mama73 m/tre søte små Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Vi reiser en uke til syden med vår 16 mnd gamle gutt, og kan se for meg at flyturen vil kreve sitt. I fjor da han var 4 mnd var han en drøm å ha med å gjøre, og lå der i babycoten og sov og plapret. Nå vil han vel knapt sitte stille et minutt. Hjelp! Må de sitte på fanget til voksen, eller får de eget sete? Gudskjelov henger bestemor med på slep, så vi blir i hvert fall tre voksne :-S Tips mottas med takk!
Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jeg har flydd mye med min 1 åring - og min erfaring er at det blir verre og verre jo eldre hun blir... Sist var hun 13 mnd - og det var i grunnen en ganske slitsom tur (4 timer). I utgangspunktet får man ikke eget sete til barn under 2 år, enten må man bestille på forhånd (og betale) eller satse på at flyet ikke er fullt og man får et ekstra sete... Kommer an på hvor langt dere skal, men et ekstra flysete er i mine øyne en god investering når de begynner å bli så store. Ellers pakker jeg klar en egen veske med nøye utvalgte leker. Bøker, små figurer, favorittbamsen osv. Kanskje tegnesaker hvis det er stas. Lager mat som hun liker godt og tar med mye og forskjellig. Litt brød, litt middagsmat, yoghurt, rosiner/tørket frukt, pastiller, kjeks, smoothie, vann, frukt... Pass på sukkerinntaket - ingen ønsker en unge som er høy på sukker på flyet;) Pakker frem litt og litt av både leker og mat. Ingen ny leke før den gamle er kjedelig. Stelleveske med iallefall et par skift (og ett til deg), ekstra bleier - pakk mer enn du tror du akkurat trenger. Plutselig er dere forsinket eller noe. Jeg må ha et supersystem slik at jeg alltid vet hvor alt er - så jeg slipper å lete meg gjennom alt hele tiden. Ellers er det bare å begrense håndbagasje så mye som mulig! Saltvannsspray til nesa, paracet, våtservietter, smokk... God tur!
Maya_1 Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 De kan sitte på fanget (gratis) frem til de er 2 år, hvis ikke kan man bestille barnebillett til de, da får de eget sete. Vi har flydd med jentungen når hun var 4, 8 og 12 måneder og det gikk igrunn himla greit alle gangene. Eneste man burde passe på på forhånd er å ha alt (leker, mat og evt våtservietter(!)) lett tilgjengelig i en veske under setet, for det er jo skrekkelig trangt på fly. Og ta med noen bøker, det blir ihvertfall jenta mi veldig opptatt med. Bortsett fra sist var hun aller mest opptatt av å rive ned bordet på ryggen foran...Flymagasinene er også kjekke å rive i Vi har med en tåteflaske med vann hun kan sutte på for å lette trykket i øra, men det virker ikke som hun får noe særlig trykkproblemer..
Maya_1 Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Ja og som hun over også sier, ha med ekstra mat. Jeg pleier å ha med mat for resten av dagen, tilfelle forsinkelser.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Det meste har vel blitt beskrevet ovenfor =) Kjøp en ny og spennende leke til gutten din. Det gjør ikke så mye om den spiller lyder eller musikk, det høres knapt når man flyr så man plager ikke naboen sin med dette. Har en iphone hvor jeg laster opp tegnefilm, drømmehagen osv og dette funker optimalt. Gutten min sitter stille ihvertfall en time av gangen, får litt flaske og koser seg. Og så er det bare å benytte de andre voksne mest mulig - jeg har en tendens å gjøre alt selv, men fant ut at samboeren leste og slappet av mens jeg ble helt utslitt. Ikke bra ;-) God tur!!
MammaUnderOpplæring Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Bærbar DVD spiller med favoritt tegnefilmene til jenta er mitt beste tips. Vi har vært mye i fly med jenta vår og hun storkoser seg med Drømmehagen eller Mikke Mus klubbhus. Det gjør ingenting om de rundt hører lyden fra tegnefilmen for de fleste foretrekker det enn skriking. Pluss i fly så lager flyet i seg selv så mye lyd at det er nesten bare jenta som hører lyden uansett :-) God tur!
mama73 m/tre søte små Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2010 Tusen takk for mange bra tips! Håper og tror at disse vil gjøre turen bittelitt mer komfortabel;-) Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå