Gå til innhold

Litt hjelp ang. glattstrikk?

Anbefalte innlegg

Jeg strikker nå babyvotter på strømpepinner. Men, den delen jeg strikker glattstrikk rundt og rundt blir ikke noe fin synes jeg. Det er et lite "skille" der jeg bytter pinne, blir altså ikke like jevnt rundt hele.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få til det?

Strikker forøvrig disse:

http://smuleblogg.blogspot.com/2009/06/superenkle-og-superste-babyvotter.html

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141375096-litt-hjelp-ang-glattstrikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg sliter med samme problemet når jeg ikke er obs. Prøver å stramme ekstra hardt til på siste maske på en pinne og første maske på neste pinne slik at mellomrommet ikke blir for løst.

Hvis det likevel blir skille, kan du prøve å dra strikketøyet loddrett samt vaske det, da hender det at skillet blir litt mindre.

Lykke til:)

Btw takk for tips om oppskrift. Er nå i gang med par nummer to, superenkle å strikke. Strikket første par i "merino ull extra fine" på pinne nr 2,5 og fikk da ingen skiller i "hjørnene". Det paret jeg holder på med nå strikkes i Sandnes alpakka ull på samme pinnenummer og jeg får da litt skiller i "hjørnene". Virker på meg som om fastere garn ikke gir skiller.

Det var dagens votteoppdatering:)

Annonse

Bare hyggelig :) Ja, kanskje det kommer litt an på garnet også.. Jeg har flere votteoppskrifter liggende, som jeg skal prøve meg på.. Synes disse ble så små..hehe.. Skjønner ikke at de skal passe på nurket..men, de gjør vel det.. :)

Jeg har sluttet å bruke strømpepinner når jeg strikker votter, labber, ermer osv. I stedet bruker jeg rundpinne og magic loop. Da slipper en slikt "skille" mellom pinnene, og det går mye raskere. Anbefaler virkelig å prøve det :)

Det er til og med mulig å strikke begge vottene samtidig innpå samme rundpinne. Da slipper en den alltid kjedelige "toern".

Minimum 80. Kortere blir for knapt. Men til småting går det fint med 80. Om du får fatt i 100 cm så er det den mest perfekte str når en strikker en vott osv om gangen.

Har noen på 120 og 150 og selv, men de blir i meste laget når jeg strikker bare en ting om gangen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...