Gå til innhold

Smokk eller ikke smokk?

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg prøvde å få førstemann til å ta smokken men han nektet, men brukte ikke noe annet heller da (flaskebarn så jeg slapp unna å bli smokk også.. :-P) Med disse to så ser jeg det an litt, er sugebehovet stort så blir det smokk så jeg slipper å være smokk til to som du også skriver, er sugebehovet slik som førstemann dropper vi smokken, veldig greit å slippe å våkne mange ganger hver natt for å finne igjen smokken som har falt ut. Og for ikke å glemme at det blir en ting mindre å venne dem av med.. ;-)

Som de sa på kurset i Tvillingforeldreforeningen: Smokken er tvillingforeldrenes beste venn, og det er jeg helt enig i!

Jeg hadde ikke klart meg uten, i allefall :-) Som f.eks. når det er tid for mat og begge er sultne samtidig: Da tar jeg opp den ene, mens den andre får smokk. Det betyr at vi kan nyte måltidene i fred og ro.

Samtidig er smokk også brukt som smertelindring - våre tvillinger ble gitt smokk allerede på nyfødt intensiv ved blodprøvetaking osv. Jeg anbefaler i allefall smokk på det varmeste!

Jeg har også veldig god erfaring med smokk. Min datter på snart 4 år fikk også smokk på Nyfødt intensiv selv om hun var intubert og lå på respirator. Supert i kombinasjon med sukkervann når de små er syke og har vondt.

Det er også en fordel å bruke smokk for å unngå krybbedød har det vist seg.

Jeg satser på at tvillingene vil ha smokk for det er et behagelig hjelpemiddel for mor og far!! ;) Og jeg har også erfaring med at må de små på sykehuset til undersøkelse så er det lettere å få et smokkebarn til å bli rolig enn de som ikke har noe "hjelpemiddel".

Men det er jo ikke noe livsviktig så det er jo bare å se etterhvert hva både barn og foreldre liker best!!

Sønnen vår brukte også smokk da han var innlagt på nyfødtintensiven, og de første dagene hjemme.

På sykehuset fikk han mat gjennom sonde, så jeg tror han nektet å ta den da han begynte å få pupp hjemme....

Syntes også det var så greit med smokk. Men vil de ikke, så vil de ikke.

Får vell avvente å se om de vil ha eller ikke da. Synes det høres mer positivt enn negativt ut med smokk, tross alt :D

SMOKK!

Det kan noen ganger være vanskelig å få dem til å ta smokk, men det er veldig deilig om de gjør det. Du kommer IKKE til å ha tid til å være smokk for noen. Og husk at nå må du være tilstede for størstemann også. Jeg måtte gå over til flaske med mine tv. slik at pappan kunne gi tv. litt mat av og til. Da fikk jeg litt tid til eldste mann.

Annonse

smokk definitivt.

ser ingen ulemper selv om man må venne de av med det etterhvert. poenget er bare å begynne tidlig nok hvis de får smak på puppen er ofte løpet kjørt. så viss man følger ammehysteriske jordmødres råd vil ungen ikke ta smukk. så her har de fått smukk så fort jeg så at de sugde godt på puppen -dag 2-3. vår første fikk også smukk på intensiven, en gammeldags type svært billig, fungerer som et skudd, men den finner jeg ikke noe sted lenger. så nå virker det som mam med latex funker best avent er så små i tutten at de bare spytter den ut.

Forøvrig når det gjelder avvenning eller tilvenning. vår datter på 2 1/2 bruker fortsatt smokk men vi har vært nøye med helt fra begynnelsen smokk brukes når hun skal sove el. trøstes. i praksis betyr det hun får den når leggerutinen er ferdig. og ellers når noe er vanskelig og hun får den i bilen. dette fungerer kjempefint for jeg vil ikke ha en unge med smokken i munnen hele tiden. nå når hun har blitt litt større maste hun ofte om smokken men da spurte vi om hun skulle gå å legge seg eller noe slikt og det ville hun jo ikke.

så her igården er det pupp, smokk og flaske. sånn må det være hvis jeg skal ha muligheten til å gjøre noe annet enn å være ammestasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...