ღMaritpusenღ Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Hei. Jeg sliter veldig med sprengte og vonde bryster for tiden. Fikk mye spreng i starten (like etter at melka kom for fullt) og antar det er vanlig. Etter noen dager stabiliserte selve sprengen seg, men har slitt veldig med at jeg lekker. Det rinner og spruter bokstavelig talt av begge bryst. Må bruke dobbelt opp med ammeinnlegg for å holde meg noenlund tørr. Nå i helgen gikk jeg til innkjøp av en elektrisk pumpe (ble gal av den manuelle, fikk nesten ikke ut noe melk) for å kunne gi litt med flaske for å avlaste såre brystvorter. Har ikke pumpa særlig mye, men det virker som om produksjonen har økt for nå har jeg voldsomt til spreng igjen. Brystvortene er fryktelig såre, men det som er mere ubehaglig er at selve brystet er blitt fryktelig vondt og ømt. Nytter ikke å klemme på puppen, da hyler jeg av smerte. Hva kan sårheten/ømheten ha seg? Tips til hva jeg kan gjøre? Er det ikke mulig å pumpe uten å øke produksjonen slik at jeg slipper så vanvittig til spreng etterpå? (tenker jo bare å pumpe en gang iblandt, ønsker ikke å MÅ pumpe mellom hvert måltid for å unngå vondtet) Hva kan jeg gjøre for såre brystvorter? Er blitt skikkelig vondt å amme, virker som han suger skikkelig hardt (eller kanskje det bare føles sånn siden både brystvortene og brystene er såre og ømme).. Lar litt mm tørke på brystvorten, smører med purelan og har prøvd skjold (men får han ikke til å spise med skjold, stanger bare mot puppen, gaper ikke høyt nok og bruker hendene til å rive det av - ingen suksess).
_Løvemamma_ Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Om han ikke gaper høyt nok kan det hende han har feil sugetak når han dier, det kan gi veldig såre brysknopper. Om du har veldig sprengte bryst kan det også gjøre at han ikke får ordentilg tak. For å lindre spreng uten å øke produksjonen kan du prøve å håndmelke litt. Ikke så mye, bare nok til at det ikke sprenger lenger.
ღMaritpusenღ Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2010 Buhuuu, ømheten viste seg å være en begynnende brystbetennelse.. Nå har jeg brystbetennelse på 1 1/2 bryst. Dvs skikkelig vondt i det ene brystet og begynnende vondt i det andre. Pluss feber på natta, og generell kroppsverk. Dette ligger an til å bli en fin helg, gitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå