Monajenten Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Samboeren min er halvt spansk og vi har snakket om at det hadde vært fristende å flytte til Spania for noen år. Foreløpig er dette KUN en drøm på tankestadiet. Litt av problemet er at jeg har en datter fra tidligere som har et godt forhold til pappaen sin. Jeg vil jo ikke ta fra henne faren, men tenker jo å samarbeide og tilpasse så godt det lar seg gjøre, ved å reise hjem i ferier og la ham ha henne i lengre perioder, tilrettelegge for besøk o.l. slik at samværet kommer opp på ca. like mange dager. Spørsmål til dere spanjoler eller utflyttere:-) - Hvordan er det med skole? Vi har en på 3 år og en på 6 år (som nå går i 1. klasse.) Går norske barn på norsk skole? Er det dyrt? - Helse. Hvordan er helsetilbud hvis barna blir syk? Beholder man den norske forsikringen eller bør/må man ha spansk? - Jobb. Er det vanskelig å få jobb? Jeg er snart ferdig utdannet grafisk designer i tillegg til at jeg er kjole og draktsyer, og har lyst å starte opp for meg selv. Kan gjøre mye rart med de to utdannelsene:-) - Bosted. Hvor er det lurt/greit/bra å bosette seg? Med tanke på barnevennlighet, gode skoler o.l. - Språk. Bør man (jeg) ta et enkelt spansk dagligtale språkkurs på forhånd eller er dette noe man lærer seg relativt kjapt? Vi har selvfølgelig tenkt å spare opp midler på forhånd om/hvis dette noen gang skulle ha skjedd, slik at vi ikke "må" få jobb ved første øyeblikk. Takk til deg som leste:-)
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Hei, jeg er utflytter til spania og har bodd her i fuengirola paa costa del sol i 5 aar. Jeg fikk barna mine her i Malaga og mannen min er ogsaa halvt spansk (og resten engelsk). Vi har en 3 aaring som gaar paa privat foerskole i aar, men som begynner paa offentlig skole til hoesten, vi har ogsaa en paa 2 som skal begynne paa den samme plassen som storesoesteren til hoesten (om vi klarer aa sikre hun en plass da.. det er en populaer en med ventelister). Dersom du vil ha barnet ditt inn paa den norske skolen saa ligger den i benalmadena og ja den koster per maaned, ikke sikker hvor mye, men sikkert rundt 250- 300 euro i maaneden kommer vel ann paa alderstrinn. 3 aaringen din ville da gaatt pa skolen barnehage. paa skolen 3 aaringen vaar gaar pa (www.lacasitademartin.com, ligger prisen paa 225euro i maaneden og da er hun der fra 0830/09 til klokken 13, skal du ha full dag til klokken 17 koster det 360euro og da er mat inkludert. Helsevesenet er kjempebra her, men du maa registrere deg og ha papirene i orden foer du kan bruke det. Privat forsikring som dekker det meste (f.eks Adeslas som vi bruker, koster ca 50euro i maaneden per person.) Det dekker alt av privat behandling paa sykehus og klinikker og alt av helsesjekker og lab.arbeid - men som regel ikke medisiner. Jobb kan vaere vanskelig aa skaffe seg, men det er ikke umulig, og aa starte opp noe eget er ogsaa mulighet (rop paa Pa Te Ti Ca.. hun kan sikkert en ting eller to om akkurat det ) Jeg vil jo selvfoelgelig anbefal solkysten aa bo paa her er det barnevennlig, internasjonalt og fint vaer Du boer nok ta et kurs ja, spansk er ikke saa lett... jeg vet, jeg er ikke saa flink som jeg burde vaert.. spesielt er det viktig for aa faa seg jobb eller starte sitt eget. Det er ogsaa viktig aa kunne for aa forholde seg til spanske helsevesen og skoler og saann. se ogsaa paa www.andalucia.com for masse info om omraadet og praktiske ting relatert til aa flytte hit. Masse nytting info der. til sist, dersom du trenger sted aa bo, enten leie eller eie, saa kan du ta en titt pa www.arribaestates.com for stort utvalg for de fleste busjetter. send meg gjerne pm, Klem
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Hei, jeg er utflytter til spania og har bodd her i fuengirola paa costa del sol i 5 aar. Jeg fikk barna mine her i Malaga og mannen min er ogsaa halvt spansk (og resten engelsk). Vi har en 3 aaring som gaar paa privat foerskole i aar, men som begynner paa offentlig skole til hoesten, vi har ogsaa en paa 2 som skal begynne paa den samme plassen som storesoesteren til hoesten (om vi klarer aa sikre hun en plass da.. det er en populaer en med ventelister). Dersom du vil ha barnet ditt inn paa den norske skolen saa ligger den i benalmadena og ja den koster per maaned, ikke sikker hvor mye, men sikkert rundt 250- 300 euro i maaneden kommer vel ann paa alderstrinn. 