Gå til innhold

Permisjon og dekningsgrad - hva har dere valgt og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har valgt 80% dekningsgrad, og skal i tillegg gradere 12 av disse ukene. Håper vi får det til å gå rundt, rent økonomisk sett! Hva har der valgt og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har valgt 80% dekning. Mye fordi jeg ikke trives i jobben, skal si den opp i perm tida, også havner jo permisjon og ferie på et perfekt tidspunkt, så får hele sommeren sammen alle tre. Også skal vi flytte oppi det hele.

Vet man tjener på og ta 100% dekning, og evt 2 mnd ulønnet perm, med er ikke strukturert nok til å spare disse pengene, også vet jeg ikke hvor popppis dette hadde vært på jobben, spesielt da jeg skal si den opp, og de også vil få nyss i at vi har flyttet fra oslo :)

Skrevet

Vi har tatt 100% dekningsgrad, fordi vi regnet ut at vi ville tape omkring 40.000 kr på å ta 80%. Jeg legger av noen tusen i mnden, så jeg kommer til å være hjemme i rundt 3-4 mnder etter at min permisjon og pappas permisjon (+ferie) er ferdig.

Var så (u)heldig at jeg ble sagt opp når jeg gikk gravid, pga finanskrisen. Så derfor kan vi velge litt når jeg skal tilbake til jobb. Kommer til å jobbe som vikar de 15 ukene pappaen skal ha permisjon, så får meg fast jobb etter noen mnder til hjemme.

Skrevet

Gjort som Kira06, har 100%lønn i permisjonen (og 7 måneder ulønnet permisjon.) Stor differanse på 80% og 100%, så valgte å spare litt hver måned under den lønnede permisjonen.

Skrevet

Jeg vil være mest mulig hjemme med min sønn, derfor velger vi 80% dekning.

Men til dere som velger 100% dekning: går det ikke oppiopp så lenge dere alikevel velger å være mer hjemme etter endt permisjon og ferie? Dere får vel ingen lønn eller noen annen for for inntekter da vel?

Skrevet

Vi har valgt 100% fordi det lønner seg økonomisk. Men pappa'n skal ha ulønnet permisjon 2-3 måneder etter at den lønnede permisjonen er over. Barnehage er ikke aktuelt så tidlig.

Skrevet

100% sønnen vår var ikke planlagt og var deltids-ansatt og student når jeg ble gravid, og vi har rett og slett ikke råd til 80% men får ukene til far, også skal en nær venn av meg være dagmamma frem til han er mellom 12 - 18mnd.

syns det er litt trist, men sånn er det bare.

Skrevet

80% for å være hjemme lengst mulig, og for å slippe sparestress:)

Noen hevder at det er snakk om bare noen få tusen ekstra ved 100%? Vet ikke, da jeg ikke har regnet på det.

Skrevet

Vår situasjon er slik at jeg ikke har rett på foreldrepenger, så pappaen begynner ikke å ta ut sin permisjon før i august. Da har han 12 uker igjen av permisjonen sin, omtrent, og siden det er bare disse 12 ukene vi lever på 80% lønn er ikke tapet så stort som det ville vært om vi tok ut hele permisjonslengden. Når han jobber 20 % i tillegg blir tapet enda mindre. Planen er at lillegutt skal begynne i barnehage i januar, om vi får plass til da. (Og det håper jeg, for jeg skal skrive ferdig masteroppgave til 5. april...)

Har man rett på kontantstøtte fremdeles, egentlig? Jeg er ikke oppdatert.

Skrevet

Vi har valgt 100% rett og slett fordi vi tenkte at vi ikke hadde råd til 80% denne gangen pga jobbsituasjon. Hvis vi klarer å få spart unna litt kan det hende vi tar noe ulønnet perm helt på slutten. Vi får se... Jeg har de tre første mnd for meg selv, resten av permen deler vi 50/50...

Skrevet

Jada, man har fortsatt rett på kontantstøtte dersom barnet er 1 år og man ikke har barnehageplass. Kontantstøtten ligger nå på 3300 kr per mnd.

Skrevet

Valgte 100% og 3 mnd ulønnet permisjon, rett og slett fordi det ikke lønte seg med 80%.

Skrevet

Men kan man ta barnet ut av barnehagen og få kontantstøtte, selv om man har barnehageplass? (Lurer, fordi når jeg slutter på studiet, mister jeg pengene fra lånekassen og vil antageligvis heller ikke ha en jobb på en stund.)

Skrevet

Vi har valgt 100% for å ikke tape noe penger. Vi skal gifte oss til sommeren og er avhengig av å få inn så mye penger som mulig. Jeg har for øyeblikket ikke noen fast jobb, så håper det har dukket opp noe innen permisjonen min er over. Bare 5,5uker igjen. Tida fra vi begge er ferdig med permisjon og fram til høsten blir nok tøff siden vi må jobbe så mye som mulig begge to uten at vi har barnehageplass. Hvis vi hadde hatt bedre økonomi ville vi nok valgt 80% for å få tida til å strekke bedre til i forhold til barnehage og jobb.

Skrevet

Valgte 80%. Hadde råd til det, passet fint i forhold til far som ville ha permisjon på slutten og med ferie og barnehagestart på høsten. Tok åsså 6 uker ferie inni permisjonen, hadde igjen 1 uke fra året før. Så gikk ut i midten av mai, og begynner på jobb i slutten av mai. Da starter far sine 6 uker fram til vi begge har ferie i 4uker. Så barnehagestart! Flotters!! :D Litt av ett puslespill det her!! :)

Skrevet

Vi hadde i utg pkt tenkt 80 %, så leste jeg tilfeldigvis og heldigvis her inne i fjor at det lønner seg å ta 100 % og heller ekstra ulønnet permisjon. Regna på det og det sparer vi 10 000 kr på. Jeg opprettet fast sparing i banken i en konto jeg ikke kan nå uten å gå i banken. Den tar jeg av til våren når jeg står uten inntekt.

Skrevet

Vi tok 100% pga vi da tjente mest. I tillegg passa det bra når gutten kom i august: når begge er ferdig med våres permisjon, så tar vi ferie, og dermed blir det barnehagestart i august når han er 1 år.

Skrevet

100 % pga økonomien. Nå har vi flytta så jeg må uansett ha meg ny jobb til høsten så vi får se hvor lang ulønnet perm jeg tar. Får lønn fram til første uka i juni og får vel ikke barnehageplass (om vi i det hele tatt får) før i september... får se hva vi får råd til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...