Prinsessa og Nurket i magen<3 Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Frykter at min lille prins har dette eller melkeallergi, jeg har kuttet ut all melk og melkeprodukter i min kost, da ble han litt bedre, men har er fortsatt plaget med magevondt, illeluktende promper, og utslett i ansikt, samt tørr hud i ansiktet, men ikke resten av kroppen. Utslettet sitter bare i ansiktet og er små røde prikker rundt øynene, nesen og pannen og kinnene, og noen rundt munnen. Han har også avføringer som er grønne. Jeg har vært til lege og han skulle sende hendvising til prikktesting. Så regner med jeg får testet han i løpet av en uke eller noe sånt. Men kan det teste spedbarn for melkeintoleranse når det er 3 mnd? (min gutt er 3,5 mnd) Men jeg er så fortvilet for jeg føler at han reagerer på ALT jeg spiser, å da har jeg nesten bare levd på knekkebrød å vatn siden jeg kuttet ut melk i kosten min. Han kan vel da ikke reagere på det?? Derfor kom det i tankene mine at han kanskje reagerte på melkesukker i morsmelken min, for han har siden fødsel nesten alltid hatt litt magesmerter etter endt amming. Håper der er noen der ute som har litt erfaring med dette som kan komme med noen gode råd til en bekymret mor
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Hei! Jeg har ingen direkte erfaring rundt melkeallergi, men vet om en fin side som viser hvilke matvarer som er uten melk, som du trygt kan spise : ) www.utenmelk.no Er jo kjipt å bare spise knekkebrød og drikke vann ;o) Håper du finner ut hva som er galt med gutten din!
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Hei! Jeg har ingen direkte erfaring rundt melkeallergi, men vet om en fin side som viser hvilke matvarer som er uten melk, som du trygt kan spise : ) www.utenmelk.no Er jo kjipt å bare spise knekkebrød og drikke vann ;o) Håper du finner ut hva som er galt med gutten din!
Pulverheksa & Hokus og Pokus Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Hei Vår gutt hadde alvorlig melkeallergi når han var liten. Heldigvis har han vokst det av seg nå. Han reagerte på Nan og fikk allergisjokk. Han sluttet å puste når han var 4 uker. Han fikk også utslett og hevelser. Vi tok en spesifikk blodprøve som ga fult utslag. Prikketesten slo ikke ut. Vi fikk beskjed om at prikkestester ikke viser riktig resultat før dem er over 3. Det finnes jo mange forskjellige "melkallergier" også.. intoleranse, laktose og melkeproteiner.. det er ikke lett med små barn og matallergi Men det dem kan gjøre er å utelukke matvarer og se etter forbedringer. Utelukke en ting av gangen så man vet hva han reagerer på. Eller dem kan provosere fram en reaksjon. Prøve å gi han melk. Jeg har også hørt om et spedbarn som legen dryppet en melkedråpe i øyet på for å se etter reaksjon. Men all framprovosering av reaksjoner må gjøres sammen med lege!! Det er min erfaring med melkeallergi.. kan ikke gi deg noen andre råd en å ta opp det du lurer på med legen din og evt bli henvist til en ernæringsfysiolog. Jeg har ikke tro på at en prikketest vil gi noe svar men det finnes andre måter man kan få et svar på. I samarbeid med lege. Ønsker dere lykke til!! Hvis det skulle være allergi så har han store sjanser for å vokse det av seg
Neijasså... Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Alle mine tre har reagert på kumelk i mitt kosthold. Riktignok ikke med utslett, men med magevondt, mye luft i magen, mm. Kjenner igjen det å leve på knekkebrød og vann, har gjort så og si det i 6 mnd nå. ;o) De to første mine prikktestet vi, men fikk ikke noe utslag. Har også hørt det at prikktester ikke gir utslag på de aller minste. Hvis det er intoleranse og ikke allergi vil heller ikke en prikktest gi utslag. Men det er forøvrig helt normalt med grønn avføring på så små innimellom, det er bare at gallen ikke har rukket å bli fullt fordøyd ennå.
Prinsessa og Nurket i magen<3 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2010 Takker for svar alle sammen:) Nei det er ikke lett med små barn og allergi! Håper vi finner ut av det. Kanskje jeg ska be om blodprøve da isteden for prikktesting...hm.. Men det jeg synest er rart er at han fortsatt reagerer når jeg har kuttet ut melk i kosten, hva kan det være då? Ikke lett! Det er derfor jeg tenkte han kanskje reagerer på melkesukker i morsmelken. For jeg har prøvd å gitt han nutramigen et døgn å da var han helt fin og utslette begynte so smått og forsvinne....
