-S- Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Er helt utmattet og tom for energi. Også er jeg kvalm i tillegg. Er i uke 8+3. Har vært sykemeldt i 2 uker. Var hos legen i dag for å få forlenget sykemeldingen en stund, men det jeg fikk var aktiv sykemelding. Hvordan skal jeg klare det når jeg jobber nattevakt? Og er alene på avdelinga? Var en svensk vikarlege, og han påsto at han ikke kunne sykemelde meg lenger, fordi jeg ikke hadde god nok grunn. Hvis jeg derimot hadde kastet opp, ja da kunne jeg fått sykemelding. Blir så frustrert! Hvordan skal jeg klare å gå på jobb når jeg må samle mot for å komme meg i dusjen, og sover i flere timer etterpå? Noen som vet hvordan aktiv sykemelding fungerer? Hvem bestemmer hvor mye jeg skal være på jobb? Det eneste jeg fikk ut av legen var at jeg bare måtte prøve. Og er det helt unormalt å være så trett? Og burde jeg heller prøve å presse meg på jobb? Og ta støyten i etterkant? ÅÅÅÅååååå... Er så lei...
C_line har gutt +jenteimagen Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 skal ikke du ha lagt om turnus nå som du er gravid? slik at du får dag/aften arbeid?
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Så langt jeg har forstått det ang. aktiv sykemelding så skal du være "oppå" bemanninga. Du skal altså ikke regnes som om du er på jobb. Men du skal gjøre det du klarer å gjøre. Alene skal du i hvertfall ikke være................... Råder deg til å ringe en annen lege om dette!! Lykke til og god bedring;-) PS: det blir bare bedre;-)
surfepia Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Aktiv sykemelding betyr jo at du skal prøve å jobbe. At du og arbeidsgiver sammen skal finne tilrettelagte arbeidsoppgaver og arbeidstid som passer for deg. Men dette vil jo variere fra å være borte 100 % en dag til å kanskje jobbe 100% neste dag.. Det er opp til deg og arbeidsgiver å forsøke lage et opplegg i fellesskap. Gradert sykemelding er ofte enklere for arbeidsgivere å forholde seg til, ettersom du da blir sykemeldt f.eks 40 % av tiden. Dette kan du ta opp med legen neste gang? Men det er kjempedumt av deg å gå 100 % sykemeldt over tid, iallefall så tidlig i svangerskapet. Dette kan straffe seg dersom du blir plaget og må sykemeldes senere... De aller fleste klarer jobbe LITT. Det finnes jo de med ekstrem svangerskapskvalme som ikke klarer dette i perioder, da de er så dårlige at de må sykehusinnlegges for å få næring. De vil jo da ha rett til svangerskapspenger fremfor sykepenger. Men du er jo ikke i den kategorien. Jeg er selv kjempekvalm. Jeg kaster opp nesten hver kveld og har gjort det i 2 uker nå. Jeg er 9 uker idag. Jeg har likevel vært på jobb hver dag. Jeg har av og til måtte benytte meg av fleksitiden og gått hjem tidligere. Og ja jeg sover når jeg kommer hjem. Men det skal iallefall mer til for at jeg sykemelder meg 100 %. Jeg vet ikke hva annet jeg kan si til deg enn at du må snakke med din arbeidsgiver og forsøke finne et opplegg som funker for deg. Og så må du fokusere på at kvalmen og trettheten er forbigående, så du får heller sove når du har mulighet, så vil det nok gå seg til!! Lykke til!
