Gå til innhold

7,5 mnd og helt uinteressert i melk :( Noen med erfaringer, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nå 7,5 mnd. Jeg fullammet i nesten 6 mnd før jeg gikk over til flaske, nå pumper jeg og gir melk på flaske, supplerer med mme. Problemet er at hun vil ikke ha! Jeg blir helt nervøs. Skal ikke ungene hovedsaklig drikke melk ei god stund lengre enn 7-8 mnd? Hun blir sur og vrir seg bort fra flaska. Det er stort sett bare tidlig morgen hun drikker en god porsjon, da høyst 150 ml.

Etter vi gikk over til fast føde har jeg altså store problemer med å få i henne melka. Hun spiser virkelig ALT, og hun får stort sett 4 måltider daglig. Full middags- og grøtporsjon og nå i det siste ei brødskive om morran.

Er dette uheldig ernæringsmessig? På barselgruppa mi er det nesten ingen som er ordentlig i gang med fast føde, så jeg blir helt nervøs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en gutt (akkurat 8 mnd) som ikke er venn med flaska og har sluttet med pupp.

Om morgenen er han utsultet og drikker pent en flaske melk (mme).

Jeg gir så min pode melkeflasker når han sover, dvs han får melk sovende tre ganger i døgnet. Derved får han i seg over 600 ml melk per døgn. I tillegg spiser han to grøtmåltider pluss middag.

Vår gutt har begynt å drikke fra kopp eller glass. Han liker dette bedre enn tutkopp. Han ser hva vi andre gjør og tar etter. Du kan evt prøve melk i tutkopp eller vanlig kopp.

For øvrig spiser jo barnet ditt veldig godt, og da er behovet for drikke blitt mye mindre enn når du fullammet.

Vårt barn er ca 9,6 kg og spiser eller drikker totalt 1,2 liter mat i døgnet. 600 ml melk, 300 ml fruktpure(som han elsker og som holder avføringen myk), 200 ml grøt (minst), 100 ml middag. Men dette er ikke noe fasitsvar på hvordan det bør være. Kanskje noen andre har råd og tips?

Skrevet

Takk for innspill! Virker ikke som mange som hadde noe å si her.

Hm..

tulla mi får nok ikke i seg så mye....Kanskje 300, max 400 ml melk i døgnet. 2-3 fulle grøtporsjoner, 1 middagsporsjon og frukt gjennom dagen... Most banan, eple, pære og noe purè. Men så er ho jo jente, trenger kanskje ikke like mye som din gutt :) Hun er nok ihvertfall 9 kg, skal veie henne i morgen. Hun er veldig stor (laang og tung) og aktiv for alderen sin, så det kan jo være en sammenheng. Hun avviste puppen tidlig.

Skrevet

Min sønn mistet interessen for puppen på dagtid rundt 7 mndr. Han var rett og slett for aktiv til å sitte på fanget til mor å lenge. Heldigvis tok han flaske på dagtid. Han ble også veldig interessert i mat med en gang han fikk smake. Snakket med HS, hun mente 0,5l melk per dag var nok. En vennine av meg som har en datter som ikke tar flaske løser problemet slikt: grøt 2 ganger per dag med 150 ml melk hver gang (300 ml totalt), litt Biola yogurt (tilsvarer ca. 100ml melk), amming morgen og kveld (satster på at hun henter den siste 100 ml).

Ikke alle barn er like raske med fastføde. Vår er snart et år og spiser nokså nøyaktig det samme som oss (ikke most en gang). Møter en del hevede øyenbryn når jeg er ute på tur! Så lenge datteren din er frisk og får omtrent 0,5l melk dagen (pluss/minus), går det sikkert greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...