Gå til innhold

erfaringer med store barnehager vs små barnehager, blandede aldersgrupper, eller egen småbarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei=)

utdannet pedagog her med noen års erfaring som ped led.

jeg har vært innom en del bhg både i arbeid og praksis gjennom skolen, av ulik størrelse og det der. De nye stooore barnehagene virker kjempe bra, de tiltrekker seg lettere foreldre fordi alt ser så nytt og fint ut, alle leker er nye og de har mye leker, ute er lekeapparatene nye og ser fine ut, MEN, disse store barnehagene har ofte en noe lengre åpningstid en de gode gamle barnehagene som er åpen fra 07.30-16.30, mange holder i dag åpent fra 06.30-17.30 eller 18.00, det som da skjer er det er mindre personell tilstede i større tidsrom, for selvom åpningstiden utvides får man ikke ekstra personell og ingen jobber lengre dager, dette går utover sikkerheten til barna, og med mindre personal store deler av dagen kan man spørre seg selv: Blir barna sett like godt?

egen småbarnsavdeling er bra, da er det lettere for personalet å tilrettelegge likt for alle, og man er garantert aktiviteter som passer akkurat mitt barn. en barnehage skal klare å tilrettelegge for alle barn uansett alder og funksjon, så dersom man har barnet sitt på en avdeling som er blandet og personalet klarer å tilrettelegge slik at utviklingen blir stimulert både for de eldste og yngste på samme tid er dette svært gunstig for barna, de yngste får mer å strekke seg etter og de eldste tar "ansvar" for de yngste. dersom du skal ha barnet på en blandings avdeling anbefaler jeg at du er flink å følge med på at aktiviteter, utflukter m.m. er godt tilpasset akkurat ditt barn:)

Jeg er også utdannet pedagog med noen års erfaring;-)

Jeg har jobbet i liten barnehage og stor barnehage, samt praksis i ulike typer barnehage.

Det er litt som hun over sier at store barnehager har litt lengre åpningstider ofte og at bemanningen dermed må strekkes mer utover dagen. Samtidig er det flere å spille på i en stor barnehage, flere å utveksle erfaringer osv. så jeg trives best i stor barnehage både med tanke på meg i jobb og med dattera mi i barnehagen...

Småbarnsavdeling mener jeg er optimalt, men det er min mening. Her er det mange delte meninger. Jeg føler jeg klarer å treffe barna på en mye riktiger måte ved at de er delt inn slik. Tempoet er også helt forskjellig på de store og de små.. Det er som sagt en smakssak:-)

Hei.

Vet ikke om jeg egentlig kan bidra, har bare lyst til å fortelle om vår opplevelse.

Har bare erfaring fra min sønns bhg.

Den er en stor ny basebarnehage. De har egen småbarnssone og barna er delt inn i team.

Jeg var veldig spent på hvordan han skulle trives og hvordan vi ville oppleve bhg. Så langt må jeg si vi er strålende fornøyde. Først og fremst fordi gutten vår stortrives og løper inn om morgenen. Men også fordi det er veldig struktur på ting. Det er lett å få oversikten over hva/hvor mye han har spist og sovet/blitt skiftet på. De er flinke til å gi tilbakemeldinger og følger opp med månedsbrev osv.

Ute er det også ett område hvor de minste kan leke litt skjermet.

Har diskutert litt med andre og at de store bhg MÅ ha mye mer kontroll for å fungere. Har også hørt kritikk av store bhg hvor de ansatte mister oversikten over barna. Så forskjellen er nok individuelle.

Av andre i vår bydel hører jeg om endel små bhg hvor ting ikke er så godt strukturert(de er familiebhg, vår er kommunal).

jeg som svarte først på dette innlegget, jeg vil bare si at det er godt å høre foreldre som er fornøyde med store barnehager, i og med at det er for det meste store barnehager som blir bygget i dagens samfunn, er det godt å vite at noen faktisk får de til å fungere bra!!

Vår sønn startet i bhg da han var 11 mnd. Nå er han 16 mnd. Barnehagen har to avdelinger med 16 barn i hver andeling. Barna er blandet, dvs fra 1-6 år. Sønnen vår stortrives og kaster seg i armene på personalet om morgenen. Har inntrykk av at de miste blir veldig godt passet på og sett. De store barna er veldig opptatt av de små og leker med dem.

Vi er fornøyd med barnehagen og håper vi får tilbud om en barnehage med samme opplegg i nærheten av oss snart. Vi kjører 4,8 min i forbindelse med henting/bringing hver dag:(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...