surfepia Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Aktiv sykemelding betyr jo at du skal prøve å jobbe. At du og arbeidsgiver sammen skal finne tilrettelagte arbeidsoppgaver og arbeidstid som passer for deg. Men dette vil jo variere fra å være borte 100 % en dag til å kanskje jobbe 100% neste dag.. Det er opp til deg og arbeidsgiver å forsøke lage et opplegg i fellesskap. Gradert sykemelding er ofte enklere for arbeidsgivere å forholde seg til, ettersom du da blir sykemeldt f.eks 40 % av tiden. Dette kan du ta opp med legen neste gang? Men det er kjempedumt av deg å gå 100 % sykemeldt over tid, iallefall så tidlig i svangerskapet. Dette kan straffe seg dersom du blir plaget og må sykemeldes senere... De aller fleste klarer jobbe LITT. Det finnes jo de med ekstrem svangerskapskvalme som ikke klarer dette i perioder, da de er så dårlige at de må sykehusinnlegges for å få næring. De vil jo da ha rett til svangerskapspenger fremfor sykepenger. Men du er jo ikke i den kategorien. Jeg er selv kjempekvalm. Jeg kaster opp nesten hver kveld og har gjort det i 2 uker nå. Jeg er 9 uker idag. Jeg har likevel vært på jobb hver dag. Jeg har av og til måtte benytte meg av fleksitiden og gått hjem tidligere. Og ja jeg sover når jeg kommer hjem. Men det skal iallefall mer til for at jeg sykemelder meg 100 %. Jeg vet ikke hva annet jeg kan si til deg enn at du må snakke med din arbeidsgiver og forsøke finne et opplegg som funker for deg. Og så må du fokusere på at kvalmen og trettheten er forbigående, så du får heller sove når du har mulighet, så vil det nok gå seg til!! Lykke til! Du kan forresten lese mer om både aktiv og gradert sykemelding på NAV sine hjemmesider.
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Man kan fint være så utmatta at man ikke orkerå gå på jobb. Sist svangerskap hadde jeg ikke sjans til å jobbe så mye. Prøvde meg flere ganger før jeg rett og slett måtte gi opp. Var en dag på jobb og trengte to-tre dager på å komme meg igjen. Jeg var konstant kvalm og spydde hver morgen. Kommer jo litt an på hva slags jobb man har og da, du med fleksitid og kanskje ikke så fysisk krevende jobb har det kanskje enklere enn noen som jobber på sykehus(?) eller bhg som jeg gjør. Jeg kan ikke gå hjem når det passer meg... Og ikke så lett å bare sette seg vekk når man blir sliten, man har jo unger rundt seg hele tida. I tillegg er det en ganske tung jobb, men mye bæring og løfting... Denne gangen har jeg ikke vært SM i det hele tatt, ikke no store problemer med å gå på jobb selv om jeg er dødskvalm. Ikke på langt nær så sliten som sist. Har vært borte to dager på 12 uker, to dager jeg var så sliten at jeg bare sov.. Såalle svangerskap er forskjellig. Jeg skjønner godt at du er frustrert her HI. Jeg veit hvordan det er å være så utmatta. Alle er nok ikke så uheldig å oppleve det så kraftig. Pass på deg selv, du har faktisk et lite liv i magen å ta vare på og, og for å ta vare på den, så må du ta vare på deg selv!
-S- Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2010 Tusen takk for tilbakemeldinger:) Er ved litt bedre mot nå. Skal snakke med arbeidsgiver i morgen, kansje jeg kan jobbe noen timer midt på dagen denne perioden når jeg er aktiv sykemeldt. For å prøve ut. Men har jo fått svar nå på at når man er aktiv sykemeldt går man i tillegg til ordinær bemanning, og arbeidsdagen skal tilrettelegges for meg som er sykemeldt. Og jeg greier nok å jobbe fra 10-11 til 16-17, fordi det er den perioden på dagen jeg er i best form. Er nok ikke så enkelt i helsevesenet å være fleksibel. Skal man være i 100% jobb, så må man klare å yte 100% også. Det er, iallefall på min arbeidsplass, et enormt arbeidspress, og det er skjelden tid til noen ekstra "5-minutter". Får bare håpe at jeg snart kommer meg, er ingenting jeg ønsker mer enn å kunne være i jobb så lenge som mulig. Men får ingen stjerne i margen hos noen om jeg presser kroppen min til det ytterste, for så å slite med det i etterkant.
ღ askepott ღ Skrevet 2. februar 2010 #8 Skrevet 2. februar 2010 Hvorfor sier du at det er kjempedumt å få 100% sykemeldt over tid? Hva mener du med over tid? Av og til har en behov for sykemelding, og klarer ikke å jobbe. Selv om du presser deg på jobb - kan det jo være at noen ikke har den kapasiteten, prioriteringen og rett og slett er dårligere enn deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå