Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har hatt trøbbel med å få babyene til å sove i sin egen seng?

Nå er jenta mi snart 2 uker gammel og jeg synes det bare blir vanskeligere å få henne til å sove i sprinkelsenga si. Sitter her med henne i hendene mine og har prøvd å lagt henne i sprinkelsenga si siden 23.00 (3 t og 30 min siden). Hun sovner i hendene våre og vi legger henne i senga og ser at hun fortsatt sover og går og setter oss på stua igjen, men etter en stund så gråter hun. Tror ikke hun har det noe vondt eller noe, men tror heller at hun er ekstremt selskapssyk. På dagtid sover hun på stuen i sofaen og det går helt greit. Noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre?

Og fra det ene til det andre. Når begynte dere med smokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at såpass små babyer krever nærkontakt/ selskap for å sovne, så jeg synes bare at du skal gi henne det- rutiner med egen seng osv kommer som regel av seg selv etterhvert=) Sover hun bra på sofaen på dagtid, kan hun jo f.eks sove der på kvelden også, og så kan dere bare bære henne over i senga når dere legger dere selv? Enten i sprinkelsenga eller dobbeltsenga- samsoving er bare bra, og fremmer nattamming:)

Smokk begynte vi med etter 10 dager- null problem det!

Skrevet

Kanskje hun ikke trives i sprinkelsenga? Har dere noe mindre hun kan sove i? Min eldste var også sånn, men han sov som en dröm i vogn-baggen. Så fikk han gjöre det. Og det var veldig lett å transportere han fra stue til soverom. Noen babyer liker å sove litt "trangt". Han brukte aldri smokk. Min andre startet med smokk på tre måneders kontrollen etter anbefaling fra personalet.

Skrevet

Synes ikke du skal stresse med å få henne til å sove i sprinkelsengen ennå. Det er ganske vanlig at de ikke liker dette når de er så små. de er vant med å ha det lunt og tett rundt seg så sprinkelsengen kan oppleves stor og utrygg. Min lille jente sover i vognbagen, og passer i tillegg på å pakke godt rundt henne, eller så har vi henne mellom oss i sengen, da ligger hun på lammeskinn med egen dyne. Så mitt råd til deg er at du kan sette vognbagen i senga, eller lage et "rede" til henne i senga hvor du ruller teppe/r som du har rundt henne, dette vil føles trygt for henne og husk hun er jo vant med å ikke ha så mye plass rundt seg.

Når det gjelder smukk ¨så kan du begynne med det med en gang, men det er viktig at ammingen er vel etablert. Min lille jente begynte med smukk før amming, men hun var født 6 uker før tiden og da fikk hun smukk for å trene opp sugeevnen da hun var så lita. For oss kom aldri det i veien for ammingen, hun tar puppen som bare det og bruker smukk innimellom.

Lykke til:-)

Skrevet

Synes ikke du skal stresse med å få henne til å sove i sprinkelsengen ennå. Det er ganske vanlig at de ikke liker dette når de er så små. de er vant med å ha det lunt og tett rundt seg så sprinkelsengen kan oppleves stor og utrygg. Min lille jente sover i vognbagen, og passer i tillegg på å pakke godt rundt henne, eller så har vi henne mellom oss i sengen, da ligger hun på lammeskinn med egen dyne. Så mitt råd til deg er at du kan sette vognbagen i senga, eller lage et "rede" til henne i senga hvor du ruller teppe/r som du har rundt henne, dette vil føles trygt for henne og husk hun er jo vant med å ikke ha så mye plass rundt seg.

Når det gjelder smukk ¨så kan du begynne med det med en gang, men det er viktig at ammingen er vel etablert. Min lille jente begynte med smukk før amming, men hun var født 6 uker før tiden og da fikk hun smukk for å trene opp sugeevnen da hun var så lita. For oss kom aldri det i veien for ammingen, hun tar puppen som bare det og bruker smukk innimellom.

Lykke til:-)

Skrevet

Legg vognbagen oppi sprinkelsenga. Det er lunere og tryggere i den. Sprinkelsenga blir så stor for en så liten baby. Legg lammeskinn oppi bagen også, så blir det ekstra lunt og godt.

Om hun sovner ved puppen og du lirker henne forsiktig oppi bagen så gjør ikke det noe.

Skrevet

Min datter hadde et veldig stort kontaktbehov den første tiden og sov oppå meg eller mannen min konstant i nesten fire uker. Så gikk det gradvis bedre og nå når hun er åtte uker sover hun hele natten i egen seng. Jeg er veldig glad for at vi ga henne det hun signaliserte at hun trengte den gangen, og jeg tror nok hun er en rolig og trygg baby nå mye på grunn av det.

Ellers er det et godt tips å gjøre soveplassen trangere som de andre skriver.

Skrevet

min sønn våknet også mye da han ble lagt i sprinkelsenga,så vi la vognposen (dun) oppi senga for å gjøre det trangere til han og mere lunt,samt at jeg la sauefella oppi posen igjen ,så har han dyne oppå seg (har ikke igjen vognposen,det blir alt for varmt.)

nå sover han godt!

når det er på det kaldeste tar vi ulla og legger det på varmegulvet slik at det er godt og varmt når vi legger han på det.

han bruker også ullpysj

vi begynte med smokk den andre leveuka,men egentlig bare for at han skulle bli vant til den.vi tok den ut da han hadde sovna slik at det ikke skulle hindre han i å forstå at han var sulten.nå er han 4 uker og bruker smokk bare når han vil slappe av,den kommer fort ut igjen når han har sovna.

Skrevet

Vår sønn begynte å sove i sprinkelsenga si etter 6 uker, så det er helt normalt. Ofte tar det lengre tid også. Vi begynte med smokk etter 2 uker, og nå bruker han den som innsovningsmiddel... Lurer på hvordan det blir å venne han av den!

Skrevet

Forresten: Vi legger en varmeflaske i senga hans. Kanskje det kan hjelpe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...