Gå til innhold

Forslag til tapas/ fingermat- retter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha 30- årsfest neste lørdag og skal servere fingermat. Vi blir sikkert 30 stykker. Har lyst til å ha en del forskjellige retter, uten at jeg trenger å lage mat hele uken...

Har en venninne som skal lage:

-potetsalat

-greske kjøttboller

Jeg har tenkt på følgende retter:

-ost og kjeks

-små pizzaer

-lefse med røykelaks og smøreost

-salat

Andre forslag? Gjerne med oppskrift!

Skrevet

Ta med rå scampi, mariner i hvitløk og stek dem der, slik at de er nystekt når de serveres. Ha sweetchili-saus som dip. (kjøp sausen på en invandrerbutik, de har ofte skikkelige saker, ikke ekle Toro)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

det blir mye arbeid aa lage nok fingermat til 30 personer i feselig lag.. uansett hva du lager, saa blir det veldig mye arbeid og veldig lange innkjoepslister.

kjoep inn butterdeig eller paideig frosset og lag smaa empanadillos, smaa paier fyllt med tomatsaus, oliven, paprika og tunfisk, eller vanlig pizza-type fyll, eller spinat og ostefyll eller soppstuing eller annet paifyll.. disse kanlages i forveien og varmes i micro eller stekeovn foer de serveres.

det er naa et forslag, haaper du faar flere. Lykke til

Skrevet

Enig med sistemann. Tapas/fingermat er mye jobb når det skal være til så mange, men så er det jammen kjempegodt også!

Kyllingvinger/kyllingklubber er greit sånn. Bare å kjøpe ferdig å legge i en bolle.

Små "tannstikker-kanapeer" (bruk tannpirker uten mintsmak!). Ta f.eks spekeskinke, cherrytomat og en ostebit på hver tannpirker.

Cherrytomater fylt med tzatziki er kjempegodt. Hul ut cherrytomater og fyll med tzatziki (som du lager lett ved å rive agurk, klem ut vannet av agurken og bland det i rømme eller naturell yogurt sammen med hvitløk)

Pai er jo godt, riktignok ikke fingermat, men det kan lages ferdig på forhånd og bare varmes.

Nachos med tacokjøttdeig, jalapenos og revet ost - varmet i ovnen.

Ser du skriver lefse med røykelaks og smøreost. Jeg har laget tortillaruller med forskjellig fyll og delt opp i biter til dåpsbuffet. Du kan f.eks bruke pesto, spekeskinke, ruccolasalat, fetaost, oliven... kanskje ikke alt samtidig. Velg et par-tre ingredienser, rull sammen og del opp i biter.

Skrevet

Festen skal være en sånn skikkelig fest. Det vil si en del alkohol, dansing og tjo og hei...;) Deilig for en gangs skyld midt i småbarnstiden!

Gjestene forventer egentlig ikke så mye mat, men synes likevel at det hører med. Det som er greit med fingermat er at en ikke trenger å dekke bord. Det kommer til å bli stående fremme som en buffet gjennom kvelden, sånn at folk kan spise når de har lyst. Har gjort det før med godt resultat, men har liksom glemt hva jeg lagde da...

Mange gode forslag her da! Ulike variasjoner av lefse med innhold i biter er jo enkelt og greit å lage. Samme med kyllingvinger. Tror jeg skal skrive de der tannstikk- tomat,ost og skinke og på menyen.. Mmm gleder meg!!!

Andre forslag til ting som lager seg litt selv, men som er godt!

Skrevet

Innbakte pølser

Lefser med røkelaks og smøreost eller ost og skinke

Salat eller pastasalat

Brød; foccacia eller ciabatta med aiolli

kyllingvinger eller kyllingklubber

kjøttboller i salsasaus

nachos med salsa, rømme og guacamole

hvitløksmarinerte scampi

Fylte champinjonger

Potetbåter i ovnen eller poteter i salsa

nå ble jeg jaggu sulten på tapas..,.:-)

Skrevet

Du har fått mange gode tips allerede, men jeg pleier alltid å ha godt brød- fra Åpent bakeri f.eks, og hjemmelagd pesto og aioli. Tapenade er også godt.

Og så er det godt med et stort stykke god brie og fruktfat.

Gode oliven og marinerte artissjokkhjerter er jo heller ikke noe jobb :-)

Skrevet

Et must på alle tapasbord:

- Dadler surret i bacon, serveres med jordbær (gjerne tinte, litt vanskelig å få ferske nå).

Oppskriften finner du på www.matprt.no. Fantastisk godt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...