Gå til innhold

Noen som har opplevd det samme? Om TSH og Fritt T4..

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å få en datter med hjelp av IVF i 2008. Nå er vi begynt med første søskenforsøk. Jeg har brukt Gonal i en uke og var på ultra idag. Der fikk jeg vite at TSH var 7.0 og at jeg må begynne med thyroxin i morgen. De tok Fritt T4 av meg i dag og sa at hvis Fritt T4 var normal ville de sette inn befruktet egg, hvis ikke ville de fryse ned befruktede egg til stoffskiftet var stabilisert og så gjøre fryseforsøk. Noen som har opplevd det samme?

Fortsetter under...

Jeg ville ikke fått satt inn egg med en tsh på 7, normale mennesker har en tsh på 1.max 2,5

Alt over 2,5 er for høyt, selv om skalaene sier noe annet.

Før du får stabilisert tsh er risikoen både for missdannelser, at forsøket går gale og at du mister, stor.

Man sier at hvis man vil bli gravid er en tsh på rundt 1 "perfekt"

har ikke opplevd det samme, bare lest en del om temaet fordi jeg synes jeg fikk generelt for lite informasjon av leger.

Støtter lindynatt i det hun skriver om dette.

Høy TSH tyder mest sannsynlig på at du har lavt stoffskifte og det er ikke ideelle forhold hverken for deg eller for fosteret. Har de også målt om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen? (Prøven heter Anti-TPO på lab-arket). Hvis ikke bør det gjøres fordi det gir en pekepinn på om du har Hashimotos som er den viktigste årsaken til lavt stoffskifte. Alle som strever med fruktbarhet skal sjekkes for lavt (og høyt) stoffskifte. Dette kan faktisk være grunnen til at man ikke blir gravid i utgangspunktet...

Har ikke opplevd selv dette du forteller om, men det lyder fornuftig ut fra det jeg vet om stoffskifte. Har selv lavt og er behandlet for det - uten at det har gjort det lettere å bli gravid i mitt tilfelle.

Lykke til!

Støtter lindynatt i det hun skriver om dette.

Høy TSH tyder mest sannsynlig på at du har lavt stoffskifte og det er ikke ideelle forhold hverken for deg eller for fosteret. Har de også målt om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen? (Prøven heter Anti-TPO på lab-arket). Hvis ikke bør det gjøres fordi det gir en pekepinn på om du har Hashimotos som er den viktigste årsaken til lavt stoffskifte. Alle som strever med fruktbarhet skal sjekkes for lavt (og høyt) stoffskifte. Dette kan faktisk være grunnen til at man ikke blir gravid i utgangspunktet...

Har ikke opplevd selv dette du forteller om, men det lyder fornuftig ut fra det jeg vet om stoffskifte. Har selv lavt og er behandlet for det - uten at det har gjort det lettere å bli gravid i mitt tilfelle.

Lykke til!

Hei

Så flott du er blitt obs på det og fått testet. Jeg fikk gjort det på eget initiativ pga super hjelp fra en svært oppegående naturterapaut. Det frusterende var at mine samtlige 3 leger ikke var interessert i stoffskifte i det hele tatt!!!

verken lege, gynekolog eller ivf-lege. Så det var rett og slett en kamp for meg etter å ha abortert v første forsøk...Endte med at jeg skrev et langt brev til alle tre, med alle symptomer jeg hadde osv.

Fastlegen skrev da ut medisiner til meg, men superlav dose da. Og det ble ikke fulgt opp proffesjonelt i det hele tatt.

Mitt "problem" har vært at jeg har høy tsh (den lå mellom 5 og 7 den gangen), og høyt utslag på antistoffer - MEN fritt T4 og T3 har vært normalt. Og dessverre finnes det så mange inkompetente leger der ute, som kun henger seg opp i t4 og t3.

Men for å kunne ha et sunt svangerskap, så betyr tsh mest - og den bør aller helst ligge rundt 1, eller mellom 0 og 2.

Den skalaen legene forholder seg til (som er utgått på dato...) sier at tsh skal ligge mellom 0,4 og 4,4 om jeg ikke husker helt feil. Iallefal alt for høyt.

Men så tilbake til spørsmålet ditt, om du bør vente... I mitt siste forsøk, så måtte jeg i starten tvinge meg til å få testet tsh hos fastlegen (har man lavt stoffskifte bør det testes hver 3 el 4 uke) - han mente at 3-4 ganger i løpet av svangerskapet var riiiiiiikelig....

Men så viste det seg at jeg rett etter innsett hadde en tsh oppe i 7 plutselig!

Det hadde nok med at jeg ikke hadde noen fornuftlig lege som hadde fortalt meg at jeg måtte gå opp i dose når jeg ble gravid.

Så jeg var kjempebekymret (noe legen hadde 0 forståelse for). Jeg sto da på 0,25, og han økte den til 0,5. Og så må jeg innrømme at jeg selv økte til dobbel dose 0,5 *2.

Deretter tvang jeg meg til å teste hver uke, for å se at det gikk rett vei. Og det gjorde det.

Jeg har videre i svangerskapet testet hver 3-4 uke og dosert litt etter magefølelse og hvordan tsh resultatet har vært.

Min erfaring er at det er verre m for lite enn for mye medisiner i det tilfellet.

Siden har tsh ligget mellom 1 og 2,4 og jeg hadde termin i går :-) Og alt ser ut til å være bra med barnet.

Anbefaler deg å google på nettet og lese deg opp på temaet, for mange leger vet nada.

Jeg har i tillegg gått til fotsoneterapi gjennom svangerskapet, for å legge alt best mulig til rette.

Om du skal vente nå eller gå i gang er umulig å vite....men for meg gikk det helt fint selv om jeg startet med for høye tsh verdier.

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...