Gå til innhold

noen erfarne brødbakere her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for andre gang prøvd å bake ingers rugbrød i dag, men det blir så hardt..

erd et noe jeg kan gjøre for å få brødet litt luftigere??

Eller skal det være veldig hardt og kompakt?

(jeg har aldri kjøpt dette brødet, så jeg vet ikke helt hvordan det skal se ut..)

Har noen eventuelt en alternativ oppskrift på skikkelig super grovt brød, gjerne med mye rug, men vil ikke ha sånn surt rugbrød..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

De gangene jeg har bakt det brødet har deigen vært veldig løs (måtte bruke sleiv for å få deigen i formene, altså ikke noe vits i å elte). De brødene har vært sånn passe kompakte. Men Ingers rugbrød er sjelden luftig, har kjøpt baker Hansen sitt og det er også kompakt, men ikke hardt.

Prøv deg frem med litt mer veske neste gang. Jeg vet desverre ikke hvor jeg har oppskriften min, men mener jeg fikk den fra "Hjemmet".

Skrevet

Ingers rugbrød skal være kompakt og nesten litt klissete i konsistensen, så du har nok gjort det riktig. Brød med mye rug har lett for å bli kompakte, for rug og havre har danner ikke de samme seige glutenfibrene som hvete og tildels bygg ( om jeg ikke husker feil) som er det som gjør brødet luftig.

Har dessverre ikke noen god oppskrift til deg:-)

Skrevet

takk for gode råd! :) Da prøver jeg med mer vann/melk neste gang! De smaker jo godt, så det er bare konsistensen

Skrevet

Jeg har ikke prøvd akkurat det brødet, men det ser jo ut som om du har fått innspill om hvordan det skal være.

Dersom du vil ha ett mykere brød kan du ta en del med hvetemel (altså like mye som rugmelpakken du bruker) og ekstra væske (vann/melk). Du trenger ikke mer gjær. Husk å bruk god tild til hevingen særlig etterhevingen er viktig. Brødet blir ikke like sunt da vanlig mel ikke er like sunt, men mel inneholder gluten som hever bra og gjør at bakverket blir luftig og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...