3 aaringen din ville da gaatt pa skolen barnehage. paa skolen 3 aaringen vaar gaar pa (www.lacasitademartin.com, ligger prisen paa 225euro i maaneden og da er hun der fra 0830/09 til klokken 13, skal du ha full dag til klokken 17 koster det 360euro og da er mat inkludert. Helsevesenet er kjempebra her, men du maa registrere deg og ha papirene i orden foer du kan bruke det. Privat forsikring som dekker det meste (f.eks Adeslas som vi bruker, koster ca 50euro i maaneden per person.) Det dekker alt av privat behandling paa sykehus og klinikker og alt av helsesjekker og lab.arbeid - men som regel ikke medisiner. Jobb kan vaere vanskelig aa skaffe seg, men det er ikke umulig, og aa starte opp noe eget er ogsaa mulighet (rop paa Pa Te Ti Ca.. hun kan sikkert en ting eller to om akkurat det ) Jeg vil jo selvfoelgelig anbefal solkysten aa bo paa her er det barnevennlig, internasjonalt og fint vaer Du boer nok ta et kurs ja, spansk er ikke saa lett... jeg vet, jeg er ikke saa flink som jeg burde vaert.. spesielt er det viktig for aa faa seg jobb eller starte sitt eget. Det er ogsaa viktig aa kunne for aa forholde seg til spanske helsevesen og skoler og saann. se ogsaa paa www.andalucia.com for masse info om omraadet og praktiske ting relatert til aa flytte hit. Masse nytting info der. til sist, dersom du trenger sted aa bo, enten leie eller eie, saa kan du ta en titt pa www.arribaestates.com for stort utvalg for de fleste busjetter. send meg gjerne pm, Klem
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Hei, jeg er utflytter til spania og har bodd her i fuengirola paa costa del sol i 5 aar. Jeg fikk barna mine her i Malaga og mannen min er ogsaa halvt spansk (og resten engelsk). Vi har en 3 aaring som gaar paa privat foerskole i aar, men som begynner paa offentlig skole til hoesten, vi har ogsaa en paa 2 som skal begynne paa den samme plassen som storesoesteren til hoesten (om vi klarer aa sikre hun en plass da.. det er en populaer en med ventelister). Dersom du vil ha barnet ditt inn paa den norske skolen saa ligger den i benalmadena og ja den koster per maaned, ikke sikker hvor mye, men sikkert rundt 250- 300 euro i maaneden kommer vel ann paa alderstrinn. 3 aaringen din ville da gaatt pa skolen barnehage. paa skolen 3 aaringen vaar gaar pa (www.lacasitademartin.com, ligger prisen paa 225euro i maaneden og da er hun der fra 0830/09 til klokken 13, skal du ha full dag til klokken 17 koster det 360euro og da er mat inkludert. Helsevesenet er kjempebra her, men du maa registrere deg og ha papirene i orden foer du kan bruke det. Privat forsikring som dekker det meste (f.eks Adeslas som vi bruker, koster ca 50euro i maaneden per person.) Det dekker alt av privat behandling paa sykehus og klinikker og alt av helsesjekker og lab.arbeid - men som regel ikke medisiner. Jobb kan vaere vanskelig aa skaffe seg, men det er ikke umulig, og aa starte opp noe eget er ogsaa mulighet (rop paa Pa Te Ti Ca.. hun kan sikkert en ting eller to om akkurat det ) Jeg vil jo selvfoelgelig anbefal solkysten aa bo paa her er det barnevennlig, internasjonalt og fint vaer Du boer nok ta et kurs ja, spansk er ikke saa lett... jeg vet, jeg er ikke saa flink som jeg burde vaert.. spesielt er det viktig for aa faa seg jobb eller starte sitt eget. Det er ogsaa viktig aa kunne for aa forholde seg til spanske helsevesen og skoler og saann. se ogsaa paa www.andalucia.com for masse info om omraadet og praktiske ting relatert til aa flytte hit. Masse nytting info der. til sist, dersom du trenger sted aa bo, enten leie eller eie, saa kan du ta en titt pa www.arribaestates.com for stort utvalg for de fleste busjetter. send meg gjerne pm, Klem
Monajenten Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2010 Tusen takk for langt og informativt svar, Lykkeliten:-) Her var det masse å se på og tenke på! Samboeren min jobber som kokk på en texmexrestaurant, så vi har jo snakket om det med å starte opp noe også. Men har ikke lyst å flytte kun for å jobbe oss ihjel. Vil "leve livet" litt også, men har som sagt lyst å spare opp en del på forhånd. Jeg er veldig glad i Spania og det spanske språket, så det er veldig fristende. Siden lillebror da er kvart spansk, har jeg jo lyst til å videreføre det til ham. Og storesøster er en racer når vi er på ferie - går rundt og sier hola og kåmåestaaas hele tiden, hehe:-)
