Gå til innhold

pålegg for laktoseintolerante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har nettopp fått bekreftet at jenta vår har laktoseintoleranse. Hun har alltid vært glad i gulost og smøreoster, men nå skal vi ha henne på en fullstendig melkefri diett i noen uker(gulost inneholder jo lite laktose, men må unngå det og akkurat nå).

Noen som har tips. Hun begynner å bli lei leverpostei og bare leverpostei....

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

linken funket ikke, men fant fram på helsedir. sine sider, Tusen takk for hjelpen!

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente på snart seks år som også har laktoseintoleranse.

Bare lurer på en ting, skal dere unngå alt med melk i, eller er det laktosen dere skal unngå?

Jeg syntes det var vanskelig å vite i starten hvordan vi skulle gå frem. Fastlegen bare printet ut to sider fra nett om laktoseredusert kosthold! Resten var opp til oss.

Vi begynte også med å kutte ut alt som har laktose i seg, og når man begynner å sjekke innholdet i ulike produkter er det helt utrolig hvor mange produkter som har en eller annen form for melk i seg... Leverpostei har også det, men du har sikkert sjekket at den dere bruker er fri for melk.

Pølser har jo også melk i seg, men har sett at gildes go' og mager både wiener og røkte kjøttpølser er uten melk.

Som pålegg er det jo mye du kan bruke som ikke er melkebasert. Alle rene kjøttpålegg, egg, syltetøy, honning..... kommer visst ikke på allverden her nå....

Men, vi handler en del i Sverige. Der har de mye større utvalg av laktosefrie produkter. Der har de også en gulost(edamer) i skiver som er laktosefri. Den er mild og smaker akkurat som vanlig gulost, så både grei å ha på brødskiva og på pizza, gratinere etc. Vi kjøper også laktosefri melk( rundt 15 SEK mot 30 NOK), yoghurt, creme fraiche, matfløte og kremfløte i sverige.

Hjemme har vi nemlig innført laktosefritt kosthold for hele familien (så sant ikke vi voksne spiser etter at barna er lagt). Synes ikke noe om at eldste skal ha "sin" mat. Det blir liksom så sært.

Her vi bor har vi også en slakter som lager medisterfarse uten melk, så det er jo også et tips å spørre litt rundt.

Ultra har laktosefri is som også smaker bra.

Vi prøver å gjøre dette så normalt som mulig, men det er jo steder det blir litt vanskelig.

F.eks barnehagen.... Der har jenta mi opplevd å få ostesmørbrød og pizza UTEN ost på toppen, blir ikke helt det samme akkurat! Og ettersom vi betaler 310 kr i mnd, forventer jeg faktisk at bhg skal ordne dette, forstår at de ikke kan kjøre til sverige bare for å kjøpe ost, men har tilbudt meg å handle ekstra mot betaling fra bhg. Frem til nå har jeg hatt med ost, men nå har bhg lovet å ordne opp i det.

Dette ble langt og litt på kanten av hva du egentlig spurte om, men har brukt mye tid på å lete etter produkter og sjekke muligheter - noen tips til deg i alle fall!

Skrevet

Vi har etter konsultasjon hos spesialist kommet fram til å forsøke totalt melke og laktosefri diett noen uker, for så å innføre enkelte produkter gradvis, for å finne ut hva hun kan tåle.

Ja, vi har funnet leverpostei helt uten melk el melkeproteiner eller noen ting.

Skal ta meg en tur til sverige, har tidligere fått tips om at de har gode laktosefrie prod. der.

Enig i det du skriver om egen "spesialmat" til et medlem av familien, det blir sært, vi vil jo kose oss rundt bordet med samme mat. For ikke snakke om å bruke masse ekstra tid,

Min samboer og jeg har selv aldri reagert på noen matvarer, så er ukjente i dette terrenget. Har sjelden lest innholdsfortegnelser annet enn hvis jeg har villet unngå for mye fett el salt, liksom;-)

Takk for alle råd, absolutt ikke på kanten av det jeg spurte om :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...