Helann og lillebror Skrevet 2. februar 2010 #8 Skrevet 2. februar 2010 Hei! Hvis han bare er 3,5 mnd kan det jo også være "bare" umodent tarmsystem. Vesla her reagerte også med mageknip på "alt" jeg spiste, fram til 4-5 mndr, så gikk det over. Jeg valgte å kutte ut melk og løk, ellers spiste jeg alt. Da hun var 7 mndr gikk vi over fra maisgrøt (uten kumelk) til havregrøt (med kumelk), og da kom både utslett og eksem for fullt og hun fikk konstatert intoleranse mot kumelkprotein og egg. Men det sies at det bare er 10-20 % av barna med kolikk / mageknip som babyer som har / utvikler melkeintoleranse. Prikktestene er usikre fram til 1-2-årsalder - dvs er de positive er det vel greit, men er de negative kan de være gale. Blodprøvene er heller ikke 100 %, så jeg ville latt legen bestemme hvordan de evt skal teste, ut fra symptomer og alvorlighetsgrad. Kanskje han kan uttale seg om hva prikkene kan ligne på? Prikker kan jo være så mangt, men allergi er jo absolutt en av mulighetene! Lykke til:-)
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 2. februar 2010 #9 Skrevet 2. februar 2010 Hei. Jeg har to barnmed melkeintoleranse. Med jenten min tok det 8mnd før vi ble trodd på at noe ikke stemte. Hun skrek hele tiden,slimete og stinkende avføring og elveblest i ansikt og på bryst. Vi gikk til legen,og til slutt så henviste han oss videre til spesialist. Prikktestene gir ikke utslag på så små,så de hører på hva foreldrene forteller. Vi fikk morsmelkerstatning på blå resept. Visst du mammerog ønsker å prøve det sammtidig som du gir flaske anbefaler jeg deg til å spørre om å få Neocat(smaker nesten som vanlig nan,søt)Nutramigen smaker hel...... Og kan bli vanskelig å få i de når de blir litt større. Høres ut som at det kan være melkeintoleranse,så ville tatt kontakt med fastlegen og bedt han å henvise dere videre(Er lang ventetid stort sett) Fortell og at dere har merket forbedring når dere ga nutramigen.Men det tar ca 1uke før melkesukkeret er helt ute av kroppen! Dere kan og prøve manuellterapaut for barn.Det var der vi fikk vite at gutten vår hadde det og!Trodde han slapp unna siden jeg ammet han! Ble rotete dette!!!Men håper du fikk noe ut av det. Lykke til,og viktig ikke gi deg!!!!! Barnet har det ikke noe godt,og det kan bli værre og når han blir litt større.Og som igjen går utover søvnen!
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 2. februar 2010 #10 Skrevet 2. februar 2010 Sønnen min reagerte aldri veldig på min melk, men ekstremt på nan. Han hadde mye mage vondt. Luft, forstoppelse, osv. Var så ille at han ble innlagt på sykehuset 3mnd gammel for klyster. Da hadde han ikke bæsjet på 3,5 uke. Vi fikk resept på nutramigen av barnelege, og da ble alt så myyye bedre =)
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 2. februar 2010 #11 Skrevet 2. februar 2010 Må bare si og at stortsett all halvfabrikat inneholder melkepulver. Så lurt å lese på alle produkt!!!! Melk i stortsett alt. Men helsekosten har mye som er melkefritt:)(Kinsarvik) Der handler vi grøter, youghurter,ris melk,soya melk(til matlaging)
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 2. februar 2010 #12 Skrevet 2. februar 2010 Sønnen min reagerte aldri veldig på min melk, men ekstremt på nan. Han hadde mye mage vondt. Luft, forstoppelse, osv. Var så ille at han ble innlagt på sykehuset 3mnd gammel for klyster. Da hadde han ikke bæsjet på 3,5 uke. Vi fikk resept på nutramigen av barnelege, og da ble alt så myyye bedre =)
trollmor & trollungene Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 Som nevt ovenfor er det mye skjult melk i all halvfabrikat. Har en gutt på 2 år med melkeprotein og laktose allergi. Fant nylig ut at enkelte produsenter har begynt å tilsette Startkultur i pålegg, det er melkesyrebakterier. Samt laktose i zendium tannkrem. Derfor har sønnen min vært syk siden begynnelsen av januar. Mye man må tenke på. De litt større butikkene har som regel godt utvalg i allergimat til en rimligere penge enn helsekost, untatt grøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå