Gå til innhold

Akvarium - noen som har det her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å ha et akvarie, er det noen som har noen erfaringer og dele rundt det? regner med at størstemann synes det er spennende, men 1 åringen kommer vel til å sitte oppi der en dag :-s

har hatt et akvarium for maaange år siden, så jeg regner med at det har skjedd litt på utstyrsfronten der og. noen tips til merker, pakker, tilbud?

alt mottas med takk!

blir man veldig lei av å rengjøre det? ..husker i min fjortisperiode at jeg synes det var litt i ofteste laget det måtte gjøres...håper det var fordi jeg var fjortis :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har tre- 450l, 120l, og 40ognoe l.

Så jeg vil jo anbefale juwel siden det er det jeg har.

Synes det titt og ofte er pakketilbud i butikkene her omkring.

Synes også de har de fineste karene.

Når det gjelder anntall liter er regelen "jo større jo bedre".

har du for lite kar kan du fort få problemer med vannverdiene.

De holder seg mer stabile i større kar.

Viss du har plass vil jeg annbefale deg å ikke kjøpe noe mindre enn 80 liter.

Med tanke på vannverdier er 450l literen min lettest å holde.

Jeg kjører et vannbytte i uken.

Det er kanskje ikke nødvendig men det funker fint her.

Da slipper jeg å bære så mye vann om gangen samt at ting ikke blir så nedgrodd mellom hver gang (lite algeproblem i 120l).

Jeg vil også annbefale deg å gå for sandbunn.

Ikke bare syns jeg det ser mye finere ut, men alle fisker trives med sand, veldig mange som ikke trives på grus.

Det er også veldig lett å holde rent i og med at skitt og grums blir liggende opp på sanden så det er lett å få med når du slamsuger.

Har hatt begge deler og skal aldri ha grus igjen!

akvaforum.no er en veldig god side der du finner svar på det aller meste!

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859 der er en fin artikkel om oppstart av akvarie!

Skrevet

Hei! Tusen takk for flott svar! :)

Jeg har bare et spørsmål ang rengjøring, når man slamsuger, må fiskene tas ut da? husker det forrige akvariumet jeg hadde, da måtte alle fiskene ut også tror jeg at jeg tok ut alt og vasket?! mulig jeg husker feil da...?

skal prøve sand ettersom du anbefaler det:)

vi tenkte å kjøpe et på ca 100 liter. hvor mange fisk kan bo der da?

Skrevet

Fiskene er i akvariet når jeg bytter vann/slamsuger.

Det er ingen grunn til å ta de ut. Det er heller ingen grunn til å ta ut noe av det andre du måtte komme til å ha i akvariet for å vaske det, med unntak av filteret.

Jeg bruker alltid heverten og slamsuger når jeg bytter vann.

Da får jeg med det som eventuellt har samlet seg på bunnen, det reduserer belastningen på filteret og så ser det mye renere og penere ut. Det du skal være obs på når du har sand er at du ikke kan slamsuge på samme måten som når du hadde grus. Da blir sanden med ut. Jeg holder heverten rett over sanden og bruker den til å vitfe opp skitten fra sanden. Men du finner fort ut hvordan du må gjøre det. Og det er ikke like pes som det høres ut. Jeg var veldig skeptisk til sand med tanke på rengjøring, men nå synes jeg det er mye bedre.

Mitt opplegg er vel ca slik.

Daglig:

-sjekke temperaturen

-fore fiskene, da er det greit å se litt ekstra på de, sjekke at de ser fresh ut.

-sjekke at det er fart i filteret. Ser på plantene at det er bevegelse i vannet.

Ukentlig:

-slamsuger litt, bytter litt vann.

-fjerner eventuelle alger

Månedlig

-større vannbytte (ca 20-25%)

-fjerner aventuelle alger.

Filter:

Det rengjør du når du merker at effekten er redusert.

Det merker du på bevegelsen i vannet.

Filteravampen vasker du i vann fra akvariet.

Bare hold den nedi bøtten og knip på den til jorden ar vekke.

Den skal ikke bli helt ren, bakteriene der er snille og det er de som gjør det levelig for fiskene. Det er bare grumset du vil ha vekk.

Er alt som det skal lukter det bare våt, frisk jord av filteret.

Fisk:

Det kommer helt ann på hvilke fisk dere liker.

Noen fisker er voldsomme, noen krever mye plass, osv.

Men en gruppe med pansermaller på bunnen, og kanskje noen åler?!

Noen otto'er eller SAE for å holde alger i litt sjakk, og en skikkelig stim med tetra av et eller annet slag var det som slo meg. Kanskje ett par større fisker også. Men da må jeg tenke litt. Guramier er flotte men kan være litt bøllete.

Alle de jeg har nevnt nå er relativt små, med untak av SAE.

Kanskje ikke de med mest farger heller men vet ikke hva dere har tenkt?

Skrevet

Oi her var det mange gode råd :)

Vi har ikke tenkt så mye på fiskeslagene, visste egentlig ikke at ikke alle trives like godt sammen! ;-) Kan man feks ha en gullfisk, en stripete trekant, en algespiser og tetraer sammen? blir de utilpasse om de bare er en av sitt slag? mye å sette seg inn i fø man anskaffer seg! :) men jeg gleder meg, tror det blir en hyggelig familiesak. barna har begynt å sette navn på fisker som enda ikke har kommet så...hehe

Skrevet

Hehe.. høres bra ut. Er noen av fiskene som har navn her også, men de er det jeg som har stått for. Piraten her er 10 mnd men vi vinker godnatt til alle fiskene.

Du kan ha den blandingen men da må du gå for noen store tetraer (finnes veldig mange forskjellige), for gullfisken kan fort finne på å spise små tetraer som ligger å sover. Gullfisken foretrekker også ganske kaldt vann for opptimal trivsel.. De klarer varmere vann også men blir ofte veldig dorske da.

SiamesiskAlgeEter og otto'er som jeg nevnte er supre algespiserer.

Men begge disse trives best i gruppe så du bør ha minst 5 stykker.

Otto'ene blir vel toppen 5 cm. SEA blir opptil 15 cm.

Gullfiskene er også gruppe/stimfisk så de liker selskap :D

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...