Patetica fåkksi Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Jada, Lykkeliten2, nettet er litt treigt, gi det litt tid ;-) Jeg er forresten "nestennabo" med Lykkeliten2 og kommer tilbake med svar men jeg har ikke spist på to dager og det skal det ta slutt på NÅ *løper til kjøkkenet*
Patetica fåkksi Skrevet 2. februar 2010 #7 Skrevet 2. februar 2010 Sånn, da har jeg spist. -Hvordan det er med skole: Her begynne man på "skolen" det året man fyller tre. Det gjelder hvertfall for spanske skoler, men den norske skolen f.eks har ikke noe program for den alderen - tror jeg. Jeg hadde ikke plassert ungene på den norske skolen her av kun én grunn; jeg hørte en tale en gang på 17 mai av en gutt som hadde gått alle årene fra første til tiende på den skolen, og spansken hans var intet mindre enn helt ræva. Etter 10 år. Men det er mulig han var et unntak. Uansett, du kan lese om den norske skolen her: http://www.norskeskolen.net/ Det finnes utrolig mange internasjonale skoler og, og de er private; det vil si at de koster en del. Siden vår blir tre nå til høsten begynner hun på skole, og vi har sett på en del forskjellig. I går var vi innom en britisk en (hun er halvt norsk, halvt engelsk som Lykkeliten2 sine) og den koster intet mindre enn 645 euro PER MÅNED og det er ikke innkludert bøker, materiale, skolebuss og uniformer. Offentlige skoler er også ofte bra, og de er da gratis. Men 99% av dem er spansk-spanske, derfor er språket definitivt en fordel å kunne. -Helse: Igjen, det finnes offentlig og mye privat. Som Lykkeliten2 sa finnes det mye privat som ikke koster all verden, men det dekker heller ikke alt 100% og du kan finne at du må betale ekstra for diverse undersøkelser, og medisiner kommer i tillegg. Offentlig kan være veldig bra, eller helt grusomt treigt og dårlig. Jeg har opplevd begge, så til de grader. Igjen, offentlig er gratis. Jobb: JA det er vanskelig å få jobb, Spania har nettop begynt sitt tredje år med finanskrise og arbeidsledigheten i Malaga er fo øyeblikket på 25%. For tre år siden var det helt annerledes, og det må jo snu en dag men ingen veit helt når det kommer til å skje. Så finnes det da muligheten å starte noe for seg selv... Det er en ting som gjelder for det aller meste her i livet, og dette er intet unntak: OM DET VIRKER FOR GODT TIL Å VÆRE SANT, ER DET MEST SANNSYNLIG IKKE SANT. Jeg jobba en del år i meglerfirma, de siste par åra med spesialitet innen business / forretninger og du aner ikke hvor mange folk som kommer til Spania med drømmen om å starte noe for seg selv, en bar eller noe, og samtidig halvveis bo på stranda med en fancy cocktail i hånda. Samtlige hadde stengt baren innen 6 mnd. med stort økonomisk tap. De ser ikke på det som en fulltids jobb, det e det som er problemet, og når ting kun blir utført sånn halvveis går det ikke bra. Jeg er selvstendig næringsdrivende og jobber dobbelt så mye som alle mine ansatte, både i timer og også hva slags jobb som faktisk utføres. Naturlig? Ja sikkert, det er jo mitt og greier, men likevel, ansatte i Spania har alle rettighetene i verden og du som sjef har ingen rettigheter. Den der kan utdypes med fem A4 sider om ønsket. Språket - ja lær deg det, hvis du vil forstå landet du bor i, noe jeg selv ser som en fordel. Om du bor i et internasjonalt område som f.eks Costa del Sol kan du absolutt overleve uten å kunne spansk, mange gjør det, men. Det finnes masse språkkurs her og der. Sånn!!
Monajenten Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2010 Takk for godt svar fra deg også:-) Hadde jo vært moro å ha barna på spansk skole, men tror ikke jeg (som ikke kan spansk enda) kan lære min 6-årige datter flytende spansk på no time, hehe:-) Vi ser absolutt ikke for oss noe coctail i hånden og leve livet altså, man må jo jobbe for å overleve uansett hvor i verden man er:-) Men det frister å gjøre det i et annet land, det bare er så veldig mye mer å ordne i forkant.
Monajenten Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2010 Takk for godt svar fra deg også:-) Hadde jo vært moro å ha barna på spansk skole, men tror ikke jeg (som ikke kan spansk enda) kan lære min 6-årige datter flytende spansk på no time, hehe:-) Vi ser absolutt ikke for oss noe coctail i hånden og leve livet altså, man må jo jobbe for å overleve uansett hvor i verden man er:-) Men det frister å gjøre det i et annet land, det bare er så veldig mye mer å ordne i forkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå