Gå til innhold

Er det mange her med eneggede tvillinger?

Eurecaღmed spireღ

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om det er mange av dere her som venter eneggede tvillinger? Sjangsen for å bli gravid med eneggede tvillinger er vel ikke så stor?

Jeg er blitt gravid med 1 IVF, vi fikk satt inn et egg. Men jeg har drømt at vi kom på ul og fikk sjokk mld om to.... Så bare lurer på hva sjangsen egentlig er? Det er nok sikkert bare fantasien som spiller meg, for tror jo ikke jeg kan ha vært blandt de få prosentene, men samtidig er pappaen enegget tvilling og jeg hadde en spontan abort i uke 6-7 som var nok tvillinger...

Fortsetter under...

Tror ca 25% av tvillingene som fødes er eneggede. Tror eneggede tvillinger bare er "naturens lune" og at det ikke er noen faktorer som spiller inn.

Jeg venter eneggede tvillinger om 2 uker!!! :) Og jeg trodde kanskje det hadde med min alder å gjøre (er 43 år) men det er nok ikke det likevel. Men det er klart det er en liten sjanse der for at du venter 2 stykker... Det får du nok vite etterhvert! Spennende! Men det er jo et mer risikabelt svangerskap med mye mer oppfølging med eneggede. Jeg har vært heldig og har ikke hatt noen store plager og er kjempeglad for at alt bare er kjempefint på kontrollene!

Lykke til enten det er en eller to!!

Hei,

Sjansen for å få eneggede tvillinger ligger på ca. 0,4%, altså 1 av 250 personer. Mao ikke så mange. Og det er ca. 8% av de som går med tvillinger som får eneggede tvillinger. Når det gjelder eneggede tvillinger så er dette helt tilfeldig hvem som får det og er ikke arvelig betinget. Toeggede kan derimot være arvelig og sjansen for å slippe flere enn ett egg kan øke med alderen.

Det blir spennende å se om du har flere enn en i magen ;)

At pappaen er enegget har nok ikke noe å si, det ble vi fortalt av jordmor når vi ventet vår første. Men jeg har tenkt i forhold til den drømmen, at sjansen er så liten, så det er nok bare fantasien som spiller meg et puss. Men så har er jo min mann enegget tvilling, så han er jo blant de få prosentene. Tanken er bare at det kan jo skje hvem som helst, selv om prosentvis sjanse er liten :)

Er det noen av dere som "følte" på forhånd at der var to?? Selv føler jeg egentlig ikke det, var bare denne ene drømmen...

Annonse

Jeg har eneggede:-) De deler morkake, men har hver sin lille hule. Er spent på om vi ser noe forskjell på de :-)

Det er nok ikke avhengig av gener for å få til eneggede, nei. Jeg har ingen tvillinger i min familie, vet ikke hos samboer da han er adoptert.

Vi får det ikke 100% bekreftet før etter fødsel, men måtte sendes videre til en spesialist og han var ganske sikker i sin sak.

Så lenge de er friske og holder seg inni dere noen uker til så er jeg kjempehappy :-)

Jeg venter eneggede tvillinger.

Er nok helt tilfeldig når det skjer og ikke, jeg skulle igrunnen ikke bli gravid i det hele tatt, angrepillen virket ikke, og nå er jeg snart tobarnsmor :-)

Det er skummelt å gå med eneggede tvillinger, er så mye som kan gå galt, jeg har allerede vært gjennom laser-operasjon i hamburg pga ttts, og går nå på kontroll hver uke.

Åj, det hørtes skummelt ut! Utrolig godt å høre at det gikk bra, da. Det må være tøft å måtte gå gjennom noe sånt.

Leser at det er mellom 10-30% sjanse for at eneggede får TTTS (ganske stor forskjell på 10 og 30%, men...), men lever i troa om at det ikke skjer meg. Ellers blir man jo overnervøs. Er i hvertfall utrolig glad for at man får så tett oppfølging som man gjør, slik at man har mulighet til å få hjelp om det skulle skje noe - slik som i deres tilfelle.

Hvordan var det du merket det? Eller var det tilfeldig på UL?

Hei! Jeg kjenner to som har opplevd det du har drømt om - har satt inn 1 egg ved prøverørsbehandling og har nå hvert sitt par eneggede tvillinger. Snakk om sjokk på UL;) Lykke til uansett om det blir en eller to. Er selv tvillingmamma til to-eggede gutter og det er utrolig stas. Nå venter jeg en liten frøken i juni og det skal bli veldig kjekt å prøve å få "kun" 1 denne gangen!

Da kan det nesten virke som det er større prosentvis sjanse da med prøverør. Egget man velger blir jo ofte av ypperste kvalitet og deler seg "perfekt", ved prøverør. Jaja, svarer får vi om noen få uker. Syns uansett det var en artig drøm, og enda artigere om det skulle stemme :) Men har ikke noe følelse utover den drømmen.

TTTS ble oppdaget på ordinær ul i uke 18... Jeg hadde vært på ul i uke 15 og da så alt supert ut.. Men i uke 18 hadde tv1 veldig lite fostervann, og lå slik til at de ikke fikk undersøkt skikkelig, så jeg ble sendt til haukeland ,hvor de konstaterte TTTS... Og ble så videresendt til Hamburg.

Er kjempeglad for at det ble oppdaget og fikset opp i så fort. Nå vokser begge to fint og begge har like mye fostervann :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...