jeg har 10 egenmeldingsdager for sykt barn, regner med faren har det samme. Det blir 20 dager til sammen. Vi endte opp med å bruke 6 dager i denne omgang, og vi har knapt kommet til februar. La oss si at vi på slutten av året rett og slett ikke har flere egenmeldingsdager å ta av, må vi da ta ulønnet permisjon? Det tror jeg ikke vår økonomi tåler.. Men uansett, jeg tror både jeg og legen må ha misforstått hverandre. Hører til historien at jeg også var syk i forrige uke, i tillegg gravid. Jeg sa til legen at jeg var ikke i stand til å jobbe. Så det må være derfor hun skrev ut sykemelding til meg. Siden jeg visstnok bare kunne bruke 3 egenmeldingsdager på barnet, og samtidig var syk selv..
AO3 Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Med forbehold at poden er frisk nok til å dra i barnehagen på mandag, har vi brukt åtte av sykt barn-dagene - og vi er bare kommet til midten av februar... Herlig. Hvis vi bruker opp alle - og er i dag må jeg si det virker sannsynlig - må vi avspasere eller ta ut feriedager. Man får ikke sykmelding fordi barnet er sykt, og barnet må vel være alvorlig sykt for at man skal få pleiepenger? Vanlige barnehageinfeksjoner (som er det vi har) teller vel neppe i så måte. Jeg kjenner folk som har fått pleiepenger, men det har vært svært alvorlig syke barn som har vært innlagt på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 så snill lege du har! er jo bare å si at du er sykmeldt fordi barnet ditt er sykt,arbeidsgiver kan ikke si noe på at du er sykmeldt. De har egentlig ikke noe med hvorfor du er det heller. det som mer vanlig er at du har 10 dager å ta av.. Når våre 20 dager er oppbrukt så må vi ta av våre egne sykedager og si at vi er syke..har ikke råd til å være hjemme uten lønn. og er barnet vårt syk så må vi være hjemme!! sikkert mange som har vondt av det,men det driter jeg i! barnet er viktigst. kommer nok til å prøve med på sykemelding også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå