Gå til innhold

Permisjon 80% eller 100% lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du valgt permisjon med 80% eller 100% lønn, og hvorfor? Jeg sliter med å bestemme meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte 100% lønn, og la av noen tusenlappet hver måned for å finansiere noen måneder ulønnet permisjon til slutt. På den måten kunne vi være hjemme like lenge som ved 80%

Grunnen til at vi valgte å gjøre det på denne måten er at totalsummen de utbetaler fra nav blir høyere sånn. Det hadde ganske stort utslag for oss om fedrekvoten ble med bare 80% lønn. Når vi valgte 100% fikk pappaen 100% lønn under sin permisjon også.

Skrevet

Jeg har valgt 100%.

Dersom det skulle dukke opp ny jobb kunne jeg stå med til disp ang starttid.

Fordi jeg da står fritt til å velge lengde om jeg ønsker ulønnet perm noen uker/mnd. lengre.

Med 80% er jeg på en måte mer bunden til å faktisk ta hele året.

I kroner og øre får du mer av å ha 100%

Vi trengte hele lønna mi.

Skrevet

Samme som Kristin1974. Spesielt fordi jeg ha en arbeidsgiver som ikke dekker mellomlegget mellom lønnen min og de 6 G'ene som NAV maks utbetaler.

Med nummer en hadde jeg en arbeidgiver som dekket mellomlegget og da tok jeg 80%. Da utgjorde ikke "tapet" å mye for oss.

Skrevet

Jeg har valgt 80%. Grunnen til det er at jeg vet at jeg ikke hadde klart å spare penger opp under permisjonstiden. Jeg vil heller ikke ta ut ulønnet permisjon pga en da mister retten til sykepenger, hvis noe skulle skje.

Skrevet

80% - samme grunn som PirkeAnonym.

Skrevet

Komer ann på hvem du får løn av.Får du lønn av arbeidsgiver så lønner det seg å ta 80%.

Men blir du lønnet av nav då lønner det seg å ta ut 100% og spare 20% selv.

Vi tok 100% lønn siden vi hadde tapt så mye visst pappaen skulle vært hjemme med bare 80% av sin lønn.Går og ut over feriepengene!

Skrevet

Tusen takk for svar! Flere som vil fortelle? Og hvorfor lønner det seg å ta 80% om jeg får lønn av arbeidsgiver?

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Tok ut 100% med nr 1, men la ikke av penger. syns permisjonen ble altfor kort der... Så tok ut 80% med nr 2. Kunne sikkert tatt ut 100% og lagt av noe penger, men tenkte ikke noe over det egentlig...

Skrevet

Det er riktig som det blir sagt at utbet blir høyere med 100% lønn, men man mister de rettigheter man har som arbeidstaker når man er i ulønnet permisjon. Dersom du f.eks. skulle blir langvarig skadet eller syk i den perioden du har ulønnet perm, står du uten penger. For meg var det en rimelig pris å betale for den sikkerheten å ha 80% lønn.

Skrevet

80% med begge ungene.

men etter å ha lest her, har jeg lært noe jeg ikke har tenkt på.

Spare 20% og ta ulønnet permisjon på slutten.

Og at pappaen da får 100 % lønn..

søren at jeg ikke visste det da!

crap....

ja ja, blir ingen flere barn her i gården, så gjort er gjort....:/

Skrevet

Har valgt 80% og 50% gradering. Pappaen og jeg jobber halvt begge 2. Slik ble permen lenger og lillesnupp kan vente lengst mulig med å begynne i bhg. Siden vi begge jobber 50% og får utbetalt av arb. giver så lønte det seg ifht feriepenger ol. Om jeg skulle hatt 100% permisjon hadde vi nok gått for 100% lønn også og spart slik som de over her.

Skrevet

Valgte 80 % og vil gjøre det igjen.

Ønsker lengst mulig permisjon, og også ulønnet perm. etter at den ordinære er over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...