Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Slapp han/hun seg selv fra bordet og gikk selv, eller hvordan gikk det til? Lærte h*n seg å reise seg opp uten støtte først? Min er 12 mnd, men vil kun gå med støtte, ikke reiser hun seg opp uten heller. Går ikke med gåbil, men freser rundt bordet og går bra når vi holder i hendene hennes. Gjerne bare med en hånd og. Men vil altså ikke gå selv. Stresser ikke, men synes bare alle rundt oss med ettåringer går jo :/ På barselgruppen kunne de andre ettåringene gå. Gleder oss såklart til en dag der hun også går selv
Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jenta mi begynte å reise seg opp inntil møbler osv først. Da var hun vel ca 9 mnd. Etterhvert ville hun gå mye å holde oss i hendene. Mil etter mil gikk vi på stuegulvet;) Så begynte hun å gå langs møblene, og ble stadig tryggere. Slapp ene hånda, glemte seg bort og slapp begge - og gikk på rumpa 10 000 ganger... hehe... Så begynte hun å gå såvidt mellom oss. Ett skritt, to skritt. Fra hun tok første skrittet alene (rett før 1 årsdagen) og til hun gikk støtt tok det vel 3 uker. Så skal det sier at jenta mi ikke er overmodig på noe vis. Hun liker å ha full kontroll, og gjør ingenting før hun er sikker:) Jenta di går nok snart hun og. Og det er helt normalt at de ikke går får det er 1 1/2. Skjønner at dere er utålmodige, og sikkert jenta di og, men det kommer!
lille sprelle Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Snuppa vår gikk rundt bordet osv lenge før hun ville slippe. Vi "øvde" litt med henne ved at vi foreldre satt mot hverandre med fot mot fot med beina fra hverandre (en v hver om du skjønner) også gikk hun fra den ene til den andre. Hun gikk også å leide oss og det var ikke noe problem. Så en dag plutselig slapp hun seg noen skritt, men da med en av oss i sikte til å gå til. Det var ved 1 år. Hun foretrakk støtte 3 mnd til, men så har vi hatt utrolig få fall da! Noen barn er litt mer forsiktig enn andre. Vi har enda ikke brukt plaster og hun er nå 21 mnd!
Lemonia Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Han begynte med å reise seg opp mved å holde i noe og gå mens han holdt i møbler eller med gåvogn. Begge deler skjedde ved 8-8½ mnd. Han gikk rundt rommet mens han holdt seg i møblene, gjerne bare med en hånd, til han var 10 mnd da slapp han seg bare plutselig og gikk 2-3 skritt for å få tak i en leke. Slik fortsatte det noen dager, hvor han slapp seg og gikk noen skritt for å få tak i ting han ikke kunne nå ved å holde seg i noe, før han valgte å bare gå "fritt". I barselgruppen min er det seks barn og det er kun min gutt som kunne gå før ett år (han gikk altså ved 10 mnd). Den neste kunne gå ved 13 mnd og de er alle nå 14 mnd, så fire av dem kan ikke gå ennå. Det er faktisk helt normalt. Gjennomsnittet er 13-14 mnd, men alt fra 9 til 18 mnd er helt normalt.
AO3 Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Det er helt vanlig at barn på 12 måneder ikke går! Gjennomsnittet er visst 14-15 mnd. Man kan bli skikkelig stresset av slike barselgrupper (og forum!), man føler liksom at alle andre barn "kan" mer enn sitt eget, men så er realiteten at de barna tilfeldigvis er tidlige (eller har mødre som snakker høyt om det!), og at ditt barn er helt gjennomsnittlig, helt normalt. Sønnen min gikk et par skritt da han var 13 mnd, men det var først da han var 14,5 mnd at han plutselig fant ut at det var jo lettere å gå enn å krabbe. I løpet av en uke gikk han fra å krabbe 90% av tiden til å gå 90% av tiden. Han ville aldri gå mens vi holdt ham i hendene, og likte aldri å gå med gåbil/gåtralle (vi har Brios, den liker han å sitte på, men det er ikke stas å gå med den). Jeg tror han lærte å reise seg uten støtte like etter at han lærte å gå, men jeg husker ikke sikkert. Jeg synes det høres ut som om jenta di er helt normal - og alle andre ettåringer GÅR IKKE, det bare virker sånn!
AO3 Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Glemte å skrive at han i flere måneder gikk langs møbler og bord og slikt - før han begynte å gå uten støtte. Det er forresten godt mulig at Lemonias 13-14 mnd stemmer bedre enn mine 14-15 mnd, men gjennomsnittet ligger altså på over ett år!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Ok, tusen takk for alle svar. Er ikke bekymret eller noe, gleder meg bare til hun stabber avgårde selv, selv om det blir litt mer å passe på da Perfekt er hun uansett )
Lemonia Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Barn blir veldig synlige og store straks de kan gå, og skiller seg dermed ut fra de som fremdeles er på gulvet. Derfor blir det gjerne litt fokus på de som kan gå, selv om de som ikke kan gå er like normale. Tror man glemmer det midt opp i det hele, at barn utvikler seg så veldig forskjellig uten at det er noe galt av den grunn. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå