Gå til innhold

Bruker man UL-termin i søknadspapirene til NAV?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sende inn skjemaene til NAV nå og har termin 17.april. Skal til KS-samtale 12.februar og får kanskje vite litt mer om dato for ks da. Etter hva jeg har forstått får man ikke utnyttet de tre ukene som gjelder før termin når man skal ha planlagt ks, for man får jo som regel barnet 7-10 dager før termin da og da blir den totale permisjonstiden tilsvarende kortere. Jeg får fødselspenger av arb.giver. Skal jeg legge med en erklæring fra fødselslegen som innvilger ks evt? Eller holder det med skjemaet fra lege som bekrefter ul-termin?

Fortsetter under...

Dere må få et eget ark med bekreftelse av termin fra lege eller jordmor. Hvis du har to forskjellige bekreftelser, leverer du selvsagt det med keisersnittdatoen på ;) Men hvis du skal sende inn NÅ (før ting er avklart med sykehuset), må du nok ta til takke med ul-terminen...

Tenkte litt mer på dette på jobb i dag.

Og vet at jeg blir sykmeldt en god stund før termin (venter tvillinger)

Ergo så "mister" jeg egentlig ikke de 3 uker før fødsel uansett...

Og skal ha 100 % permisjonslengde, med 80 % lønn. Så da er det kanskje lurere å bruke UL termin likevel??

Humm ble usikker nå. For om jeg får tvillingene lenge før termin, så blir det jo lengre permisjon på meg totalt sett? Ble veldig usikker nå.

Så korreksjon på forrige svar, jeg vet ikke hva jeg skal enda.... :S

Du bør absolutt sette opp KS-datoen som permisjonsdato, for ikke å miste de tre ukene før fødsel. NAV går uansett ut i fra barnets fødselsdato (med mindre man føder etter termin). Dvs at fra barnet er født har man tilsammen enten 53 eller 43 uker med permisjon (der minst 10 av disse er forbeholdt far)

Annonse

har fått beskjed om å sette UL-termin, men så skal jordmor/fastlege gi meg svangerskapspenger ("Sykemelding" med svangerskapspenger") for de siste tre ukene før KS. Dette ordner jordmor/fastlege når KS-dato er satt. Blir jo i prinsippet det samme, men svangerskapspenger i stedet for permpenger de tre ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...