mer enn bare mor Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Kan vi ikke lage en tråd hvor man skriver råd og tips til hjemmelaget babymat? Oppskrifter, og gjerne anbefalinger til hvor gammelt barnet er når den får maten? Det er sikkert flere med meg som lurer på hvordan man lager babymat på en god og enkel måte - så kanskje noen av dere erfarne mødre kan hjelpe? Her er lillemann akkurat begynt å få fast føde, og foreløbig er det bare den babymaten som er dampkokt som faller i smak - og det blir jo gjerne dyrt i lengden.. Og det er jo ikke så vanskelig å lage selv, er det? Internettsider med oppskrifter mottas også med takk
<3 Tredjegangs <3 Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Fant denne nettsiden da jeg lette på nett for litt siden.. http://www.barnemat.com
Strandloppa og lillebror Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Jeg lager hjemmelaget middag til lillemor. Hun er 7 mnd. Jeg pleier å lage en hel haug av gangen og fryse det ned i små porsjonsposer. 1/3 mandelpotet (obs: det er veldig stor forskjell på smaken på poteter!) 1/3 grønnsaker (f.eks. en blanding av brokkoli, blomkål og gulrot) 1/3 kjøtt eller fisk (f.eks. kylligfilet, laksefilet) litt olivenolje +vannet som potetene og grønnsakene har kokt i. Det inneholder masse verdifulle vitaminer. Kjør alt i en foodprosessor til det har blitt en glatt masse. Spe med vannet til ønsket konsistens. Evt. kan man mose alt hver for seg. I begynnelsen likte hun ikke denne maten i det hele tatt. Hun fikk en liten skje hver dag, og nå synes hun denne maten er helt topp. Er nok vanskeligere å venne dem til sånn mat enn middag på glass. Men til syvende og sist er det jo denne maten vi spiser, og det er bedre at hun venner seg til maten vår nå, enn å ta den kampen seinere! Jeg kunne etterhvert tenke meg å lage grøt selv også. kjøpegrøt er dyrt! og nå varer ikke grøtposene så lenge heller. Er det noen som vet om man kan lage en stor porsjon her også og fryse ned? Eller må man lage fra gang til gang? I så fall er det litt mer tungvindt..
soleia Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Småen her har blitt italienar :-) Har ikkje fått han til å ete poteter enno, så no får han pasta med grønnsaker, feks gulrøtter, squash og tomatar, og litt kjøt. Krydrar med oregano, timian og kvitlauk, og det glir ned. Var litt verre då eg prøvde med på middag med curry krydder :-D Han er 8 mnd. Trur det er tilvenning som skal til. I går grein han på nasen av grønsaksmosen eg prøvde meg på, men i dag åt han godt av den same. Eg byrja med å lese innhaldet på glasa han likar best, og lage nokonlunde det same. Så kan eg tilsetje nye ingrediensar etter kvart.
<3 Tredjegangs <3 Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Fant denne nettsiden da jeg lette på nett for litt siden.. http://www.barnemat.com
Cornelianelia Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Det er ikke noe vanskelig eller hokus pokus å lage babymat selv. Her starter vi moste kokte poteter iblandet morsmelk som den første maten han fikk bortsett fra grøt. Etter hvert blandet jeg i gulrøtter. Senere blandet jeg i broccoli, kålrabi, blomkål, løk, kylling, paprika etc etc. Jeg koker opp de ingrediensene jeg vil ha i en stor kjele og moser alt sammen med stavmikser etterpå. og tilsetter litt olje, for helsesøster sa det var viktig med litt fett. Nå har jeg også laget med spagetti, kylling, tomatpure, gulrot, paprika og løk. Tror jeg tok litt mye tomatpure, for smaken ble nok litt stram, men mini gapte og spiste som bare det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå