Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Hei! Vi venter nr 2 i midten av juni og storesøster er da 2,5 år. Vi har bare to soverom. Hva slags erfaringer har dere rundt dette med deling av rom?? Regner med at babyen blir en stund på vårt rom, men vil helst få flyttet babyen inn på barnerommet etter noen få mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Da vi var i samme situsjon flyttet vi heller. Jeg fikser ikek å ha de små inne på rommet vår lenge og mine to har ikke vært klar for å dele før minstemann var godt over året. Men mitt beste råd må i så fall være å skaffe loftseng hvor det er plass til sprinkelsenga under når tiden for romdeling kommer. Ser de hverandre ikke er de mye letter å legge uten at de forstyrre hverandre. To senger ved siden av hverandre har jeg elendoig erfaring med når vi har sover borte.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Å flytte er ikke noe alternativ før om noen år av forskjellige grunner. Derfor jeg lurer litt på hvordan vi ordner det praktiske rundt dette med deling av rom:) Vi har ikke noe annet valg. Vi har det største soverommet nå, men skal bytte med minsten om noen uker. HI
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Vi har vært der, men har da heller hatt babyen inne på rom hos oss, eller den eldste inne hos oss. Nå deler de men nå er de større. Det er litt skummelt om det største barnet kan komme seg oppi til babyen mens dere selv sover. Det er også litt skummelt om den største kan kaste ting oppi til babyen. Men når minste blir over året så er den såpass robust og kan "forsvare" seg selv litt. Sier ikke at det største barnet ønsker å skade lille, men de er begge små. Vår to åring fant ut at det var greit å mate lille med rosiner når hun var 2-3 mnd. Skal ikke snu ryggen til så alt for lenge, og når man sover så har man ikke helt oversikten.
Mortilbarn Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Vi har nesten samme problem, men her er gutten 8 år. De skal dele det største rommet når minstemann nærmer seg året, og de får køyeseng når han er to-tre år:)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Vi fikk nr 2 da eldste var 2 år og 7 mnd. Bor i en treromsleilighet. Minste sov inne hos oss til hun var ca 8 mnd. Da byttet vi rom slik at ungene fikk det største rommet og kan dele. De har sengene sine på hver sin vegg. Verken vi eller eldste har tenkt tanken om at han skal plage minsta i senga. Minste legger seg en time før eldste. Hun sover når eldst legger seg. Vi tar derfor og leser i stua for eldste før han legger seg. Det er helt greit og han legger seg stille uten problemer. Dersom en av dem våkner om natten og gråter, sover den andre videre. Det eneste er at de vekker hverandre om morgene, men det er bare koselig. Når de våkner, står en av oss opp med dem med en gang, de er aldri lenge alene på rommet om morgenen i våken tilstand. De har det kjempe fint og plager ikke hverandre. Begge sover godt hele natten (somregel) i sengene sine uten problemer. Jeg ser på det som helt uproblematisk så lenge de er så små. Tror det vil bli vanskeligere når de blir eldre og skal ha med seg venner inn. Nå har vi en gutt og en jente, men heller ikke det er noe problem før om mange år. Kjenner flere i nabolaget her som har det på samme måte som oss. De fleste flytter eller skal flytte etterhvert, men de første årene er det ikke noe problem. Ungene koser seg sammen.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Har ingen erfaring med deling av rom med unntak av at jeg selv gjorde det frem til jeg var ca 10 år og det har jeg bare gode minner fra. Vi har et gedigent hus, men bare 4 soverom. Vi har tre barn som okkuperer hvert sitt soverom, vi har ingen felles barn men planer om å få et snart. Dvs si at minstemann må dele rom med den yngste vi har fra før. Det er den enkleste løsningen. De store skal slippe å begynne å dele rom nå når de snart er tenåringer. Tenker å ha babyen på samme rom som oss frem til ettårsalderen.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Dele soverom anbefales absolutt ikke. Kan gå greit når begge barna er mellom tre og åtte kanskje, men verken eldre eller yngre. Har ikke tall på hvor mange innlegg det har vært her med fortvilte mødre som ikke får inn leggerutiner på barna sine, og det virker som om de deler rom i de aller fleste av disse innleggene. Jeg ville ha flyttet, hatt en av ungene på foreldrerommet, eller gitt ungene hvert sitt rom og gjort spisestue eller et annet ekstrarom om til foreldresoverom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå