Gå til innhold

Noen som har erfaring med melkeintoleranse hos spedbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frykter at min lille prins har dette eller melkeallergi, jeg har kuttet ut all melk og melkeprodukter i min kost, da ble han litt bedre, men har er fortsatt plaget med magevondt, illeluktende promper, og utslett i ansikt, samt tørr hud i ansiktet, men ikke resten av kroppen. Utslettet sitter bare i ansiktet og er små røde prikker rundt øynene, nesen og pannen og kinnene, og noen rundt munnen. Han har også avføringer som er grønne. Jeg har vært til lege og han skulle sende hendvising til prikktesting. Så regner med jeg får testet han i løpet av en uke eller noe sånt. Men kan det teste spedbarn for melkeintoleranse når det er 3 mnd? (min gutt er 3,5 mnd)

Men jeg er så fortvilet for jeg føler at han reagerer på ALT jeg spiser, å da har jeg nesten bare levd på knekkebrød å vatn siden jeg kuttet ut melk i kosten min. Han kan vel da ikke reagere på det?? Derfor kom det i tankene mine at han kanskje reagerte på melkesukker i morsmelken min, for han har siden fødsel nesten alltid hatt litt magesmerter etter endt amming.

Håper der er noen der ute som har litt erfaring med dette som kan komme med noen gode råd til en bekymret mor :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på litt over året med allergi for melk, egg og soya. Han hadde slike symptomer som du beskriver, pluss at han hadde magekramper når han drakk morsmelk. Det eksemet du beskriver er helt typisk for melkeallergi. Sønnen min fikk påvist melkeproteinallergi, eggallergi og soyaallergi ved prikketest før han var tre mnd. Allergi vises ved prikktest. Melkeintolleranse vises ikke ved prikktest, men det kan høres ut som sønnen din har melkeallergi.

Jeg ammet mens jeg var på diett, men det var håpløst. Holdt meg unna melk, egg og soya men han ble ikke bra og kasta fortsatt opp hver natt. Jeg måtte gi opp, og han ble ikke bra før han fikk Nutranigen AA. Det kan ta flere uker før babyen din blir bra på melkefri kost. Det er ikke nok å droppe melk og tro det gir seg på ett par- tre dager. Vi merka umiddelbart bedring, men det ble ikke bra før etter flere uker til oss. Helt normalt sa legen. Men det viser seg i ettertid at jeg har gått i flere "innholdslistefeller" samt at man har lov å pensle brød med melk uten å oppgi det. Helt sykt spør du meg...Typiske feller ifht. melk er " surdeig" "strøkavring" Enda flere feller ifht. soyaen. Kanskje han har allergi for soya i tillegg? Er soya i det meste av mat. Egg også. Kanskje dette er grunnen til at han ikke blir bra selv om du dropper melka? Egg- og melkeallergi hører ofte sammen. Det er visst umulig å reagere på morsmelk i følge legene jeg har snakket med. Var det jeg også trodde min sønn gjorde når jeg var på diett uten at han ble bra...

Helt uhørt at du skal være nødt til å vente i flere dager for en prikketest! Ring legen dit du er henvist så får du sannsynligvis komme inn på dagen.

Siden det ser ut som du lever på knekkebrød og vann har jeg noen tips til deg :) Gilde Go og mager produktene er fri for egg, melk og soya. De har kjøttkaker, falukorv, kjøttboller, pøler, leverpostei og sikkert flere ting også...Man får til greie middager av dette evt. fisk sammen med grønnsaker og potet. Kjøp Soft spesial (smør) til å ha på skiva. Bak brød selv av div. mel, frø, vann, gjær, salt og evt. malt og sukker. Har funnet ett fransk bakeri (franske nytelser) som selger brød uten egg, melk og soya, men jeg har ennå til gode å oppleve at det faktisk stemmer når folk sier ting er uten melk, så jeg har ikke gidda å prøve. HVER gang vi er ute og spiser så går det galt. Mørk sjokolade er uten melk, men inneholder ofte soya. Du må lese på alt. Det er faktisk melk i kokt skinke, potetgull og det mest utrolige! Hehe!

Og du... Det gr faktisk veldig greit med en allergiunge i hus :) Man blir vant til det. Man lærer seg hva man kan spise og ting går av seg selv etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...