Gå til innhold

rå barnehage (espira gruppen) i ytrebygda/bergen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring med espira er at de kjører store barnegrupper og høyt arbeidspress på de ansatte. De har vesentlig dårligere voksendekning enn mange andre barnehager fordi de har så lang åpningstid, opptil to timer lenger som ikke dekkes inn med flere ansatte. Jeg har jobbet i et par av deres barnehager som vikar og likte det ikke selv om jeg elsker å jobbe med barn.

jeg har bare gode erfaringer med Espira gruppen.. de er opptatt av høy faglig kvalitet på de ansatte. Dette med lang åpningstid gjør at voksen tettheten bli litt lavere tidlig på morgen og sent på ettermiddagen, men dette oppveier de ofte med at de har store bhg med flere avd slik at de kan samarbeide seg i mellom...

"samarbeid på tvers" betyr i dette tilfellet at det flyttes på folk som faktisk trengtes der de var i stedet for å bruke vikarer. Det betyr flere voksne å forholde seg til, ekstremt mange barn samlet på samme fellesrom hvor barna leveres i stedet for en trygg base i egen avdeling med kjente barn og voksne.

Det finnes enda barnehager hvor sykdom blandt personalet betyr at vikar ringes med en gang. Samarbeid på tvers i form av flytting av ansatte skjer kun ved overkapasitet, og som har 9 timers åpningstid og færre barn pr voksen som utgangspunkt. En kan samarbeide så mye en vil, men en klarer ikke å organisere bort mangelen på trygge og kjente fang.

Jeg kjenner flere pedagoger som har vært i espira, og selv om de kanskje fikk et kurs mer i året så mener de selv at de fikk mye mindre bruk for kunskapen. Dagen gikk i å holde et stramt skjema, og flere timer ga ikke mer innhold.

Det som provoserer skikkelig er at det sitter folk på toppen og tar ut millionoverskudd, mens det tillates å gå med fulle grupper og en voksen mindre (når voksendekningen alt er lavere enn normen) i lengre tid. Espira representerer for meg alt som er galt med utvilingen barnehagen nå tar. De er flinke med reklame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...